ARP (پروتکل تفکیک پذیری آدرس:  address resolution protocol)

ARP  در لایه شبکه فعالیت دارد و برای به دست آوردن آدرس MAC  (آدرس فیزیکی ) گره و ایجاد بانک اطلاعاتی که در آن آدرس مک به آدرس آی پی ( آدرس منطقی ) گره نگاشت شود استفاده می شود .اگر در شبکه گره ای به آدرس مک گره ای دیگری نیاز داشته باشد ، با استفاده از ARP  پیغامی را در سراسر شبکه ارسال می کند و اصطلاحا می گوید «رایانه ی دارای آدرس آی پی برای نمونه ۱.۲.۳.۴ ، آدرس مک خود را برای من ارسال کن  » پس از دریافت پیغام ، گره دارای آدرس ۱.۲.۳.۴ ، اقدام به انتشار آدرس سخت افزاری خود در سراسر شبکه کرده تا ارتباط گره به شکل مقدماتی برقرار شود.

برای بالا بردن کارایی ARP  ، رایانه ها آدرس های مک شناسایی شده را در یک جدول محلی به نام جدول ARP (که به  ARP cache   نیز معروف است ) روی دیسک خود نگهداری می کنند.پس از ذخیره ی اطلاعات بالا ، اگر آن رایانه برای استفاده بعدی به هر کدام از آدرس های مک ذخیره شده نیاز داشته باشد به جای انتشار پیغام روی شبکه ، به جدول ARP محلی خود مراجعه می کند.ساختار جدول ARP به سیستم عامل ها بستگی دارد.

نمونه ای از جدول ARP

جدول ARP  دارای دو مدخل ایستا و پویا است .مدخل پویای جدول ARP  ، زمانی ساخته می شود که درخواست ARP  رایانه مشتری در اطلاعات جدول   ARP  یافت نشود.مدخل ایستای جدول ARP  به شکل دستی و با استفاده از برنامه ی کاربردی توسط کاربر ایجاد می شود.برای دسترسی به برنامه ARP  می تواندر پنجره ی خط فرمان ویندوز از دستور arp  استفاده کرد . برای مشاهده ی جدول ARP   کافی است در خط فرمان دستور arp –a  را وارد و کلید اینتر را فشار داد.

RARP (پروتکل تفکیک پذیری آدرس معکوس:  Reverse address resolution protocol)

اگر دستگاهی آدرس آی پی خودش را نداند نمیتواند از ARP   استفاده کند زیرا بدون داشتن آدرس آی پی ، دستگاه قادر به درخواست ARP  و دریافت پاسخ آن نخواهد بود . راه حل رفع مشکل این است که به گره اجازه داده م یشود با استفاده از آدرس مک ،پیغامی روی شبکه ارسال کند تا در پاسخ ، یک آدرس آی پی دریافت کند.این فرآیند که عکس عمل ARP  می باشد RARP نام دارد .خدمتگزار RARP  جدولی از آدرس های مک و آی پی های اختصاص داده شده به آنها را نگهداری می کند . پس از این که خدمتگزار RARP درخواست مشتری را دریافت می کند ، جدول RARP خود را برای آدرس آی پی تخصیص داده شده به آدرس مک گره درخواست کننده بررسی کرده و آی پی تخصیصی را به مشتری ارسال می کند.

Source