NAS یا منبع ذخیره متصل به شبکه محلی برای ذخیره فایل هاست که برای سهولت ارائه سرویس به سرویس گیرنده ها به شبکه متصل شده است و به زبان ساده تر،   NAS یک سرور است که تنها وظیفه ذخیره اطلاعات و به اشتراک گذاشتن آنها را بر عهده دارد. این تجهیز با استفاده از یک شبکه محلی مبتنی بر پروتکل TCP/ IP امکان افزودن سریع منبع ذخیره ای را فقط با اتصال آنها به یک هاب یا سوئیچ را فراهم می کند NAS هیچ یک از سرویس هایی را که یک سرور در محیطی متمرکز ارائه می دهد، در اختیار کاربران قرار نمی دهد و امکان افزودن این سرویس ها به صورت جداگانه وجود دارد.

سازمانی را با بیش از یک کارمند در نظر بگیرید که مقدار قابل ملاحظه ای اطلاعات نیز در سرور خود دارد، اگر این سازمان تصمیم به تغییر مکان بگیرد باید تمام اطلاعات را با خود جابه جا کند. این راه حل خوبی است اما نه برای یک سازمان کوچک که با توجه به قیمت   File Server، هزینه یک نسخه از Windows Server یا جایگزین آن Linux با پشتیبانی، باید هزینه گزافی را پرداخت کند. این جایی است که NAS وارد میدان می شود، تا امکان ذخیره اطلاعات با هزینه کم و قابلیت اطمینان بالا را ارائه دهد   NASها اغلب دارای امکاناتی نظیر اعتبارسنجی، امکان ارسال ایمیل در صورت بروز اشکال و مدیریت فضای ذخیره سازی هستند.

نحوه عملکرد NAS 

NAS یک تجهیز پر سرعت، کارآمد، تک منظوره و اختصاصی است که در قالب یک جعبه عرضه میشود. این تجهیز طوری طراحی شده است که به تنهایی کار کند و نیازهای خاص ذخیره سازی سازمان را با استفاده از سیستم عامل و سخت افزار و نرم افزار خود در بهترین حالت برآورده سازد  NAS را می توان مثل یک تجهیزPlug & play در نظر گرفت که وظیفه آن تأمین نیازمندیهای ذخیره سازی است. این سیستم ها با هدف پاسخگویی به نیازهای خاص در کوتاه ترین زمان ممکن طراحی شده اند. ماشین NAS برای به کارگیری در شبکه هایی مناسب تر است که انواع مختلف سیستم های سرویس گیرنده سرویس دهنده در آنها وجود دارند و وظایفی چون دیواره آتش ، رسانه جریانی و از این قبیل را انجام میدهند. تقریبا شبیه یک File Server، ساختاری    Client- Server دارد. سخت افزاری که NAS Box یا NAS Head نامیده میشود به عنوان رابط بین NAS و کاربران شبکه عمل می کند. این سیستم به طور معمول، سیستم عامل مخصوصی دارد. امکان اتصال یک یا چندین هارد دیسک به NAS در آن وجود دارد. کاربر به طور معمول از طریق شبکه به NAS Head متصل میشود و NAS را فقط یک Node با یک IP یکتا در شبکه می بیند. در این سیستم NAS دیگر بخشی از سرور نیست، با این حال هنوز هم پردازش ها به وسیله سرور روی اطلاعات انجام میشود و NAS فقط اطلاعات را به کاربران تحویل میدهد. لازم نیست NAS در کنار سرورها باشد و در هر کجای شبکه می تواند وظیفه خود را انجام میدهد. ارتباط کاربران با NAS Head در شبکه بوسیله پروتکل TCP/IP انجام میشود. پروتکل های مبتنی بر فایلی که در اکثر NASها به کار می رود،HTTP ، FTP ، AFP ، CIFS ، NFSو سایر پروتکل هایی است که با اجرای شبکه ارتباط برقرار می کنند. Microsoft وCIFS، IBM   را که قبلا به نام SMB شناخته میشد، برای به اشتراک گذاشتن فایل در DOS توسعه دادند، AFP  برای انتقال فایل روی شبکه در سیستم های مبتنی بر مکینتاش و NFS جهت سیستم های مبتنی بر یونیکس توسعه یافته است.

انواع NAS

تجهیزات ذخیره سازی NAS به سه دسته تقسیم میشوند:

دسته نخست Consumer NAS است که از یک درگاه USB و یک یا دو هارددیسک تعبیه شده در سخت افزار NAS بهره می برد و قابلیت ها و امکانات بسیار محدودی دارد. Iomega Home Media Network Hard Drive یک نمونه از این دسته است.

دسته دوم NAS Consumer / SOHO است که برای کاربران خانگی و اداری کوچک مناسب و نصب و مدیریت آنها ساده است. یک مثال از این دسته مدل LG Super Multi N2A2 است.

دسته سوم که بیشتر تجهیزات NAS بازار را نیز تشکیل میدهد، سری SMB NAS است که قابلیت ها و امکانات مختلفی مانند پشتیبان گیری، بازیابی اطلاعات، iSCSI،RAID و غیره را برای استفاده در شرکت های متوسط بازار دارد.

سخت افزار NAS ظرفیتی را که هر NAS می تواند از آن پشتیبانی کند توسط رابطه مستقیمی با تعداد هارد دیسک های قابل پشتیبانی دارد. به عنوان مثال، یک NAS ممکن است در محفظه ای (۲Bay) یا چهار محفظه ای (۴Bay) یعنی از دو یا چهار هارددیسک پشتیبانی کند برای افزایش ظرفیت یک تجهیز NAS میتوان از درگاه های خارجی مانند USB یا eSATA استفاده کرد. همچنین این درگاه ها برای پشتیبان گیری نیز استفاده میشوند. بنابراین در هنگام خرید یا انتخاب یک NAS باید به تعداد درگاه های USB و eSATA در مدل مورد نظر نیز دقت کرد. امروزه اغلب تجهیزات NAS حداقل یک درگاه USB دارند.

 

source