به عملیات کپی و انتقال اطلاعات هارد دیسک یک رایانه به رایانه دیگر و یا از هارد دیسک به فایل ایمیج (Image) را Disk cloning می گویند، این فرآیند گاهی به صورت دو مرحله ای و ابتدا فایل روی ایمیج زخیره می شوند image  گرفته شده روی هارد جدید پیاده می شود ، مصارف و کاربرد های این عملیات در آرشیو ها ، ریکاوری و بازیابی فایل ها و موارد دیگر می باشد.

کلون گرفتن از دیسک بر خلاف توابع کپی استاندارد بر اساس فایل کپی نمی کند، در این روشت تمامی فایل ها باز ، مخفی و … تحت تاثیر cloning قرار میگیرند.

کاربرد ها ی کلونینگ cloning

  • راه اندازی مجدد و بازگرداندن : این روش روندی است که یک رایانه در هر ری استارت به طور کامل پاک کرده و مجددا اطلاعات clone شده را بازگردانی می کند. این روش بیشتر در کافی نت ها و موسسات آموزشی استفاده می شود که مطمئن باشند کاربر ها هیچ تغییری روی سیستم نمی دهند و سیستم ها مانند روز اول خود سالم و با تنظیمات اولیه خودشان باقی بمانند. مانند نرم افزار Deep Freeze.
  • انتقال برای فرد دیگری : شاید بخواهید تمامی فایل های خود را به کس دیگری بدهید
  • راه اندازی کامپیوتر های جدید : در برخی شرکت های رایانه ای که مجموعه از ویندوز و نرم افزار را میخواهد روی چندین رایانه نصب کنند از این روش استفاده می شود و تمامی رایانه ها باز بازگرداندن clone  که مانند ایمیج عمل کرده ویندوز دار می شوند.
  • تعویض یا ارتقای هارد دیسک : گاهی اوقات شما میخواهید هارد خود را ارتقا دهید و مثلا از هارد SSD استفاده کنید ، خب تمامی اطلاعات خود را Clone کنید.
  •  پشتیبان یا بکاپ کامل سیستم : یک کاربر ممکن است یک نسخه پشتیبان جامع از سیستم عامل خود و نرم افزار نصب شده ایجاد کند تا در مواقع لزوم به راحتی بازگردانی کند.

 

  • دیسک های ریکاوری سیستم : برخی شرکت های سازنده یک دیسک یا یک بخش از حافظه را به عنوان System recovery قرار می دهد تا کاربران در هنگام احساس مشکل رایانه را به حالت اول و روز نخستی که از کارخانه بیرون آمد بازگردانی کنند.

 

 

نرم افزار های cloning در ویندوز و لینوکس

ویندوز:

  • DriveImage XML
  • Acronis True Image
  • Clonezilla
  • EaseUS Partition Master

لینوکس:

  • Clonezilla
  • Gparted

 

نرم افزار DriveImage XML در ویندوز از بهترین نرم افزار ها در این زیمنه است که بدون نیاز حتی ریبوت کردن ویندوز میتوانید از سیستم خود ایمیج تهیه کنید و …

 

Volume :

Volume یا درایو منطقی، یک فضای ذخیره سازی واحد و در دسترس است که یک فایل سیستم واحد دارد و معمولا روی یک پارتیشن واحد از یک هارد دیسک قرار می‌گیرد.

 

Snapshot:

Snapshot  مجموعه‌ای از اشاره‌ گرها است که به دیتای ذخیره شده روی هارد، نوار و یا استوریج SAN اشاره دارد و چیزی شبیه به جدول محتواست اما کامپیوتر و سرور به آن مانند یک بکاپ کامل از دیتا نگاه می‌کند.

 

Clone

Clone، کپی یکسان و همانند از چیزی است و اولین بار در علم بیولوژی بیان شد. شرکت‌هایی مانند Compaq و  Dell از کامپیوترهای IBM تقلید کردند تا سیستم‌هایی مشابه آن را با قیمت مناسب‌ تر و ارزان  ‌تر ارایه دهند. در این زمان بود که برای اولین بار در صنعت کامپیوتر و سرور از این اصطلاح استفاده شد.

 

 

تفاوت Clone و Snapshot چیست؟

کلون در واقع ایجاد کپی کامل از چیزی است در حالی که Snapshot یک کپی Initial تهیه می‌کند تا با آن بتوان تغییرات متوالی را ایجاد کرد. یعنی یک کپی از وضعیت کنونی سیستم تهیه می‌کند تا بتوان از آن هم در ساخت Clone و هم بازگرداندن سیستم به وضعیت مورد نظر استفاده کرد. وقتی از یک لحظه خاص Snapshot تهیه می‌شود می‌توان از آن برای بازگرداندن وضعیت استفاده کرد و سپس یک کپی جدید و کامل از چیزی تهیه کرد. کاربرد آن در ایجاد پایگاه داده، فایل سیستم و ماشین مجازی است. به عنوان مثال در بسیاری از محیط‌ها مانند پایگاه داده، تنها بخش کوچکی از دیتا تغییر می‌کند بنابراین با استفاده از یک  Snapshot، می‌توان یک کپی یا Clone جدید تهیه کرد بدون آن که کل پایگاه داده را کپی کنیم.

برای ایجاد کپی های Point-in-Time از Volume های منتخب استفاده می‌شود و تمامی این‌ها در یک Pool جداگانه روی Appliance  ذخیره می‌شوند. مدل پایه MAS شامل ۶۴ Snapshot License است که می‌تواند حداکثر تا ۵۱۲ نیز آپگرید شود.

کاربران می‌توانند Snapshot ها را به صورت دستی یا برنامه‌ریزی شده در فواصل زمانی مشخص، ایجاد کنند. تعداد حروف نام این Snapshot ها نیز محدود به ۲۰ حرف است. با استفاده از Snapshot مورد نظر، به سادگی می‌توان وضعیت Volume را به حالت مورد نظر برگرداند. می‌توانید به راحتی Volume Cloning را انجام دهید: انتخاب Volume، انتخاب گزینه کپی از منوی دراپ دان و اجرای آن (می‌توانید برای زمان مشخصی نیز انجام این کار را زمان‌بندی کنید). هم  Snapshot‌ها و هم Clone‌ها می‌توانند برای پورت‌های FC استفاده شوند.