برای یک گیرنده رادیویی، لغت بی سیم تقریبا قدیمی به نظر می رسد، این در حالی است که در انتقال ویدئو از روش بیسیم کاملا جدید محسوب می شود. رد و بدل کردن عکس های دیجیتالی بدین روش و بدون استفاده از کابل و هر گونه سیم الکتریکی تقریبا متداول است و امروزه انتقال داده مابین تجهیزات ارتباطی، از طریق فرکانس رادیویی، امواج مایکروویو و مادون قرمز، به روشی جهانی مبدل شده است.

تابش الکترومغناطیسی

یک موج انرژی به نام موج رادیویی که یک فرستنده آن را تولید می کند، شکل پیچیده ای از انرژی است که شامل هر دو زمینه مغناطیسی و الکتریکی می شود. با ترکیب این دو، موج رادیویی نام دیگری نیز پیدا می کند: تابش الکترومغناطیسی همواره از گونهای تابش الکترومغناطیسی برای حمل داده های بی سیم استفاده می شود، که در میان آنها، امواج رادیویی، امواج مایکروویو و مادون قرمز بیشترین کاربرد را دارند. هم اکنون بسیاری سیستم های انتقال ویدئو از راه دور و در کاربردهای امنیتی، در موارد قطع سیستم، مجهز به برقراری ارتباط بی سیم از طریق امواج رادیویی، مایکروویو و اتصال دهنده های ماهواره ای هستند. از این ویژگی در سیستم ها، به عنوان پشتیبان بهره می گیرند که قادر هستند در مواقعی که انتقال و ارتباط باسیم دچار اختلال می شوند، وارد عمل شوند.

بلایای طبیعی از قبیل توفان، زلزله با سیل، لزوم استفاده از این گونه سیستمهای پشتیبان را هنگام قطع ارتباطات زمینی، نشان میدهد. در مواقعی که مخابره های کابلی و شبکه های سنتی تلفن غیر قابل دسترسی و راه اندازی هستند، ضرورت وجود قابلیت های ارتباطات بی سیم بیش از پیش حس میشود.

انتقال از طریق امواج رادیویی

امواج رادیویی اطلاعات حاوی سیگنال هایی را که مشابه تلگراف از طریق قطع فرآیند انتقال در فواصل معین، به طور مستقیم روی موج کدگذاری شده است و یا اطلاعاتی را که روی موج حامل سوار می شود، این فرآیند مدولاسیون گفته می شود، حمل می کند.

با تغییر برخی از خصوصیات موج، مدولاسیون شکل می گیرد، که اگر دامنه یا شدت تغییر داده شود، به آن مدولاسیون دامنه یا AM و اگر فرکانس موج تغییر کند، به آن مدولاسیون فرکانس با FM می گوییم.

انتقال از طریق امواج مادون قرمز

سیستم های ارتباطات داده مادون قرمز از اشعه مادون قرمز برای انتقال داده با پالسهای نوری بهره می گیرند. اصطلاح پرتو افکنی نیز برای این نوع انتقال داده به کار می رود. بدین صورت که ویدئویی را که فرستنده روی یک پرتو مادون قرمز سوار کرده است در یک ردیف قرار می گیرد تا به گیرنده که خروجی آن یک سیگنال ویدئویی ترکیبی است، برسد. شرایط آب و هوایی روی عملکرد پرتوهای مادون قرمز تأثیر می گذارد امواج مادون قرمز با طول موجی بین ۷۵۰ تا یک میلیون نانومتری در گستره طیف امواج الکترومغناطیسی  بین امواج مایکروویو و نور مرئی قرار می گیرند. این امواج، توانایی ارسال سریع داده بین دو نقطه را دارند، اما قادر به حمل اطلاعات با خود نیستند.

انتقال از طریق امواج مایکروویو

به طور عمده در خطوط مخابراتی طی فواصل کوتاه، مانند سیستم های تلفنی سلولی از امواج مایکروویو استفاده میشود. این نوع از امواج الکترومغناطیسی، فرکانس بالایی دارند و با ما تقریبی یک میلی متر تا یک متر، در گستره طیف امواج الکترومغناطیسی بین دسته امواج رادیویی و مادون قرمز قرار می گیرند. مزیتی که خطوط مایکروویو نسبت به مادون قرمز دارد این است که علاوه  بر این که عمل انتقال داده را در فواصل دورتری نسبت به مادون قرمز انجام می دهد، تحت تاثیر شرایط آب و هوایی نیز قرار نمی گیرد.