چطور دوربین مداربسته تقلبی را تشخیص دهیم؟

پس از خواندن این مقاله شما قادر به تشخیص دوربین مداربسته تقلبی یا Fake Security Camera از واقعی خواهید بود.

دوربین های مداربسته تقلبی تا همین چند سال اخیر بسیار رایج بودند. آنها فقط برای دور کردن و ترساندن افراد نصب می­­شدند. آیا این نوع دوربین­ ها هنوز هم می توانند کاربرد داشته باشند؟ مردم برای ترساندن سارقان و محافظت از اموال و دارایی­ های خود، دوربین های مداربسته تقلبی را نصب می کردند.

اینکه چرا شما می خواهید قادر به تشخیص دوربین مداربسته واقعی از تقلبی باشید، دلایل زیادی می­تواند وجود داشته باشد.

چطور دوربین مداربسته تقلبی را تشخیص دهیم؟

تشخیص دوربین مداربسته تقلبی

ایجاد احساس کاذب امنیت یکی از مشکلاتی است که این دوربین های امنیتی تقلبی در آن نقش داشته اند. افرادی که متوجه وجود این دوربین ها در یک مکان می­شوند، تصور می­کنند که دوربین­های واقعی هستند و احساس امنیت می­کنند.

اگرچه این موضوع ممکن است برای صاحبان خانه­ ها مسئله ساز نشود، اما صاحبان فروشگاه به دلیل ایجاد احساس امنیت کاذب به مشتریان خود می­توانند تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

نشانه­ های تقلبی بودن دوربین مداربسته

بیایید نگاهی به روش­های مختلف تشخیص تقلبی بودن دوربین مداربسته بیندازیم.

چراغ های آی آر IR

امروزه بیشتر دوربین ها به چراغ های مادون قرمز مجهز هستند، که فقط در شب روشن می شوند. این چراغ ها قابلیت ضبط تصاویر با نور کم و حتی بدون نور را به دوربین داده و ضبط تصاویر در شب را امکان­پذیر می­سازند­.

شما می توانید چراغ های قرمز درخشان ظریف را از دوربین ها با چشم غیرمسلح خود ببینید. با این حال، برای دیدن آنها، باید تا حدودی نزدیک باشید.

گزینه دیگر استفاده از دوربین تلفن همراه برای شناسایی چراغ های IR می­باشد. اگر در شب این چراغ های IR در دوربین روشن نباشند، احتمال تقلبی بودن آن وجود دارد.

با وجود اینکه بدون روشن بودن چراغ IR، تقریبا غیرممکن است که یک دوربین مداربسته واقعی باشد، باید به این نکته نیز توجه داشت که برخی از دوربین­ها که قابلیت ضبط تصاویر در تاریکی را ندارند، دارای چراغ های IR نمی­باشند که اغلب مدل­های قدیمی هستند.

ناگفته نماند که باتوجه به رشد فروش دوربین های مداربسته بیسیم در ایران به علت قیمت مناسب در برابر امکانات فراوان، خرید دوربین مداربسته فیک باتوجه به آثار پشیمانی پس از سرقت دیگر توجیهی ندارد! همانطور که می دانید در حال حاظر شرکت های متنوعی دوربین هوشمند تولید میکنند اما برای آشنایی با پرفروش ترین های آنها به صفحات دوربین بیسیم بلورمز، دوربین بیسیم آیمو و دوربین بیسیم شیائومی مراجعه کنید.

نام تجاری (نام برند)

جستجوی نام شرکت در تشخیص واقعی بودن دوربین مداربسته بسیار موثر است، زیرا کمپانی­ های مشهور دوربین تقلبی تولید نمی­کنند.

اگرچه ممکن است از استاندارد برندهای معتبر و معروف مانند سامسونگ Samsung، نست Nest، رینگ Ring، آرلو Arlo، هانوا تکوین Hanwha Techwin، پاناسونیک Panasonic یا بوش Bosch مطلع باشید. اما ممکن است از برندهای دیگری مانند کاناری Canary، ویز Wyze، بلینک Blink، امکرست Amcrest، دوربین وای آی YI Home، سوان Swann، لورکس Lorex، سیمپلیکم SimpliCam، یوفای Eufy و غیره بی اطلاع باشید.

اگر از یک برند تجاری بی اطلاع هستید، یک جستجوی سریع آنلاین به تقلبی بودن یا نبودن دوربین مداربسته پاسخ می­دهد. توجه و دقت به لوگوی محصول نیز می­تواند معیار خوبی برای تشخیص تقلبی یا واقعی بودن آن باشد.

کیفیت

کیفیت دوربین می تواند چیزهای زیادی در مورد واقعی بودن آن بگوید. معمولاً دوربین­ های پلاستیکی با ظاهری ارزان قیمت تقلبی هستند و می توان آنها را از سایر دوربین ­های با کیفیت بالاتر تشخیص داد.

از آنجا که شرکت ­ها و برندهای عالی به طور گسترده و با قیمتهای معقولی در دسترس هستند، تشخیص واقعی یا تقلبی بودن یک دوربین با آن برند مشخص کار دشواری نیست.

مراقب موارد مشکوکی مانند نبود چراغ باشید، یا حتی می توانید فقط به بسته بندی دوربین توجه کنید.

دوربین مداربسته تقلبی و اصل

نشانه های دوربین مداربسته تقلبی

نداشتن سیم یا کابل

اکثر دوربین­ های مدار بسته دارای نوعی سیم می­باشند، مخصوصاً دوربین های outdoor یا دوربین­های نصب شده در فضای باز. اگرچه گزینه دیگری نیز وجود دارد که شما باید آن را شارژ کنید، اما نگهداری آن دشوارتر است زیرا مالک باید قبل از اتصال مجدد آن را پایین آورده و شارژ کند.

جستجوی اترنت یا کابلی که نشانگر اتصال آن باشد می تواند نشانه دیگری برای واقعی بودن دوربین مداربسته باشد و بنابراین، اگر دوربین فاقد کابل باشد ، احتمال تقلبی بودن آن افزایش می­یابد.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که در بازارهای امروزی دوربین­های مدار بسته متنوع زیادی وجود دارد که در بین آنها دوربین­ های بی سیم نیز وجود دارند. بنابراین، قبل از بررسی موارد ذکر شده، از بی­سیم نبودن دوربین اطمینان حاصل نمایید.

جمع بندی

به طور کلی، همیشه احتمال واقعی بودن یک دوربین مداربسته با ظاهر تقلبی بسیار کم می­باشد. اما با وجود قیمت مناسب بسیاری از دوربین های موجود در بازار امروز، دسترسی به چنین دوربین­های مدار بسته ای آسان است.

بنابراین، میزان دوربین های جعلی در بازار به طور قابل توجهی کاهش یافته است. پس همیشه طوری رفتار کنید که انگار کسی ممکن است نظاره گر شما باشد!