وب چیست؟

وب(WEB) مخفف world wide web است که زیر مجموعه ای از اینترنت میباشد . وب شامل صفحاتی است که به وسیله مرورگر ، قابل دسترسی هستند . اکثر مردم فکر میکنند که وب همان اینترنت میباشد و از این دو لغت به جای هم استفاده میکنند . در حالی که لغت اینترنت ، در حقیقت ، به شبکه جهانی سرورها مربوط میشود که اطلاعات را بر روی بستر وب فراهم کرده و به اشتراک میگذارد .

با وجود اینکه وب قسمت عظیمی از اینترنت را در بر میگیرد ، اما این دو کاملا از یکدیگر متمایز میباشند . صفحات وب بر اساس یک زبان به نام HyperText Markup Language یا همان HTML شکل گرفته اند . در این زبان به کاربران این امکان داده میشود که بر اساس لینکها بین صفحات وب جابجا شوند .

وب از پروتکل HTML برای انتقال و اشتراک اطلاعات استفاده مینماید.این اطلاعات میتوانند متن ، صدا، تصویر و یا فیلم باشند . از مرورگرهایی مانند internet explorer و Google Chrome و Mozilla Firefox برای دسترسی به اسناد و یا صفحات وبی که از طریق لینکها به یکدیگر متصل شده اند ، استفاده میشود . وب ، تنها یکی از راههای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بر روی اینترنت میباشد . دیگر راهها شامل ایمیل و پروتکل FTP و instant messaging میباشد .

به طور کلی میتوان گفت که وب قسمتی از اینترنت میباشد که مانند یک بایگانی از صفحات اینترنتی است که هر کدام از این صفحات ، آدرس مخصوص به خودشان را دارند . برای دسترسی و مشاهده یک صفحه اینترنتی ، کافیست که آدرس آن صفحه را در نوار آدرس مرورگر بنویسیم .