کار نکردن صحیح دوربین مداربسته یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند اتفاق بیفتد. کار نکردن دوربین مداربسته به این معناست که دوربین نمی‌تواند تصویر بگیرد و قادر به نمایش دوربین‌ها به ‌صورت از راه دور، نمایش ویدیو و یا حتی اجرای پلی بک ویدیوها نمی‌باشد. در چنین مواقعی آیا می‌توانیم خودمان علت تصویر ندادن دوربین مداربسته را پیدا کنیم یا باید از یک تکنسین در این زمینه کمک بگیریم؟

علت تصویر ندادن دوربین مداربسته

در هر صورت مشکل باید برطرف شود زیرا دوربین مداربسته‌ای که کار نکند عملاً بی‌فایده خواهد بود؛ اما لزوماً به این معنا نیست که حتماً باید از کسی برای حل این مشکل کمک بگیرید. می‌توانید مشکل به وجود آمده توسط دوربین مداربسته خود را خودتان سریعاً حل کنید. راحت‌ترین روش‌های حل مشکل کار نکردن دوربین مداربسته را مطالعه می‌کنیم.

علت تصویر ندادن دوربین مداربسته خود را پیدا کنید

عملکرد نادرست دوربین مداربسته می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. برخی از مشکلاتی که ممکن است دوربین مداربسته با آن مواجه شود شامل عدم داشتن دید در شب، فقدان ویدیو در شب در حالی که تصویر در روز عالی می‌باشد و قادر نبودن به پخش ویدیو ضبط شده می‌باشد.تعدادی روش برای عیب‌یابی سیستم دوربین مداربسته وجود دارد که با دانستن آن‌ها می‌توانید خودتان بدون نیاز به پرداخت هزینه مشکل را حل کنید.

عیب‌یابی سیستم دوربین مداربسته

عیب‌یابی سیستم دوربین مداربسته

یکی از علت‌هایی که توصیه می‌شود از دوربین‌های مداربسته‌ی برندهای معتبر خریداری کنید این است که این برندها گارانتی و پشتیبانی فنی برای محصولات خود ارائه می‌دهند؛ بنابراین مسئولیت تعمیر و نگهداری دوربین مداربسته در زمان عملکرد نادرست آن بر عهده پشتیبانی فنی شرکت سازنده خواهد بود.

بررسی اتصالات؛ اولین قدم برای رفع تصویر ندادن دوربین مداربسته

ممکن است سیم برق دوربین از پریز جدا شده باشد یا ارتباط امن نباشد. کافیست همه‌ی خطوط ارتباطی، سیم‌ها، کابل‌ها را بررسی کنید و در صورتی که چیزی در محل مناسب خود قرار ندارد آن را درست کنید.

بررسی اتصالات دوربین مدار بسته

بررسی اتصالات دوربین مدار بسته

تنها کاری که باید انجام دهید این است که محل اتصال کابل‌ها را در صورت شل شدن سفت کنید و آن‌ها را در موقعیت درست قرار دهید. این محصولات معمولاً دارای دفترچه راهنما می‌باشند. می‌توانید با خواندن دفترچه راهنمای آن‌ها راه‌حل مشکلی را که با آن مواجه شدید پیدا کنید. اگر سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه دارید سوییچ را برای اطمینان از تأمین برق دوربین‌ها به‌وسیله PoE(Power over Ethernet) بررسی و مطمئن شوید که ارتباط برقرار است. اگر از PoE یا دوربین مداربسته سیمی استفاده می‌کنید، ببینید که سیگنال‌های ویدیویی و برق به‌درستی منتقل می‌شوند یا خیر.

در بیشتر مواقع این مشکل در رابطه با دوربین‌های مداربسته‌ی سیمی رخ می‌دهد. اگر NVR دارید ارتباط آن را نیز چک کنید. مطمئن شوید که به‌درستی متصل شده باشند. برای دوربین‌های مداربسته بی‌سیم ارتباط وایفای را بررسی کنید.

