دوربین‌های مداربسته برای محافظت از اشیاء به‌خصوص حفظ امنیت خانه‌ها و پایداری کسب‌وکارها بسیار حیاتی می‌باشند. علاوه بر آن دوربین‌های مداربسته در خیابان‌ها و سایر مکان‌های عمومی مورداستفاده قرار می‌گیرند. اشتباهات در هنگام نصب دوربین مداربسته می‌تواند شما را با مشکلات زیادی مواجه کند. در این مقاله به بررسی اشتباهات رایج هنگام نصب دوربین مداربسته می‌پردازیم.

موارد مشکل‌زا هنگام نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته

در خانه‌ها و تشکیلات کسب و کارها، دوربین‌های مداربسته برای اهداف امنیتی و مانیتورینگ تخلفات استفاده می‌شوند. مواردی وجود دارد که دوربین‌های مداربسته به‌درستی کار نمی‌کند. رایج‌ترین علت این مشکل اشتباهات در هنگام نصب تجهیزات می‌باشد.

  • هنگام نصب دوربین مداربسته با چه مشکلاتی ممکن است روبه‌رو شویم؟
  • این اشتباهات چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها اجتناب کرد؟
  • در صورتی که با این مشکلات روبه‌رو شدیم چه کاری برای حل آن باید انجام دهیم؟

این‌ها سؤال‌های رایجی در میان نصاب‌های دوربین مداربسته می‌باشند و به پاسخ به همراه جزئیات نیاز دارد. 

داشتن انتظار بیش از اندازه از سیستم دوربین مداربسته خود

این مشکل در میان رایج‌ترین مشکلاتی می‌باشد که در هنگام نصب دوربین مداربسته با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم. ما انتظارات بیش از اندازه از سیستم دوربین مداربسته خود داریم.

برای نمونه انتظار گرفتن تصویر و ویدیو واضح بدون در نظر گرفتن فاصله‌ی شی‌ء از دوربین. باید در نظر داشت که برندها و انواع دوربین‌های مداربسته وجود دارند که قابلیت انجام چنین کارهایی را ندارند؛ به عبارت دیگر آن‌ها فاقد ویژگی و خصوصیاتی هستند که بتوانند تصاویر و ویدیوهای واضح از شی‌ء در صورتی که فاصله آن زیاد باشد بگیرند. به خاطر داشته باشید که دوربین‌های مداربسته دارای محدودیت‌هایی در محیط‌های تحت پوشش خود می‌باشند.

اگر می‌خواهید که دوربین مداربسته شما دارای ویژگی‌هایی باشد که سرویس‌های این چنینی برای شما ارائه دهد، می‌توانید دوربینی را انتخاب کنید که دارای خصوصیات و عملکردهایی باشد که بتواند نیازهای شما را رفع کند. البته توجه داشته باشید که هر چه یک دوربین دارای ویژگی‌های بیشتری باشد هزینه‌ی آن نیز بیشتر خواهد بود.

انتخاب سیستم دوربین مداربسته مناسب

اگر می‌خواهید که تصویر روشن و واضح از اشیاء حتی در مسافت‌های دور داشته باشید بهترین راه این است که دوربین‌هایی با رزولوشن بالا خریداری کنید. این روش اطمینان می‌دهد که تصاویر و ویدیوهای واضح را داشته باشید. بالا بردن بزرگنمایی تصویر کمک زیادی به افزایش کیفیت تصویر نمی‌کند و حتی ممکن است موجب تاری و یا اعوجاج تصویر شود؛ بنابراین از این طریق نمی‌توان انتظار افزایش قابل‌توجه کیفیت تصویر را داشت.

مسدود شدن LED های IR هنگام نصب دوربین مداربسته

این اشتباه در هنگام نصب دوربین‌های با قابلیت مادون قرمز بسیار شایع می‌باشد. مسدود شدن LED های نور مادون قرمز موجب از دست دادن تصویر در نور کم می‌شود. این یکی دیگر از مشکلات رایج در هنگام نصب دوربین مداربسته می‌باشد. LED های مادون قرمز زمانی که نور در مکانی که دوربین را نصب کردید به‌اندازه کافی مناسب نباشد مورداستفاده قرار می‌گیرند. درواقع نباید این‌گونه برداشت شود که دوربین‌های مداربسته می‌توانند در شب ببینند بلکه این دید به علت قابلیت مادون قرمز دوربین می‌باشد.

چشم انسان قادر به دیدن نور مادون قرمز نمی‌باشد اما ما زمانی که تصویر توسط آن تشکیل شد می‌توانیم بفهمیم که نور مادون قرمز در کار بوده است. وقتی که یک محیط برای ما تاریک به نظر می‌رسد با استفاده از قابلیت مادون قرمز دوربین تصویر محیط روشن و واضح گرفته می‌شود.

بنابراین با توجه به کاربردهای نور مادون قرمز که در بالا به آن اشاره کردیم لازم است که اطمینان حاصل کنید که لامپ‌های LED مادون قرمز مسدود نشده باشند. همچنین توصیه می‌شود که از دوربین‌هایی که دارای قابلیت مادون قرمز هستند استفاده کنید.

