در فروشگاه ها سیستم دوربین مدار بسته چشم مدیریت و واحد حراست هستند و استفاده از سیستم دوربین مدار بسته برای اجرای فرامین حفاظتی  به مراتب هزینه کمتری در مقایسه با استخدام ، آموزش و به کار گیری نگهبانان دارد. صندوق ها ، قفسه های کالا ،اجناس گران قیمت و ورودی خروجی های فروشگاه  ، مکان هایی هستند که باید تحت پوشش سیستم دوربین مدار بسته  قرار گیرند.

پوشش ویدئویی فروشگاه باید طوری باشد که اکثر بخش های داخل و محوطه فروشگاه توسط نگهبانان قابل کنترل باشد.دوربین های گنبدی بهترین گزینه برای محیط هایی نظیر فروشگاه ها هستند. دوربین ها به دو صورت مخفی و آشکار نصب می شوند  و در صورت لزوم باید قابلیت PTZ  داشته باشند .در انتخاب دوربین باید به این نکته توجه کرد که دوربین های سیاه و سفید وضوح تصویر و حساسیت نوری بالایی  دارند اما دوربین های رنگی  ، سرعت و دقت شناسایی افراد را افزایش می دهد . از این رو انتخاب باید با توجه به اهمیت شاخصه هایی نظیر تعیین هویت ، پوشش عالی شبانه روزی و . . .  انجام شود.

سیستم دوربین مدار بسته باید قابلیت هایی نظیر تشخیص حرکت در صحنه ، فعالسازی علائم  و پیام های هشدار دهنده  و  آگاه سازی کارمندان بخش فروش داشته باشد. دستگاه DVR   باید ویدئوی دوربین ها را در دو حالت نرخ فریم بر ثانیه کامل و نرخ فریم بر ثانیه پایین  ضبط کند . چاپگر در هنگام وقوع حادثه  و شروع واکنش  مجموعه حفاظتی  به آن اقدام به تهیه نسخه چاپی از صحنه می کند.

فروشگاه های کوچک

به عقیده بسیاری از فعالان  حرفه ای در زمین اداره  فروشگاه ها ، اکثر سرقت کالا ها در بخش صندوق اتفاق می افتد .و احتمال دزدی در حالت پرداخت نقدی سه برابر حالت پرداخت از طریق کارتخوان است .علاوه بر این  احتمال سرقت کالا ها  توسط کارمندان و مشتریان از طریق درب پشتی فروشگاه نیز وجود دارد. زمانی که دوربین در موقعیت صندوق نصب شده است و چهره مشتریان  ، کارمند متصدی صندوق  ، نوع خرید ، قیمت و تعداد کالا ،تاریخ و ساعت خرید ثبت شود ،احتمال دزدی به شدت کاهش می یابد .

فروشگاه های بزرگ

در مجموعه های حفاظتی موفق  سیستم دوربین مدار بسته  با بخش های دیگر نظیر حسگر های هشدار دهنده و تشخیص ورود غیر مجاز  یکپارچه شده است . کنترل و هدایت کارمندان در این مجموعه ها از طریق یک مرکز کنترل  و بیسیم های دستی انجام می شود. ارتباط رادیویی بین مرکز کنترل و نگهبانان در حال گشت و نیز کارمندان بخش فروش کارایی سیستم دوربین مدار بسته  را به بالاترین حد خود می رساند.به عنوان مثال نگهبانان در صورت مشاهده افراد مضنون می توانند از طریق بیسیم  خود با مسئول بخش  مرکز کنترل تماس بگیرند و بالعکس در صورت مشاهده حوادثی مانند دعوای بین مشتری و کارمندان مرکز کنترل می تواند نگهبانان را از این گونه حوادث اگاه سازد .

نصب دوربین ها در محیط های پر تردد داخلی فروشگاه روی کاهش انگیزه سرقت تأثیر به سزایی دارد . دزدان حرفه ای به این مسأله اعتقاد دارند که نگهبانان در کنترل محیط های خیلی شلوغ با مشکل مواجه هستند.این افراد با بررسی دوربین های نصب شده در محیط ،جهت میدان دید ان ها را شناسایی  می کنند و در برنامه ریزی های خود آن را لحاظ میکنند . از این رو برای پنهان سازی میدان دید دوربین توصیه می شود  از دوربین ها یگنبدی PTZ با پنجره های تیره یا دوربین های مخفی استفاده شود . هدف از این استتار ممانعت از مشاهده جهت دوربین است.با این کار بدون این که جهت دوربین مشخص باشد ، گستره ی وسیعی تحت پوشش دوربین قرار می گیرد .پنجره ی پلاستیکی دوربین های گنبدی مانع مشاهده ی چرخش افقی و عمودی دوربین و بزرگنمایی صحنه می شوند. از همین مزیت میتوان به شیوه دیگری استفاده کرد و محفظه های خالی را با رعایت تمام ملاحظات نصب و کابل کشی در برخی مناطق قرار داد.

دوربین های بخش نمایشگاهی فروشگاه

اولین نکته برای دوربین های بخش نمایشگاه ایجاد حس بازدارندگی از دزدی در مشتریان و کارمندان است.دوربین های معمولی باید نزدیک به اجناس گرانقیمت  و در معرض دید مردم نصب شوند.

بخش عمده ای از پوشش ویدئویی توسط دوربین های گنبدی PTZ  سقفی ایجاد می شود و در رهگیری رفتار و افراد  مشکوک تأثیر به سزایی دارند.برای طلافروشی ها وصرافی ها توصیه می شود از دوربین های رنگی با وضوح تصویر بالا استفاده شود.این دوربین ها با دقت بالایی علائم  و نشانه های چهره ی مشتریان و جواهرات را فیلمبرداری می کنند.

دوربین هایی با قابلیت تشخیص حرکت در صحنه برای کنترل مکان هایی نظیر پنجره ها بسیار مفید هستند  و در صورت ورود یا خروج از آنها اطلاعات لازم را به مرکز کنترل ارسال می کنند. دوربین های ثابت معمولی برای پوشش ویدئویی کالا های بخش پوشاک مناسب هستند .

دوربین های مخفی بخش نمایشگاهی فروشگاه

ازدوربین های مخفی برای شناسایی و دستگیری دزدان حرفه ای  و کارمندان خلاف کاری استفاده می شود که با نحوه ی کار دوربین های معمولی آشنایی کامل دارند . از آنجایی که دوربین های مخفی به طرز ماهرانه ای در ساختار ساختمان و لوازم ان نصب می شوند ، سارقین قادر به شناسایی و مقابله با آنها نیستند.وجود دوربین های مخفی کوچک با سیم و بی سیم و همچنین نصب و جابجایی بسیار آسان این دوربین ها به طراح اجازه می دهد از آن ها به صورت گسترده در هر نقطه از فروشگاه استفاده کند . طبق قانون تمامی فروشگاه ها باید مجهز به سیستم دوربین مدار بسته اطفای حریق سقفی باشند ، از این طراحان به وفور از این آبپاش های سقفی  برای مخفی کردن دوربین های خود استفاده می کنند .