دزدگیر یا سیستم اعلام سرقت برای تشخیص نفوذ و ورودهای غیرمجاز به یک ساختمان یا هر مکان دیگر طراحی شده است. هشدارهای امنیتی برای مقاصد تجاری، صنعتی و نظامی برای حفاظت در برابر دزدی یا آسیب به اشیاء استفاده می‌شوند. سیستم‌ اعلام سرقت در محیط‌های مسکونی می‌تواند دزدی‌ها و تهدیدها را کاهش دهد. دزدگیرها همچنین می‌تواند برای حفاظت از ماشین‌ها و محتواهای داخلی آن‌ها و در زندان‌ها برای کنترل زندانی‌ها مورداستفاده قرار بگیرند. برخی از این سیستم‌ها تنها برای یک هدف که آن‌هم محافظت در برابر دزدی می‌باشد به کار گرفته می‌شوند.

سیستم ضد سرقت

سیستم ضد سرقت

سیستم‌های ترکیبی نیز وجود دارند که هم آتش و هم ورود نفوذ گر را تشخیص می‌دهند. هشدارهای سیستم‌های اعلام سرقت ممکن است به همراه سیستم‌های دوربین‌های مداربسته یا CCTV که ضبط خودکار فعالیت‌های نفوذگر را انجام می‌دهند و یا یک سیستم کنترل دسترسی برای قفل کردن الکترونیکی در استفاده شود. محدوده این سیستم‌ها از اندازه‌های کوچک تا سیستم‌های شامل Noisemaker، سیستم‌های چندبخشی به همراه مانیتورینگ و کنترل‌های کامپیوتری می‌باشند. در برخی از مواقع این سیستم‌ها شامل سیستم صدای دوطرفه می‌باشند که امکان ایجاد ارتباط بین دستگاه مانیتورینگ و پنل را می‌دهد.

لیست مطالب :

طراحی سیستم اعلام سرقت

بیشتر هشداردهنده‌ها شامل یک سنسور یا بیشتر به همراه دستگاه هشداردهنده برای مشخص کردن نفوذ می‌باشد. یک سیستم هشداردهنده امنیتی از اجزا زیر تشکیل شده است:

(PCU : Permises Control Unit) و (ACU : Alarm Control Unit) یا به‌اختصار Panel

هسته اصلی سیستم نیاز به ورودی سنسور، بررسی‌کننده وضعیت و سیگنال‌های نفوذی دارد. در سیستم‌های مدرن معمولاً از بوردهای مدار کامپیوتری در داخل محفظه فلزی استفاده می‌کنند.

سنسورهای دزدگیر

دستگاهی که نفوذ را تشخیص می‌دهد سنسور نامیده می‌شود. سنسورها ممکن است در اطراف یک محیط محافظت‌شده یا درون آن قرار داده شوند. سنسورها نفوذ گر را به‌وسیله روش‌های متفاوتی مانند مانیتورینگ در و پنجره‌ها برای باز شدن یا بررسی محیط‌های خالی از طریق حرکت، لرزش و صدا تشخیص می‌دهند.

دستگاه هشداردهنده

این دستگاه شرایط تولید هشدار را تشخیص می‌دهند. رایج‌ترین این دستگاه‌ها زنگ، آژیر یا چراغ‌های فلش زن می‌باشند. دستگاه‌های هشداردهنده دو هدف دارند یکی از آن‌ها هشدار نفوذ و دیگری بازداشتن دزدان می‌باشد. این دستگاه‌ها ممکن است که برای هشدار دود یا آتش نیز مورداستفاده قرار بگیرند.

صفحه کلید (Keypad) دزدگیر

دستگاه‌های کوچکی هستند که بر روی دیوار نصب می‌شوند که به‌عنوان واسط ماشین و انسان برای سیستم عمل می‌کنند. علاوه بر دکمه‌ها دارای چراغ تشخیص‌دهنده، صفحه‌نمایش چند کاراکتری نیز می‌باشند.

