تار شدن تصویر دوربین مداربسته یکی از اتفاقات رایجی است که رخ می‌دهد. سناریوهای مختلفی وجود دارند که موجب بروز این مشکل می‌شوند. برخی اوقات این مشکل در طول روز اتفاق می‌افتد و برخی مواقع مشکل تاری تصویر دوربین در شب رخ می‌دهد. در این مقاله در رابطه با جزئیات علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب و روز و حل آن صحبت می‌کنیم.

تاری تصویر دوربین مداربسته

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته چیست؟

برخی افراد می‌پرسند که چگونه می‌توان مشکل تاری تصویر در دوربین‌های مداربسته را حل کرد. در پاسخ می‌توان گفت که در حقیقت همه مشکلات در رابطه با تاری تصویر به فیزیک ساده مربوط به نور، لنزها و یا تنظیمات سرعت شاتر وابسته می‌باشند. اگر در دوربین مداربسته حرفه‌ای نیستید و می‌خواهید مشکل مربوط به تاری تصویر را رفع کنید، لازم نیست نگران باشید. تنها کافی است که این مقاله را بخوانید. پس‌ازآن بهترین راهکار برای مشکل خود را پیدا خواهید کرد.

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در روز

اولین چیزی که در صورت تاری تصویر در روز باید به آن توجه کنید Focus می‌باشد. اگر لنز دوربین نور را در یک نقطه صحیح از سنسور تصویربرداری متمرکز نکند یک تصویر تار تشکیل می‌شود.

هدایت پرتو نور از لنز دوربین به سنسور

هدایت پرتو نور از لنز به سنسور

لنزهای مختلفی برای دوربین‌های مداربسته وجود دارند اما قاعده کلی برای همه آن‌ها یکسان می‌باشد. پرتوهای نور که به لنز می‌آیند و به سنسور دوربین هدایت می‌شوند باید در یک نقطه همگرا شوند. در غیر این صورت تصویر تار می‌شود. تصویر زیر نقطه کانونی (Focus Point) که نور در آنجا متمرکز می‌شود را نشان می‌دهد.

فاصله کانونی و نقطه کانونی نور رد شده از لنز دوربین

فاصله کانونی و نقطه کانونی

دوربین‌های دارای لنز Varifocal

اگر دوربین مداربسته شما دارای لنز varifocal باشد، می‌توانید Focus را با چرخاندن پیچ در لنز برای گرفتن تصویر مناسب تنظیم کنید. تصویر زیر لنز varifocal به همراه پیچ برای کنترل Focus را نشان می‌دهد.

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته ـ تنظیم نبودن لنز Verifocal

لنز Verifocal

ازآنجایی‌که لنز verifocal امکان بزرگنمایی را می‌دهد، کنترل Focus به‌ این‌ علت که Zoom in یا out Zoom فاصله کانونی را تغییر می‌دهد باید وجود داشته باشد.

تنظیم Focus در دوربین دارای لنز Verifocal

تنظیم Focus در لنز Verifocal

دوربین با لنز fixed

در یک دوربین مداربسته با لنز ثابت (fixed) امکان تنظیم Optical zoom وجود ندارد بنابراین نیازی به تنظیمات focus نیست. در این دوربین‌ها فاصله لنز تا سنسور تصویربرداری در کارخانه سازنده در فاصله مناسب تنظیم شده است.

تصویر دوربین با لنز fixed

دوربین با لنز ثابت

اما گاهی اوقات اتفاقات بدی رخ می‌دهد. اگر لنز از موقعیت اصلی‌اش خارج شود، لنز و سنسور در فاصله مناسب از هم قرار نمی‌گیرند و درنتیجه این علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته می‌شود.

Fixed Lense

لنز Fixed

در صورت رخ دادن این مشکل با چرخاندن Fixed lens در جهت عقربه‌های ساعت می‌توانید فاصله سنسور و لنز را تنظیم و به Focus مناسب دست پیدا کنید.

توجه: fixed lens ها در یک موقعیت مناسب تنظیم شده‌اند و معمولاً این مشکل در این لنزها وجود ندارد. این مشکل عمدتاً در دوربین‌های ارزان‌قیمت پیش می‌آید.

عمق میدان

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته ممکن است به خاطر تنظیمات اشتباه عمق میدان باشد. با نگاهی به تصویر زیر می‌توانید این موضوع را متوجه شوید.

Focus_علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته

تنظیمات اشتباه عمق میدان _ Focus دوربین روی تیر

می‌توانید ببینید که تیر در حالت focus است در حالی که بقیه تصویر تار می‌باشد. معمولاً کاربران می‌گویند که دوربین تنها به‌این‌علت که بخشی از تصویر تار است کیفیت ندارد. مانند تصاویر ماشین‌ها که در تصویر بالا می‌بینید؛ اما در اصل این مشکل محسوب نمی‌شود. این روش برای کاربردهای خاص استفاده می‌شود.

این موقعیت‌ها با استفاده از کنترل دهانه‌ (Aperture) لنز و عمق میدان قابل تنظیم‌اند. در حقیقت این تکنیکی است که توسط عکاسان و فیلم‌سازان برای گرفتن توجه بر روی چیزی در تصویر یا فیلم استفاده می‌شود. تصویر زیر نمونه‌ای از کنترل عمق دید می‌باشد. پرنده در حالت فوکوس می‌باشد اما چیزی که پشت آن است دیده نمی‌شود.

