این مقاله شامل مفاهیم پایه برای آموزش دوربین مداربسته به تازه‌کارها و کسانی که هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارند، می‌باشد. اگر جزو این افراد هستید این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله جزئیات مربوط به اجزای اصلی دوربین مداربسته آنالوگ و چگونگی عملکرد سیستم ذخیره‌ساز با ۴ دوربین و یک دستگاه ذخیره‌ساز را توضیح می‌دهیم. توضیحات را در رابطه با پایه‌ای‌ترین المان، که دوربین آنالوگ می باشد شروع می‌کنیم.

آموزش دوربین مداربسته

دوربین مداربسته آنالوگ چیست؟

در ابتدا میبینیم که این نوع دوربین ویژگی‌هایی مانند دوربین‌های معمولی که می‌شناسید (برای مثال دوربین گوشی همراه) دارد. به‌این‌علت که دارا لنزی می باشد که نور را به سنسور تصویربرداری داخلی هدایت می‌کند. اما شباهت‌ها در اینجا پایان می‌یابد؛ به این دلیل که در یک دوربین آنالوگ کارت SD داخلی برای ضبط وجود ندارد.

آموزش دوربین مداربسته ( سیگنال الکتریکی )

سیگنال الکتریکی دوربین مداربسته

یک دوربین آنالوگ، تصاویر را با استفاده از لنز سنسور تصویربرداری دریافت می‌کند. سیستم مدارات داخلی، سیگنال‌های الکتریکی آنالوگ را از طریق کابل کواکسیال به یک ذخیره‌ساز خارجی (DVR) می‌فرستد. DVR سیگنال‌های آنالوگ را به فرمت دیجیتال برای ضبط محلی و دسترسی از راه دور تبدیل می‌کند.

سیستم دوربین مداربسته آنالوگ

یک سیستم به همراه دوربین‌های مداربسته آنالوگ می باشد که سیگنال‌ها را به DVR (Digital Video Recorder) که معمولاً در یک rack یا اتاق نظارتی قرار گرفته است ارسال می‌کند.

شماتیک آموزش دوربین مداربسته

سیستم دوربین مداربسته

این نوع سیستم کاملاً آنالوگ نیست به‌این‌علت که یک مبدل سیگنال آنالوگ به دیجیتال وجود دارد. در حقیقت این سیستم ترکیبی می باشد؛ اما در بین تکنسین‌ها این نوع سیستم‌ها به سیستم‌های آنالوگ رایج‌اند.

اتصال چندین دوربین آنالوگ به DVR

این امکان وجود دارد که چندین دوربین آنالوگ را به یک DVR متصل کنید. برای این کار تنها کافیست که تجهیزی با تعداد کانال‌های کافی را تهیه کنید. تصویر زیر ۴ دوربین آنالوگ (که به یک DVR که آن‌هم به یک مانیتور آنالوگ برای نمایش تصویر متصل شده است) را نشان می‌دهد. سیستم از کابل کواکسیال که برای دوربین‌های مداربسته طراحی شده است استفاده می‌کند.

اتصال 4 دوربین مدار بسته آنالوگ به DVR

آموزش دوربین مداربسته – اتصال به DVR

به دیاگرام نگاه کنید، بخش اول، دوربین‌های آنالوگ (که مسئول تولید ویدیو هستند) را نشان می‌دهد. در بخش دوم، DVR سیگنال‌ها را از آنالوگ به دیجیتال برای ضبط و ارسال ویدیو جهت نمایش در مانیتور تبدیل می‌کند. توجه داشته باشید که دوربین‌های آنالوگ فرمت‌های فیزیکی مختلفی ازجمله دوربین‌های باکس، دام، PTZ و دوربین‌های بولت دارند. تصویر زیر ۴ دوربین آنالوگ با یک DVR چهار کانال را نشان می‌دهد.

4 دوربین مدار بسته آنالوگ و یک DVR چهار کانال

دوربین‌ آنالوگ و DVR چهار کانال

یکی از دوربین‌ها با کابل کواکسیال به DVR متصل شده است؛ بنابراین سیگنال‌های الکتریکی را به DVR برای دیجیتالی شدن و ضبط ارسال می‌کند. هدف این تصویر این است که سادگی اتصال دوربین‌های آنالوگ به DVR را نمایش دهد. علاوه بر آن دستگاه‌ها باید به منبع برق نیز متصل شوند.

تصویر بعدی پشت یک DVR را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که در اینجا ۴ ورودی برای دوربین‌ها وجود دارد. ارتباط کابل‌های کواکسیال با DVR با استفاده از فیش‌های BNC می‌باشد.