مقاوم نبودن ارتباطات در برابر هوا

اهمیت مقاورم بودن ارتباطات دوربین مداربسته

اهمیت مقاورم بودن ارتباطات دوربین

این مشکل می‌تواند بعدها موجب ایجاد هزینه برای تعمیر دوربین مداربسته شود؛ بنابراین بهتر است که از سیستم دوربین مداربسته خود برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی محافظت کنید. عایق بودن تجهیزات ارتباطی این امکان را می‌دهد که سیستم دوربین مداربسته شما در برابر هر نوع آب‌وهوا به‌خصوص در زمان بارش باران مقاومت داشته باشد.

اگر فراموش کردید که تجهیزات خود را عایق کنید ممکن است با مشکل روبه‌رو شوید و این مشکل بر روی عملکرد سیستم شما تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین دقت داشته باشید که سیستم دوربین مداربسته در برابر آب‌وهوا عایق باشد.

میدان دید اشتباه دوربین مداربسته

محل قرارگیری و زاویه‌ی دوربین یک عامل مهم می‌باشد بنابراین اگر می‌خواهید بیشترین میدان دید را از دوربین خود داشته باشید مطمئن شوید که زاویه میدان دید درست می‌باشد. در صورتی که دوربین زاویه‌دار باشد، امکان تحت پوشش قرار گرفتن تمام محیط موردنظر نخواهد بود؛ بنابراین زاویه دوربین را به‌درستی تنظیم کنید و آن را در موقعیتی که مانعی در برابر دید آن قرار ندارد نصب کنید.

تنظیم زاویه میدان دید دوربین مداربسته

تنظیم زاویه میدان دید دوربین مداربسته

به عبارت دیگر دوربین مداربسته را در هرجایی نمی‌توان نصب کرد. نصب دوربین به صورت تصادفی نمی‌تواند ایده خوبی باشد. اگر دوربین‌های مداربسته در مکان‌های مناسب نصب نشوند ممکن است که نتوانند امنیت را به‌درستی تأمین کنند. پس بهتر است پیش از نصب دوربین مداربسته برنامه‌ریزی کنید و بر اساس نقشه، آن‌ها را در مکانی که بتوانند حداکثر پوشش را فراهم کنند قرار دهید. پس از آن زاویه‌ی دوربین را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بتواند بیشترین امنیت را فراهم کند. به خاطر داشته باشید که تنظیم محل قرارگیری دوربین و زاویه آن عامل‌های مهمی می‌باشند که باید به آن‌ها توجه کرد.

کابل ناکافی برای نصب دوربین مداربسته

در هنگام نصب دوربین مداربسته کابل‌ها نقش اساسی دارند. اگر کابل به میزان کمتر از حد لزوم تهیه کنید ممکن است در آینده با مشکل رو به رو شوید. ناکافی بودن و مناسب نبودن کابل می‌تواند بر روی عملکرد سیستم تأثیر داشته باشد. مطمئن شوید کابلی که برای سیستم دوربین مداربسته خود تهیه می‌کنید از کیفیت لازم برخوردار است. در غیر این صورت ممکن است که در هزینه‌ی کابل صرفه‌جویی کرده باشید اما نمی‌توانید از سیستم بهره لازم را ببرید. کابل‌های ارزان قیمت قابل‌اطمینان نیستند. حتی ممکن است موجب ایجاد مشکل در سیستم دوربین مداربسته شما شوند. به خاطر داشته باشید که در صورتی که از کابل‌های ارزان قیمت استفاده کنید هزینه‌ای که برای سرمایه‌گذاری سیستم دوربین مداربسته کرده بودید به هدر خواهد رفت.

کابل‌های که داخل آن‌ها مسی است مقاوم‌تر و قابل‌اطمینان تر از کابل‌هایی هستند که با مس پوشیده شده‌اند. از کابل‌های باکیفیت بالا برای برخورداری از همه‌ی مزایا سیستم دوربین مداربسته استفاده کنید. با این حال در مواردی که لازم دارید دوربین مداربسته را در محیطی که فاصله آن از حداکثر فاصله مجاز یعنی از ۳۰۰ فوت بیشتر است نصب کنید، می‌توانید از کابل‌های PoE برای افزایش سیگنال تا ۶۰۰ فوت استفاده کنید.

سیگنال ضعیف و به‌روزرسانی نرم‌افزار

زمانی که یک دوربین مداربسته را نصب می‌کنید، دوربین باید امکان ارتباط اینترنتی مناسب را دارا باشد. سیگنال وای فای، مغز یک سیستم دوربین مداربسته به شمار می‌رود. یک سیگنال وای فای مناسب برای یک سیستم دوربین مداربسته برای ارسال داده‌ها، هشدارها و تصاویر مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین ضروری است که نرم افراز سیستم را به صورت مرتب به روز رسانی کنید.