اتصال‌های داخلی سیستم اعلام سرقت

اتصال داخلی بین اجزا می‌باشد که ممکن است شامل سیم‌کشی مستقیم باشد که اجزا از طریق آن به واحد کنترل یا با لینک‌های بی‌سیم به برق مرکزی متصل می‌شوند. به‌علاوه برای خود سیستم، هشدارهای امنیتی اغلب با سرویس‌های مانیتورینگ مورداستفاده قرار می‌گیرد. در رویداد یک هشدار، PCU با یک ایستگاه مرکزی مانیتورینگ ارتباط برقرار می‌کند. اپراتورها در یک ایستگاه می‌توانند این سیگنال‌ها را ببینند و عملکرد مناسب را انجام دهند. این عملکردها شامل تماس با مالکان، اعلام به پلیس یا انجام برنامه‌ریزی‌های امنیتی مانند امکان ارسال سیگنال‌های فرستاده‌شده توسط مدارهای تشخیص هشدار، خطوط تلفن یا اینترنت می‌باشد.

سیستم دزدگیر

سیستم دزدگیر

انواع سنسورهای سیستم اعلام سرقت

شناساگرهای پسیو مادون‌قرمز

شناساگر حرکت PIR یا passive infrarerd یکی از رایج‌ترین سنسورهایی است که در محیط‌هایی مانند بیزینس های کوچک و مصارف خانگی استفاده می‌شود. این سیستم مقرون‌به‌صرفه می‌باشد و علاوه بر آن قابلیت اطمینان بالایی نیز دارد. اصطلاح passive به این حقیقت اشاره می‌کند که شناساگر انرژی‌ای از خود تولید و یا انتشار نمی‌دهد. این شناساگر تنها با شناسایی انرژی گرمایی ساطع‌شده از سایر اشیا کار می‌کند.

به بیان دقیق‌تر سنسورهای PIR حرکت را تشخیص نمی‌دهند بلکه تغییرات غیرمنتظره در دمای یک محل مشخص را شناسایی می‌کنند. وقتی‌که یک نفوذ گز در جلوی سنسور راه می‌رود، دما اتاق به سمت دما بدن افزایش می‌یابد و سپس به حالت اولیه بازمی‌گردد. این تغییر سریع موجب شروع فرآیند تشخیص می‌شود.

سنسورهای PIR برای قرارگیری بر روی دیوار یا سقف طراحی‌شده‌اند و دارای میدان دید مختلف از میدان‌دیدهای محدود تا میدان دیدهای ۳۶۰ درجه می‌باشند. سنسورهای PIR علاوه برمدار تشخیص سیگنال به منبع برق نیز نیاز دارند.

سیستم حرکتی مادون قرمز

سیستم حرکتی مادون قرمز

شناساگرهای فرو صوت

شناساگرهای فرو صوت با تشخیص فرو صوت یا موج‌های صدا در فرکانس کمتر از ۲۰ هرتز کار می‌کنند. صداها در این محدوده توسط گوش انسان قابل‌شنیدن نیست. بر اساس این ویژگی، امواج فرو صوت می‌توانند مسافت بیشتر از چند هزار کیلومتر را طی کنند. این سیگنال‌ها می‌توانند در اثر زمین‌لرزه، انفجار آتش‌فشان‌ها، باز و بسته شدن در یا پنجره و … ایجاد شوند.

یک سیستم تشخیص فرو صوت شامل بخش‌های زیر است: یک اسپیکر (سنسور فرو صوت) به‌عنوان میکروفن ورودی، فیلتر Order-frequency، مبدل آنالوگ به دیجیتال (A/D) و یک MCU که برای تحلیل سیگنال‌های ثبت‌شده استفاده می‌شود.