4 ورودی دوربین و انصال دهنده BNC

۴ ورودی دوربین و اتصال دهنده BNC

انواع مختلفی از کابل‌های کواکسیال وجود دارد. در تصویر بالا می‌توانید ببینید که کابل مشکی باریک‌تر از کابل سفید است؛ اما کابل اخری یک کابل موازی برای رساندن برق به دوربین دارد. این نوع کابل‌ها به‌عنوان کابل Siamese شناخته می‌شوند.

کابل‌ها و رابط‌ها برای دوربین مداربسته

تصویر زیر یک کابل Siamese می باشد. این کابل دارای فیش BNC در انتهای هر دو طرف است. همچنین یک جفت سیم که برای برق دوربین و در انتهای آن فیش پاور (که در برخی کشورها به‌عنوان فیش P4 شناخته می‌شود) می باشد. طرف دیگر سیم‌های قرمز و مشکی به منبع برق متصل می‌شوند.

آموزش دوربین مداربسته آنالوگ ( کابل‌ و اتصالات )

کابل Siamese

اگر یک کابل بدون سیم برق موازی مورد استفاده قرار بگیرد (مانند کابل مشکی که در تصویر نشان داده شده است) لازم است که از کابل برق جداگانه استفاده کنید. این کار ممکن است هزینه بیشتری را نیز در برداشته باشد.  در برخی مواقع اما این راه‌کار (به خصوص در زمانی که دوربین دور از DVR است و کابل‌های موازی برای حمل برق به اندازه کافی مناسب نیستند) بسیار حرفه‌ای می‌باشد.

فیش‌های دوربین آنالوگ مداربسته

در آموزش دوربین مداربسته به نوع فیش‌های دوربین نیز می پردازیم. این نوع از رابط‌های برق جداگانه برای دوربین‌های حرفه‌ای رایج‌اند. به خصوص مدل‌های باکس که در پروژه‌های خاص استفاده می‌شوند. در تصویر زیر این دوربین می‌تواند از ۲۴ ولت AC (جریان متناوب) یا ۱۲ ولت DC (جریان مستقیم) استفاده کند.

فیش‌های دوربین‌ حرفه ای آنالوگ

فیش‌های دوربین حرفه‌ای آنالوگ

به علت گران‌قیمت بودن دوربین‌های آنالوگ حرفه‌ای معمولاً در پروژه‌های کوچک از دوربین‌های تحت شبکه استفاده می‌شود. اگر پروژه شما کوچک است و در مورد هزینه مشکل وجود دارد، در این صورت از دوربین‌های آنالوگ معمولی با کابل Siamese و فیش‌های BNC استفاده کنید.

ویژگی رزولوشن در آموزش دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته آنالوگ تکنولوژی‌های مختلفی دارند و درنتیجه بر اساس تکنولوژی‌های مختلف رزولوشن‌های متفاوتی نیز دارند.

رزولوشن آنالوگ

رزولوشن دوربین‌های آنالوگ (CVBS) بر اساس خطوط TV اندازه گرفته می‌شود که بر روی مانیتور ظاهر می‌شود. هرچه تعداد خطوط بیشتر باشد رزولوشن نیز بالاتر است. در تصویر زیر خطوطی بر روی مانیتور وجود دارد که تصویر را ایجاد کرده‌اند. بر اساس تعداد خطوطی که دوربین می‌تواند ایجاد کند دوربین با رزولوشن بالاتر در نظر گرفته می‌شود. اگرچه این تکنولوژی قدیمی است؛ اما هنوز دوربین‌هایی با رزولوشن‌های ۴۸۰، ۵۴۰، ۶۰۰ و  1000TVL  را می‌توانیم پیدا کنیم. بااین‌وجود استفاده از چنین دوربین‌هایی توصیه نمی‌شود.

 رزولوشن آنالوگ بر اساس TV Line

رزولوشن آنالوگ

رزولوشن دیجیتال

همان‌طور که دیدید پس‌ازاینکه تصویر به DVR رسید به فرمت دیجیتال تبدیل می‌شود. زمانی که به این فرمت تبدیل شد واحد اندازه‌گیری دیگری برای ارجاع به این رزولوشن دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصطلاح TV Lines  برای رزولوشن دیجیتال مورد استفاده قرار نمی‌گیرد به این دلیل که به جای آن پیکسل در دسترس می‌باشد.

نام‌هایی مانند CIF ،۲CIF ،۴CIF ،VGA ،SVGA ،XVGA ،HD ،Full HD ،Mega pixel و ۴K برای ارجاع به رزولوشن دیجیتالی دوربین مداربسته می‌باشند. در تصویر زیر چندین نقطه وجود دارد که تصویر را شکل می‌دهد که به آن‌ها پیکسل می‌گویند. هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد رزولوشن دیجیتالی نیز بالاتر می‌رود.

