در اوایل ظهور کامپیوترها، DAS تنها نوع استوریج بود و تا آن زمان این نام را نداشت تا اینکه نیاز به نام‌گذاری استوریج‌ها پیدا شد تا تفاوت بین نوع سنتی و جدید یعنی NAS و SAN مشخص شود.

DAS یا Direct Attached Storage، یک استوریج دیجیتالی است که مستقیم به Storage Controller کامپیوتر یا سرور متصل می‌شود یعنی کنترل سخت‌افزاری آن استوریج با سرور است و بخشی از شبکه ذخیره سازی نیست.

این تکنولوژی زمانی مورد نیاز است که حجم دیتای مورد نیاز شما بیشتر از شیارهای هارد روی سرور باشد لذا با افزودن DAS، تعداد هاردهای تحت مدیریت سرور خود را افزایش می‌دهید. بدیهی است که ارتباط استوریج شما با سایر تجهیزات موجود در شبکه از طریق سرور خواهد بود. کارهایی مانند فرمت و خواندن و نوشتن اطلاعات را خود سرور انجام می‌دهد و در واقع سطح دسترسی آن Block Level است.

معروف‌ترین نمونه DAS، هارددرایوهای لپ تاپ و PC است. DAS می‌تواند شامل یک هارد یا گروهی از هاردهای متصل به هم باشد. دستگاه‌های DAS می‌تواند هم درون سرور یا) PC مانند هاردهای داخلی) و هم بیرون آن (مانند هاردهای خارجی یا دیگر دستگاه‌های ذخیره سازی) قرار گیرد. سیستم‌های چندگانه می‌توانند از یک دستگاه DAS استفاده کنند ولی باید هر کدام از سرورها یا PCها اتصال جداگانه‌ای به آن داشته باشد.

اولین مزیت‌ آن سادگی و کم هزینه بودنش است. نصب سیستم‌های ذخیره سازی تحت شبکه مانند NAS و SAN، نیازمند برنامه‌ریزی بیشتری است درست مانند خرید و نصب سخت‌افزار شبکه مانند سوییچ و روتر به همراه کابل‌کشی و اتصالات مربوطه. این دستگاه‌ها نیازمند نرم‌افزار مدیریتی و مانیتورینگ نیز هستند. در مقابل، DAS در اکثر PCها و برخی سرورها نصب هستند و اگر بخواهید DAS بیشتری اضافه کنید تنها کافیست دستگاه و یک کابل بخرید. این تکنولوژی ارزان‌ترین نوع استوریج و مناسب برای شرکت‌های کوچک، متوسط و شعبات شرکت‌های بزرگ است.

برای اضافه کردن DAS اضافی‌تر به سرورها پیچیدگی بیشتری نسبت به اضافه کردن به یک PC وجود دارد ولی با این حال ساده‌تر از اتصال دستگاه SAN و NAS است زیرا نیازی به طراحی شبکه و یا خرید سخت‌افزارهایی مانند سوییچ و روتر نیست. بسته به نوع سرور می‌توانید DAS را به صورت درایوهایی داخل کیس سرور قرار دهید. گاهی اوقات نیز می تواند در یک کیس جداگانه قرار گیرد.

توسعه DAS نیازمند برخی پیکربندی‌هاست اما اغلب کارمندان شبکه می‌توانند بدون نیاز به مشاور و متخصص، این کار را انجام دهند. استفاده از DAS بسیار آسان است. فایل‌ها به صورت معمول ذخیره می‌شود و سیستم‌عامل نیز به شما امکان دیدن، تغییر نام، حذف و دیگر کارها را روی فایل می‌دهد.