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته ـ کنترل عمق دید depth of view

کنترل عمق دید

این کار را با دوربین مداربسته نیز می‌توانید انجام دهید. بر اساس Aperture لنز می‌توانید به Focus کم یا زیاد در تصویر دست‌یابید. در تصویر دوربین‌های مداربسته معمولاً اشیا بیشتری قرار دارند بنابراین عمق میدان باید بزرگ‌تر باشد.

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته ـ کنترل عمق میدان با Aperture

کنترل عمق میدان دید توسط Aperture لنز

در تصاویر بالا از چپ به راست عمق دید بیشتری حاصل شده است. زمانی که لنز باز باشد (سمت چپ) عمق دید به‌صورت سطحی می‌باشد (مانند تصویر پرنده) اما زمانی که دهانه لنز کوچک است (مانند تصویر سمت راست) عمق دید عمیق می‌باشد و به این معنی است که همه‌چیز در صحنه در حالت focus قرار دارد برای مثال تصویر زیر را ببینید.

تنظیم دیافراگم لنز در کوچکترین اندازه خود برای فوکوس روی کل تصویر

Focus روی کل تصویر

بنابراین اگر می‌خواهید هر چیزی که در تصویر دوربین مداربسته است مانند تصویر بالا در focus باشد، لنز را در حالتی که دهانه (Aperture) لنز در حداقل اندازه خود باشد تنظیم کنید. این اطلاعات را در دوربین به‌عنوان f-number می‌توانید پیدا کنید و با تنظیم کردن آن aperture را بر اساس نیاز کم یا زیاد کنید.

توجه: در هنگام انجام این تنظیمات با دقت عمل کنید زیرا در صورت وارد شدن نور زیاد به لنز دوربین ممکن است که تصویر تاریک‌تر شود.

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب

Aperture یا دهانه لنز

بخش Aperture لنز که مربوط به عمق میدان است را به یاد آورید. اگر لنز کاملاً باز باشد یک عمق میدان سطحی به وجود می‌آید که به این معنی است که بخشی از تصویر تار می‌شود. در طول روز برای جلوگیری از ورود نور زیاد به سنسور تصویربرداری دوربین، Aperture لنز حداقل است. این کار به‌صورت اتوماتیک توسط دوربین انجام می‌شود.

در شب زمانی که نور زیاد نیست دوربین به‌صورت خودکار میزان Aperture لنز را برای دریافت نور بیشتر افزایش می‌دهد. با یک Aperture لنز بزرگ‌تر تصویر تار می‌شود. برای کار با حداقل Aperture تنها کافیست که F-Number را تنظیم کنید. با تنظیم F-Number می‌توانید عمق میدان عمیق‌تر داشته باشید و همه اجزا تصویر دوربین در Focus باشند.

دسترسی به منوی دوربین آنالوگ

منوی دوربین آنالوگ

برای این کار در دوربین‌های آنالوگ می‌توانید از دکمه‌ها برای دستیابی به منوی OSD (بر اساس مدل دوربین) استفاده کنید. در دوربین‌های تحت شبکه به این منو با استفاده از مرورگر وب می‌توانید دسترسی داشته باشید. برخی از دوربین‌های ارزان‌قیمت این گزینه را ندارند.

Back focus  دوربین مداربسته

برخی از دوربین‌های مداربسته دارای پیچ برای Back focus می‌باشند که به شما امکان حرکت موقعیت سنسور تصویربرداری را می‌دهد؛ بنابراین نقطه‌ای را که پرتوهای نور در آن متمرکز می‌شوند را می‌توانید تغییر دهید. این روش امکان برطرف کردن علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته در شب را می‌دهد.

دوربین مداربسته دارای Back focus

Camera Back focus

پیچ مربوط به back focus در دوربین‌های دام و بولت وجود دارد.

حذف Infrared cut

یکی دیگر از مسئله‌های رایجی که در رابطه با تاری تصویر دوربین مداربسته می‌باشد نور مادون‌قرمز است. در طول روز نور زیادی از خورشید ساطع می‌شود و بسیاری از دوربین‌های مداربسته از یک فیلتر برای جلوگیری از ورود نور مادون‌قرمز استفاده می‌کنند؛ بنابراین سنسور تصویربرداری، نور بیش از اندازه و غیر ضروری را دریافت نمی‌کند. این فیلتر که یک قطعه شیشه است در شب به‌صورت خودکار توسط دوربین برداشته می‌شود. نور بیشتری به سنسور تصویربرداری  برای داشتن تصویر بهتر به همراه illumination پایین در حالت مونو کروم می‌رسد.

این تکنولوژِی که (ICR(Infrared Cut Filter Removal نامیده می‌شود در دوربین‌های باکیفیت قابل دسترس است. مدل‌های ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت فاقد آن می‌باشند. تصویر تار زمانی شکل می‌گیرد که لنز به اندازه کافی برای اصلاح انکسار نور ازآنجایی‌که فیلتر در جلو لنز قرار ندارد مناسب نباشد. به علت اینکه شیشه کمتری وجود دارد  ممکن است موجب شود که نوری که وارد می‌شود نقطه کانونی در سنسور تصویربرداری را تغییر دهد. لنز باید قادر باشد که این مسئله را از طریق تغییر در ضخامت شیشه برای از بین بردن علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته اصلاح کند.

جمع بندی

همان‌طور که دیدید علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته بصورت صریح مشخص نیست. اما پس از خواندن این مقاله دیدی بهتر در رابطه با  پیدا کردن مشکل تاری تصویر دوربین مداربسته در شرایط خاص پیداکرده‌اید. اکنون می‌توانید با نگاهی به مشخصات دوربین، اطلاعات مربوط به ICR ،F- number، نوع لنز، Back Focus و… را به دست آورده و مشکل تاری تصویر را رفع کنید.