همچنین می‌توانید از کابل شبکه برای بررسی نقص در ارتباط شبکه استفاده کنید. بررسی علت تصویر ندادن دوربین مداربسته با بررسی ارتباط‌ها و منبع برق دوربین شروع می‌شود.

چک کردن کابل‌ها

اگر مسئله به وجود آمده به مشکل فرکانس‌های بالا مربوط باشد احتمالاً مشکل به سیستم کابل‌ها مربوط می‌شود. برای مثال فرض کنید که در رابطه با نور در شب مشکل دارید یا اینکه ال ای دی‌های مادون‌قرمز کار نمی‌کنند. در این مورد بهتر است که در ابتدا کابل‌ها را بررسی کنید. می‌توانید کابل‌های مختلف را امتحان کنید. چک کنید که کابل‌ها دارای گره و یا آسیب نباشند. گاهی اوقات گره و یا آسیب در کابل موجب بروز خرابی دوربین مداربسته می‌شود.

بررسی تنظیمات؛ جهت رفع تصویر ندادن دوربین مداربسته

تنظیمات سیستم دوربین مداربسته خود را بررسی کنید. مشکلاتی مانند عدم مانیتورینگ ۲۴ ساعته، اشکال در سنسورهای حرکتی، عدم توانایی گرفتن ویدیو در شب و نبود ارتباط وایفای می‌تواند به دلیل این باشد که فراموش کرده باشید که تنظیمات سیستم دوربین مداربسته خود را تنظیم کنید. پس از نصب و راه‌اندازی سیستم دوربین مداربسته اولین چیزی که باید انجام دهید بررسی و انجام تنظیمات دوربین می‌باشد.

ریبوت دوربین

همچنین می‌توانید دوربین مداربسته خود را برای رفع مشکل راه‌اندازی مجدد کنید. بهترین راه برای عیب‌یابی دوربین مداربسته‌ای که کار نمی‌کند این است که آن را ریبوت کنید. ریبوت برای انجام مجدد تنظیمات، اصلاح ارتباط و پاک کردن کش‌ها انجام می‌شود. برای این کار کافیست که برق دوربین را قطع کنید و پس از گذشت ۱۰ الی ۳۰ ثانیه مجدداً دوربین مداربسته را به برق متصل نمایید.

بررسی تداخل آدرس‌های IP 

راه دیگر حل مشکل تصویر ندادن دوربین مداربسته، بررسی آدرس‌های IP می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید هر دوربین مداربسته دارای یک آدرس IP می‌باشد.

تداخل آدرس‌های IP دوربین مدار بسته

تداخل آدرس‌های IP دوربین مداربسته

مشکل زمانی رخ می‌دهد که دو دوربین مداربسته دارای آدرس‌های IP مشابه باشند. این مشکل موجب می‌شود که دوربین مداربسته شما کار نکند؛ بنابراین اگر بیش از یک دوربین مداربسته دارید باید آدرس‌های IP آن‌ها را بررسی کنید و در صورتی که آدرس‌های مشابه داشتند آن‌ها را اصلاح کنید.

به روز رسانی Firmware به آخرین نسخه

Firmware دوربین را به آخرین نسخه ارتقاء دهید. در صورت ارتقاء ندادن ممکن است موجب بروز مشکل در دوربین مداربسته شود. بهترین راه این است که به‌صورت مرتب بررسی کنید که تولیدکننده نسخه جدید را ارائه داده است یا خیر و در صورت وجود نسخه جدید Firmware دستگاه را ارتقاء دهید.

بازنشانی به تنظیمات کارخانه

یکی دیگر از راه‌های حل تصویر ندادن دوربین مداربسته بازنشانی تنظیمات دوربین به تنظیمات پیش‌فرض می‌باشد. دوربین‌های مداربسته دارای دکمه ریست می‌باشند.

بازنشانی دوربین مداربسته به تنظیمات کارخانه

بازنشانی دوربین مداربسته به تنظیمات کارخانه

برای ریست کردن دوربین‌های مداربسته لازم است که از یک سوزن برای ریست کردن آن‌ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که بازنشانی به تنظیمات کارخانه تنظیماتی را که انجام دادید و تاریخچه را پاک می‌کند بنابراین بعد از ریست کردن دوربین مداربسته ویژگی‌های موردنیاز را مجدداً فعال کنید.

