امروزه بسیاری از کودکان و حتی والدین در رابطه با قانونی بودن نصب دوربین مداربسته در اتاق کودکان سؤال دارند. به خصوص این سؤال را کودکان دارند زیرا احساس می‌کنند که از حریم خصوصی بی‌بهره می‌باشند. بنابراین برای پاسخ به این پرسش مقاله‌ی زیر با مطالعه‌ی قوانین نصب دوربین مداربسته چندین راهکار را ارائه کرده است که می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

قوانین نصب دوربین مدار بسته در اتاق فرزندان

قوانین نصب دوربین مداربسته

آیا نصب دوربین مداربسته CCTV توسط والدین در اتاق فرزندان قانونی است؟ برای پاسخ به این پرسش لازم است که موارد زیر را در نظر بگیریم:

  • قانونی بودن این قضیه به سن فرزندان بستگی دارد. نصب دوربین مداربسته برای فرزندان در صورتی طبق قوانین نصب دوربین مداربسته است که سن کودکان زیر ۱۸ سال باشد و وابسته و خردسال به شمار روند. کودکان زیر ۴ سال به صورت مستمر باید تحت نظارت باشند بنابراین برای والدین نصب دوربین مداربسته برای مانیتور و نظارت بر آن‌ها قانونی می‌باشد.
  • در این صورت قوانین مربوط به حریم خصوصی در مورد آن‌ها اعمال نمی‌شود؛ بنابراین در این شرایط والدین حق دارند دوربین مداربسته را در اتاق‌خواب، آشپزخانه و هر اتاقی به غیر از حمام و سرویس‌های بهداشتی نصب کنند.
  • هدف استفاده از این دوربین‌ها این است که والدین بتوانند از امنیت و هم‌چنین مراقبت فرزندانشان توسط پرستار مطمئن شوند. توجه داشته باشید که در ابتدا پیش از نصب دوربین مداربسته باید رضایت پرستار جلب شود.
  • هم‌چنین در نظر داشته باشید که در مورد ضبط صدا قوانین سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد. ضبط صدا تنها در صورت رضایت طرف‌های درگیر مجاز می‌باشد.
  • نصب دوربین مداربسته در خانه به‌خصوص برای والدینی که دارای فرزندان با ناتوانی‌های جسمی هستند به دلایل موجه قانونی می‌باشد. نصب دوربین‌های مداربسته در خانواده‌هایی که دارای فرزندان با مشکلات روحی، جسمی یا دارای آسیب‌های جدی هستند انجام می‌شود. در چنین موقعیت‌هایی والدین مجازند دوربین مداربسته را در خانه و به‌خصوص در اتاق‌خواب فرزندان به‌منظور مانیتورینگ نصب کنند و از ایمنی و سلامت آن‌ها مطمئن شوند.

بنابراین پاسخ این سؤال که آیا قوانین نصب دوربین مداربسته به والدین اجازه می‌دهد که در اتاق فرزندان دوربین مداربسته نصب کنند این است که بله والدین اجازه این کار را دارند به شرطی که شرایط بالا وجود داشته باشد.

در قوانین نصب دوربین مداربسته کدام نوع نظارت مجاز نیست؟

  • نصب دوربین جاسوسی مخفی در اتاق نوجوانان و جوانان بالاتر از ۱۸ سال توسط والدین غیرقانونی است. در این سن افراد مشمول قوانین حریم خصوصی می‌شوند؛ بنابراین نصب دوربین مداربسته موجب نقض حریم خصوصی آن‌ها می‌شود.
  • به دلایل مشابه نصب دوربین مداربسته توسط صاحب‌خانه، هم‌اتاقی، همسایه و… غیرقانونی می‌باشد.
  • هم‌چنین نصب دوربین مداربسته در حمام، اتاق تعویض لباس نیز غیرقانونی است و درصورتی‌که والدین دوربین جاسوسی برای فرزندان در چنین مکان‌هایی قرار دهند نقض حریم خصوصی به شمار می‌رود و براساس قوانین نصب دوربین مداربسته تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

اگر در مورد الزمات قانونی دوربین مداربسته اطلاعات بیشتری نیاز داشتید به ” این صفحه ” مراجعه نمایید.