تکنولوژی DAS

هاردهای DAS شامل HDD و SDD است که اولی ارزان‌تر از دومی است اما سرعتش کمتر است. اکثر دستگاه‌های DAS که امروزه به فروش می‌رسند، از هارد درایو استفاده می‌کنند هرچند که دستگاه‌های SSD و هیبریدی نیز محبوب هستند مخصوصا در اپلیکیشن‌هایی که کارایی در آنها مهم است مانند تحلیل بیگ دیتاها. SSDها کارایی بالایی دارند اما گران هستند ولی در سال‌های اخیر ارزان‌تر شده‌اند. از آنجایی که SSDها دیسکِ گردان ندارند، قابل اعتمادترند و عمر طولانی‌تری دارند. اغلب فروشندگان، SSD را برای سرورهایی با تعداد کاربران متوسط و بزرگ پیشنهاد می‌دهند تا به عنوان بخش یا همه فضای ذخیره سازی استفاده شوند.

DAS با چه پروتکل‌هایی به PC و سرور متصل می‌شود؟

  1. SCSI
  2. SAS
  3. SAT
  4. ATA
  5. eSATA
  6. Fibber Channel

 

مزایای DAS

  • این روش Affordable است یعنی اگر شرکت‌ها در حال رشد باشند و بودجه محدودی نیز در اختیار داشته باشند، می‌توانند از پس خرید آن برآیند. این راهکار، می‌تواند ذخیره‌ سازی در سرور را بسیار به صرفه و کم هزینه توسعه دهد و همگام با رشد شما، ظرفیت و کارایی را افزایش می‌دهد. طراحی ماژولار باعث می‌شود در عرض چند روز بتوانید ظرفیت ذخیره‌ سازی سرور خود را افزایش دهید.
  • این روش Scalable است یعنی این راهکار می‌تواند همگام با شما رشد کند و با زیرساخت شما سازگار باشد.
  • این روش Flexible است یعنی در یک Enclosure می‌توانید ترکیبی از SAS ،SATA و SSD داشته باشید. نیازهای کارایی و Latency را با بهترین تکنولوژی ذخیره‌ سازی تامین می‌کند.
  • با استفاده از تکنولوژی End-to-End 12Gb SAS، توان عملیاتی سرور افزایش می‌یابد و نرخ انتقال داده را دوبرابر می‌کند که با پهنای باند بیشتر و Bottleneckهای کمتر در I/O ممکن می‌شود. نتیجه آن دسترسی سریعتر به Critical Dataهای کسب و کار است. همچنین به علت Block Level بودن، سرعت دستیابی به اطلاعات بالا و مناسب است.
  • با داشتن HPE Smart Drives و HPE Smart Array قدرتی بیشتری دارد و همچنین توانایی Cascade کردن Enclosureهای متعدد و ظرفیت چند ترابایتی را فراهم می‌کند. امنیت و حداکثر کارایی، ظرفیت و دسترس‌پذیری را توسط کنترلرهای HPE Smart Array تامین می‌کند.
  • استفاده از این راهکار بسیار ساده و بی‌دردسر است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. اما اگر بخواهیم به صورت حرفه‌ای‌تر آن مدیریت کنیم باید دانش خود را آپدیت کنیم. با ابزارهای مدیریتی رایج در پرولیانت، نصب و پیکربندی و توسط HPE Smart Array و HBAها کنترل می‌شود.
  • نگهداری از آن نیز ساده است و سازگاری دیسک‌ها در نسل‌های پرولیانت باعث صرفه‌جویی بیشتر می‌شود. با برخورداری از Lockable Bezel می‌توان HDDها را از دزدی و جابجایی‌های ناخواسته حفظ کرد.
  • از دیگر مزایای DAS Storage می‌توان گفت که All Purpose و مناسب هر اپلیکیشن است و می‌تواند اینترنال یا اکسترنال باشد.

معایب DAS یا DAS storage

اما نکاتی که می‌توان برای ضعف‌های راهکار DAS Storage بیان کرد عبارتند از:

  • DAS Storage با آنکه ارزان و کم هزینه است اما پراکندگی استوریج می‌تواند باعث افزایش هزینه شود.
  • Avalability یا دسترس‌پذیری آن محدود است زیرا به وسیله کابل به شبکه وصل می‌شود و نیز محدودیت فاصله دارد.
  • کارایی آن بستگی به ترافیک شبکه دارد زیرا درنهایت اطلاعات در شبکه Share می‌شود.