بررسی بخش پاسخ و پرسش‌های متداول در وب‌سایت سازنده

تولیدکنندگان دوربین‌های مداربسته بخشی به‌عنوان پاسخ و پرسش‌های متداول دارند. با مراجعه به این بخش می‌توانید راه‌حل‌های مربوط به حل مشکل خود را پیدا کنید.

پس از اینکه تمام مراحل و راه‌حل‌ها را انجام دادید ولی تصویر ندادن دوربین مداربسته همچنان رفع نشده بود، می‌توانید از پشتیبانی فنی کمک بگیرید. برندهای معتبر دارای ضمانت برای محصولات خود می‌باشند و در صورت بروز مشکل به‌صورت رایگان دوربین مداربسته را تعمیر می‌کنند.

رفع خرابی دوربین مدار بسته

بیشتر دوربین‌های مداربسته دارای پشتیبانی فنی رایگان می‌باشند بنابراین اگر نتوانستید مشکل را خودتان حل کنید می‌توانید به پشتیانی فنی ایمیل بزنید و از آن‌ها راه‌حل مشکل خود را بپرسید. به یاد داشته باشید که اطلاعات ضروری به همراه جزئیات مشکلی که دوربین مداربسته شما با آن مواجه شده است را عنوان کنید. مشکل به وجود آمده را باید تا جایی که امکان دارد با جزئیات و دقیق شرح دهید در این صورت بخش پشتیبانی فنی می‌تواند مشکل را ارزیابی کند و دستورالعمل‌های لازم برای حل مسئله را ارائه دهد.

باید در نظر داشته باشیم که در مواردی یک تیم فنی برای بررسی و حل مشکل نیاز است و این به این دلیل است که در برخی موارد مشکل پیچیده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. البته برای هر مشکلی که در دوربین مداربسته خود با آن روبه‌رو می‌شوید راه‌حلی وجود دارد.

پیشگیری از خرابی و تصویر ندادن دوربین مداربسته

انتخاب یک دوربین مداربسته از یک برند معتبر گام بسیار مهمی می‌باشد. علاوه بر آن که دوربین‌های مداربسته از این برندها قابل اطمینان هستند دارای کیفیت عالی نیز می‌باشند. این دوربین‌ها کمی گران‌تر از دوربین‌های مداربسته از برندهای ناشناخته می‌باشند. ممکن است دوربین‌های مداربسته از برندهای ناشناخته در ابتدا ارزان‌تر باشند اما به دلیل این که پکیج این دوربین‌ها معمولاً کامل نیست برای نصب این دوربین‌های مداربسته باید لوازم و تجهیزات ضروری را جداگانه خریداری کنید که ممکن است هزینه بیشتری در مجموع صرف کنید اما دوربین‌های مداربسته از برندهای معتبر دارای پکیج کامل می‌باشند و نیازی به خرید تجهیزات به‌صورت جداگانه ندارید.

جمع‌بندی

یک دوربین مداربسته برای تأمین ایمنی و امنیت خانواده ما بسیار مهم می‌باشد؛ اما یک دوربین مداربسته در صورتی که به‌درستی کار نکند نمی‌تواند هدفی که برایش مشخص شده را انجام دهد. همیشه باید در نظر داشته باشیم که تنها نصب دوربین مداربسته کافی نیست بلکه باید خودمان نیز در قبال آن مسئولیت‌پذیر باشیم. برای مثال باید مراقب کاربران سیستم‌های دوربین‌های مداربسته نیز باشیم. علاوه بر آن هرچند وقت یک‌بار باید دوربین مداربسته را بررسی و از آن مراقبت و نگهداری لازم را به عمل آوریم تا عمر آن طولانی‌تر شود و همچنین بتواند مانیتورینگ مداوم و مستمر را انجام دهد.