عکس العمل من در مواجهه با نظارت والدینم توسط دوربین مداربسته باید چگونه باشد؟

بسیاری از والدین چنین کارهایی را به‌منظور مراقبت از فرزندانشان انجام می‌دهند تا آن‌ها در امنیت بزرگ شده و افراد درستی باشند. بنابراین اگر متوجه شدید که والدین شما در اتاقتان یک دوربین مخفی نصب‌کرده‌اند عصبانی نشوید. ممکن است از این کار آن‌ها ناراحت شوید و احساس کنید که حریم خصوصی شما از بین رفته است؛ اما در ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنید و به این فکر کنید که به چه علت آن‌ها این کار را انجام داده‌اند.

ممکن است که والدین شما برای انجام این کار دلایل موجهی داشته باشند. علت این که والدین دوربین را نصب می‌کنند می‌تواند این باشد که مطمئن شوند تکالیف مدرسه را انجام می‌دهید و وقت خود را با بازی‌های کامپیوتری یا تماشا تلویزیون هدر نمی‌دهید یا اینکه ممکن است به این علت باشد که به شما بدگمان شده‌اند و می‌خواهند مطمئن شوند که به دارو، مواد مخدر و یا الکل اعتیاد دارید یا خیر و ممکن است تصور کنند که زندگی خودتان را به مخاطره انداخته‌اید.

بیشتر والدین به دلایل نام برده شده در بالا چنین کاری را انجام می‌دهند. اما برخی والدین هستند که به دلایل غیرقانونی دیگر و بر خلاف قوانین نصب دوربین مداربسته در اتاق فرزند سیستم نظارتی نصب می‌کنند در چنین مواقعی می‌توانید از یک فرد مطمئن در این زمینه کمک بگیرید یا به مراجع قانونی اطلاع دهید. در صورتی که با نصب دوربین مدار بسته در اتاق شخصی خود مشکل دارید از روش‌های زیر کمک بگیرید؛

با والدین خود در رابطه با دوربین مداربسته در اتاقتان صحبت کنید

سعی کنید تا با والدین خود صحبت کنید. به آن‌ها بگویید که از اینکه یک دوربین مداربسته مخفی در اتاقتان است چه احساسی دارید و از آن‌ها درخواست کنید که دوربین مداربسته را از اتاق شما بردارند.

از یک مشاور کمک بگیرید

نصب دوربین مدار بسته در اتاق فرزندان

با یک مشاور صحبت کنید و توصیه‌های کمک کننده‌ای را از او بدون نیاز به ارتباط مستقیم با والدین خود دریافت کنید. با این کار دیدگاه و کمکی بی‌طرفانه دریافت خواهید کرد و درصورتی‌که نمی‌توانید با خانواده خود به صورت مستقیم صحبت کنید بهترین گزینه می‌باشد.

با این کار حداقل مشاور می‌تواند به شما توصیه‌ای را ارائه کند که چگونه بتوانید با آن‌ها صحبت کنید و موقعیت را مدیریت کنید. بسته به شهری که زندگی می‌کنید برای این‌گونه موارد مشاوره‌های رایگان یا ارزان قیمت ارائه می‌شود.

محل زندگی خود را تغییر دهید

درصورتی‌که سن شما بالا ۱۸ سال است و والدین شما نمی‌پذیرند که دوربین مداربسته را از اتاقتان بردارند و دلایل ناموجهی دارند، می‌توانید محل زندگی خود را تغییر دهید. در موارد حاد این کار توصیه می‌شود که والدین به دلایل غیرموجه و برخلاف قوانین نصب دوربین مداربسته از فرزندان خود فیلم تهیه می‌کنند در چنین مواقعی می‌توانید به مراجع قانونی اطلاع دهید.

مواردی که در مقاله آورده شد می‌تواند به شما کمک کند تا پاسخ سؤالاتی که درباره نصب دوربین مداربسته در اتاق فرزندان داشتید دریافت کنید. به‌خصوص اگر با والدینی سروکار دارید که در اتاقتان دوربین مداربسته نصب‌کرده‌اند.

نتیجه‌‌ی بررسی قوانین نصب دوربین مداربسته

والدین پیش از نصب دوربین مداربسته در اتاق فرزندان خود باید بسیار محتاطانه عمل کنند که مشکلات و مسئله‌های رفتاری برای فرزندانشان به وجود نیاید. بهتر است که پیش از نصب دوربین مداربسته روش‌های دیگر بررسی شود به این دلیل که محدود کردن حریم خصوصی کودکان مگر در موارد بسیار ضروری مطلوب نمی‌باشد.