سیستم‌های دوربین مداربسته امروزی دارای آخرین تکنولوژی روز می‌باشند؛ بنابراین مستعد آلودگی به ویروس‌ها و موارد مشابه می‌باشند. برای اجتناب از بدافزارها که به نرم‌افزار نفوذ می‌کنند لازم است که به صورت منظم نرم‌افزار را بروز رسانی کنید. تولیدکنندگان دوربین‌های مداربسته این به روزرسانی‌ها را معمولاً در سایت قرار می‌دهند؛ بنابراین می‌توانید سایت سازنده دوربین مداربسته را چک کنید و یا اینکه به آن‌ها درخواست به روزرسانی را بدهید.

دوربین‌های مداربسته بی سیم

ممکن است بخواهید دوربین‌های بی سیم خود را در هر مکانی که می‌خواهید نصب کنید؛ اما این کار ایده خوبی نیست به این علت که دوربین‌های بی سیم قابل‌اطمینان نیستند. به این علت که این دوربین‌ها مستعد هک شدن و حمله‌های امنیتی می‌باشند. علاوه براین دوربین‌های مداربسته بی سیم دارای تأخیر می‌باشند و گاهی ممکن است بخش‌هایی از ویدیو از دست برود. دوربین‌های مداربسته بی سیم دوربین‌های خوبی هستند اما نمی‌توان به آن‌ها به‌عنوان جایگزین دوربین‌های سیمی نگاه کرد بلکه این دوربین‌ها مکمل دوربین‌های سیمی می‌باشند. دوربین‌های بی سیم می‌توانند ناحیه تحت پوشش شما را گسترش دهند اما ازلحاظ عملکرد و کیفیت تصویر قابل‌اطمینان نیستند.

محدودیت‌های حافظه ذخیره‌ساز

محدودیت اندازه دستگاه ذخیره‌ساز ممکن است موجب بروز مشکل شود. برای مثال فرض کنید چندین دوربین مداربسته دارید اما از یک ذخیره‌ساز کوچک استفاده می‌کنید.

حافطه ذخیره ساز دوربین مدار بسته

حافطه ذخیره ساز دوربین

تصور می‌کنید این ذخیره‌ساز می‌تواند این داده‌های دوربین‌ که به سمت ذخیره‌ساز برای ذخیره‌سازی ارسال می‌شود را مدیریت کند؟ قطعاً ذخیره‌ساز چنین توانایی ندارد؛ بنابراین باید اندازه حجم ذخیره‌ساز را براساس تعداد و نوع دوربین‌های مداربسته خود هماهنگ کنید. اگر از کارت حافظه برای دوربین مداربسته خود استفاده می‌کنید کارت حافظه‌ی مناسب براساس نیازهای خود تهیه کنید.

خرید تجهیزات از شرکت‌های نامعتبر

خرید از برندهای معتبر بسیار اهمیت دارد؛ اما در کنار مزایا و اطمینانی که دارد ممکن است که هزینه‌ی بیشتری را مجبور باشید بپردازید. این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت خرید از برندهای ناشناخته ممکن است که در ابتدا به نظر برسد که در هزینه صرفه‌جویی کرده‌اید اما در ادامه کار هزینه‌های بیشتری را نسبت به برندهای معتبر متحمل خواهید شد.

دوربین‌های مداربسته از برندهای ناشناخته دارای پکیج کامل نمی‌باشند بنابراین سایر تجهیزات ضروری را باید به صورت جداگانه خریداری نمایید تا بتوانید آن‌ها را نصب کنید. از آنجایی که خرید لوازم دوربین مداربسته به صورت جداگانه هزینه بیشتری دارد بنابراین بهتر است که از برندهای معتبر خریداری نمایید. پایداری، عملکرد و سایر قابلیت‌های دوربین مداربسته از برندهای معتبر تضمین‌شده می‌باشد. به‌علاوه موارد گفته شده این دوربین‌های مداربسته دارای گارانتی و پشتیبانی فنی در صورت عملکرد نادرست سیستم دوربین مداربسته می‌باشند.

اطمینان از صحت نصب دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته این روزها از محبوبیت بسیاری برخوردارند. در بیشتر خانه‌ها و کسب‌وکارها سیستم‌های دوربین مداربسته برای محافظت و ایمنی نصب‌شده‌اند. در هر حال اگر این دستگاه‌ها به‌درستی کار نکنند نمی‌توانند امنیت را فراهم کنند و همچنان محیط مورد نظر ناامن باقی می‌ماند؛ بنابراین برای اینکه مطمئن شویم که این دستگاه‌ها به‌درستی کار می‌کنند باید از نصب درست آن‌ها اطمینان حاصل کنیم.

نگهداری، امنیت و ایمنی دارایی‌هایمان به‌خصوص امنیت خانه و خانواده یکی از مهم‌ترین اهداف سیستم‌های دوربین‌های مداربسته می‌باشد؛ بنابراین لازم است برای رسیدن به این هدف توجه بیشتری به نصب درست دوربین مداربسته خود داشته باشیم. اگر مطمئن نیستید که بتوانید دوربین مداربسته را خودتان نصب کنید می‌توانید از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.