رزولوشن دیجیتال بر اساس Pixels

رزولوشن دیجیتال

امکان داشتن هزاران پیکسل در یک تصویر وجود دارد. دوربین‌هایی هستند که از ۰.۳ تا ۸ میلیون پیکسل را تولید می‌کنند.  رزولوشن بر اساس مگاپیکسل اندازه گرفته می‌شود.

خروجی شبکه DVR

همان‌طور که در ابتدای آموزش دوربین مداربسته دیدید یک DVR، سیگنال‌های دوربین آنالوگ را به فرمت دیجیتال تبدیل می‌کند؛ بنابراین ویدیو می‌تواند بر روی هارد درایو داخلی ضبط شود. علاوه بر آن DVR دارای خروجی دیجیتال می باشد که امکان ارسال تصاویر دوربین را از طریق شبکه کامپیوتری و اینترنت فراهم می‌کند. تصویر زیر این مفهوم را نشان می‌دهد.

خروجی دیجیتال DVR و ارسال از طریق شبکه کامپیوتری و اینترنت

شماتیک آموزش دوربین مداربسته – خروجی DVR

با توجه به تصویر، دوربین‌های آنالوگ به DVR متصل شده‌اند که سیگنال‌ها را در فرمت آنالوگ با (۶۰۰TVL) به فرمت دیجیتالی (۴۸۰ در ۷۰۴ پیکسل) ۴CIF (به‌صورت عمودی و افقی) تبدیل می‌کنند. در تصویر، کابل آبی (کابل شبکه) از خروجی دیجیتالی DVR  به کامپیوتر متصل شده است. همچنین امکان اتصال یک کابل کواکسیال از DVR به مانیتور دیجیتالی وجود دارد. دستیابی به خروجی آنالوگ با (۶۰۰TVL) امکان‌پذیر است.

اتصال مانیتور به دستگاه ذخیره‌ساز (DVR)

پس از دریافت سیگنال‌ها از دوربین‌ آنالوگ، DVR می‌تواند آن‌ها را بر روی یک مانیتور یا تلویزیون تنها با استفاده از خروجی‌های BNC، VGA و HDMI موجود در پشت آن‌ها نمایش دهد. با توجه به تصویر زیر یک خروجی BNC برای یک کابل کواکسیال و اتصال آن به یک مانیتور آنالوگ و خروجی دیجیتال HDMI برای اتصال به مانیتور دیجیتال استفاده شده است.

خروجی BNC برای و HDMI برای مانیتور

خروجی BNC و HDMI

آموزش دوربین مداربسته آنالوگ با تکنولوژی‌های جدید

در رابطه با دوربین‌های معمولی آنالوگ که رزولوشن آن‌ها با TV Lineها اندازه‌گیری می‌شود صحبت کردیم. نوع تکنولوژی‌ای که در این دوربین‌ها استفاده می‌شود CVBS  نامیده می‌شود و استفاده از آن درحال حاضر مناسب نمی‌باشد. تکنولوژی‌های جدید مانند HD-TVL، HD-CVI و AHD برای پروژه‌های دوربین‌های مداربسته که لازم است در آن‌ها از دوربین‌های آنالوگ استفاده شود، مناسب می‌باشند.

زمانی که از این تکنولوژی در DVR های مدرن استفاده می‌شود خروجی دیجیتال رزولوشن بالاتر از (۴۸۰ در ۷۰۴ پیکسل) ۴CIF  دارد. این نوع از دوربین‌ها با رزولوشن  (1920 در ۱۰۸۰ پیکسل) full HD و یا حتی رزولوشن بالاتر مانند ۳، ۵، ۸ مگاپیکسل موجود می‌باشند.

جمع‌بندی آموزش دوربین مداربسته 

در مقاله آموزش دوربین مداربسته مشاهده کردیم که سیستم‌های دوربین مداربسته آنالوگ، دیگر در پروژه‌های بزرگ استفاده نمی‌شوند؛ اما هنوز بازار برای دوربین‌های آنالوگ و DVRها در پروژه‌های کوچکی که “هزینه” فاکتور اصلی به شمار می‌رود وجود دارد. اگر به سیستم آنالوگ در پروژه‌ای نیاز دارید از تکنولوژی قدیمی CVBS اجتناب کنید و به جای آن از تکنولوژی مدرن با  رزولوشن بالا مانند HD TVl، HD CVl و AHD استفاده کنید.