در حال حاضر با گسترش شبکه اینترنت در سراسر کشور و امکان دسترسی به اینترنت سرعت بالا می توان از این روش به عنوان یک روش انتقال تصویر استفاده کرد. با توجه به اینکه دوربین های تحت شبکه و همچنین تجهیزات ضبط تصویر که دارای خروجی شبکه هستند و استانداردهای شبکه را پشتیبانی می کنند، می توانند به عنوان یک دستگاه تحت شبکه با گرفتن آدرس واقعی در دنیای اینترنت شناخته شوند. البته باید در نظر داشت که چون در کشور ما پهنای باند اینترنت گران قیمت است، هزینه استفاده از این روش بالاست اما می تواند به عنوان یک راه حل در مناطقی که استفاده از دیگر بسترها امکان پذیر نیست، مطرح باشد.

چنین توانایی به کاربر امکان می دهد که اطلاعات را از تمام نقاط کلیدی یک فرآیند جمع آوری و همه را به صورت زنده مشاهده کند. این تکنولوژی به گزینه ای ایده آل جهت مشاهده تجهیزات، افراد و اماکن به صورت محلی و یا از راه دور تبدیل شده است. به عنوان چند مثال کاربردی می توان از کنترل ترافیک، نظارت بر خطوط تولید و مشاهده همزمان چندین مرکز خرید نام برد.

نکته مهم برای استفاده از این روش این است که چون محدودیت پهنای باند وجود دارد باید از دوربین ها با تجهیزات ضبط تصویر استفاده شود که بتوانند تصویر را فشرده تر کنند تا پهنای باند کمتری اشغال شود. به عنوان مثال، از تجهیزاتی استفاده شود که استاندارد فشرده سازی ۲۶۴H  را پشتیبانی کنند.

مسیریابی

مسیریابی یکی از مهم ترین ویژگی های مورد نیاز در یک شبکه به منظور ارتباط با سایر شبکه هاست. در صورتی که امکان مسیریابی پروتکل ها وجود نداشته باشد، کامپیوترها قادر به مبادله داده نخواهند بود.

از مسیریابی به منظور دریافت یک بسته اطلاعاتی از یک دستگاه و ارسال آن از طریق شبکه برای دستگاهی دیگر و بر روی شبکه ای متفاوت، استفاده میشود. در صورتی که شبکه دارای روتر نباشد، امکان مسیریابی داده بین شبکه و سایر شبکه ها وجود نخواهد داشت. یک روتر به منظور مسیریابی یک بسته اطلاعاتی، باید آگاهی لازم در خصوص اطلاعات زیر را داشته باشد:

  • آدرس مقصد
  • روترهای مجاور که با استفاده از آنان امکان اخذ اطلاعات لازم در خصوص شبکه های از راه دور، فراهم می شود.
  • مسیرهای موجود به تمامی شبکه های از راه دور
  • بهترین مسیر به هر یک از شبکه های از راه دور
  • نحوه نگهداری و بررسی اطلاعات مسیریابی

همگرایی

فرایند مورد نیاز برای تمامی روترهای موجود در یک شبکه به منظور به هنگام سازی جداول مسیریابی و ایجاد یک نگرش سازگار از شبکه با استفاده از بهترین مسیرهای موجود را همگرایی گویند. در زمان انجام فرآیند فوق، داده کاربر ارسال نخواهد شد.

یک مسیر استاندارد درج شده در جدول مسیریابی است که به عنوان اول مسیر پیش فرض در نظر گرفته می شود. هر بسته اطلاعاتی که یک تجهیز آن را ارسال می کند در ابتدا به مسیر پیش فرض ارسال خواهد شد. در صورتی که مسیر فوق مشکل داشته باشد، یک مسیر دیگر انتخاب میشود .

مسیر ایستا یک مسیر دائم است که به صورت دستی درون یک جدول مسیریابی درج می شود مسیر فوق حتی در مواردی که ارتباط غیرفعال است در جدول مسیریابی باقی می ماند و صرفا به صورت دستی حذف می شود.

مسیر پویا مسیری است که به صورت پویا (خودکار) و متناسب با تغییرات شبکه، به هنگام میشود. مسیرهای پویا نقطه مقابل مسیرهای ایستا هستند.

شبکه ی مخابرات و استاندارد  های مربوطه

شرکت مخابرات با ایجاد یک شبکه ی گسترده wan  در سراسر کشور و فراهم کردن بستر ارتباطی در مراکز کلیه ی استان ها و همچنین قابلیت دسترسیکلیه ی شهر ها به این شبکه از طریق شبکه های دسترسی ،سرویسی به نام اینترانت را فراهم کرده است . بنابراین برای شرکت ها و سازمان هایی که دارای دفاتر پراکنده در سطح کشور هستند و احتیاج به کنترل متمرکز به وسیله ی دوربین دارند ، از این بستر میتواند بهترین راه حل باشد .البته سرویس های ارائه شده در این روش با توجه به محدوده شهری و بین شهری متنوع است که عمده ی خدمات قابل ارائه به شرح زیر است.

لیست خدمات

  • سرویس ارتباط به اینترنت بین الملل (IP)
  • سرویس ارتباط یک نقطه به چند نقطه بدون پروتکل (Point to multipoint )
  • سرویس ارتباط نقطه به نقطه بدون پروتکل (Point to point)
  • سرویس MPLS VPN
  • سرویس ارتباط به شبکه اینترنت داخلی (Internet)