هر بار که یک نفوذ گر سعی می‌کند تا وارد یک خانه بشود در ابتدا بررسی می‌کند که در بسته یا قفل است سپس از ابزارها و یا فشار وارد آوردن برای باز کردن در استفاده می‌کند؛ بنابراین یک لرزش صدا فرکانسی را ایجاد می‌کند. چنین عملکردهایی توسط شناساگرهای فرو صوت پیش از آن‌که نفوذ گر بتواند در را بشکند فوراً تشخیص داده می‌شود. هدف اولیه این سیستم متوقف کردن دزدان از ورود به خانه می‌باشد. حساسیت سنسور بر اساس اندازه خانه و تکرار وقوع حادثه می‌تواند تنظیم شود.

شناساگرهای فراصوت

این شناساگر از فرکانس‌های بین ۱۵KHz و ۷۵KHz استفاده می‌کند. این شناساگرهای فعال امواج فراصوت را که برای انسان‌ها قابل‌شنیدن نیست ارسال می‌کنند. اصل تغییر فرکانسی داپلر یک روش اساسی اجرایی است که تغییر فرکانس در آن به علت حرکت شیء ایجاد می‌شود. این تغییر زمانی انجام می‌شود که شیء باید موجب تغییر در فرکانس فراصوت نسبت به گیرنده شود. شناساگر فراصوت به‌وسیله انتشار یک سیگنال آنالوگ از طریق یک فرستنده به یک مکان محافظت‌شده عمل می‌کنند.

امواج صوتی بازتابیده شده به‌وسیله اشیایی مانند دیوارها، سقف‌ها و… توسط گیرنده تشخیص داده می‌شود. به‌این‌علت که امواج فراصوت از طریق هوا انتقال پیدا می‌کنند بیشتر اشیا با سطح سخت می‌توانند انرژی فراصوت را بازتاب دهند درحالی‌که اشیا با سطح صاف‌تر بیشتر انرژی را جذب می‌کنند. زمانی که سطوح ساکن و بی‌حرکت هستند، امواج فرکانس‌های شناسایی شده توسط گیرنده برابر با فرکانس انتقالی می‌باشد. تغییر فرکانسی عنوان اثر داپلر زمانی اتفاق می‌افتد که شخص یا شی‌ء ای در حال حرکت به سمت شناساگر یا دورشدن از آن باشد. چنین موقعیت‌هایی موجب به کار انداختن سیگنال هشدار می‌شود. این تکنولوژی به علت وجود سیستم‌های هشدار حرفه‌ای منسوخ در نظر گرفته می‌شود.

شناساگرهای امواج مایکروویو

این دستگاه‌ها امواج مایکروویو را از طریق یک فرستنده انتشار می‌دهند و هرگونه بازتاب امواج مایکروویو یا کاهش در طول‌موج را با استفاده از یک گیرنده تشخیص می‌دهند. فرستنده و گیرنده برای مصارف داخلی معمولاً در یک کاور مونواستاتیک قرار می‌گیرند و برای کاربردهای خارجی به‌صورت bistatic می‌باشند. جهت کاهش خطاهای آلارم، این نوع از شناساگرها با یک شناساگر پسیو مادون‌قرمز یا سایر موارد مشابه دیگر ترکیب می‌شوند. شناساگرهای امواج مایکروویو به اثر داپلر در فرکانس انرژی بازتنابیده شده با جابه‌جایی فاز فرکانسی یا تغییر ناگهانی سطح انرژی دریافت شده واکنش نشان می‌دهند. هرکدام از این اثرها ممکن است حرکتی از سوی نفوذگر را شناسایی کند.

رادار نظارتی یا CSR

رادار نظارتی امواج مایکروویو را از یک فرستنده منتشر می‌کند و هرگونه بازتاب امواج مایکروویو را تشخیص می‌دهد. این دستگاه‌ها شبیه شناساگرهای مایکروویو هستند اما تفاوتی که دارند در این است که می‌توانند محل دقیق نفوذ گر را تا چند صد کیلومتر تشخیص بدهند. علاوه بر آن این شناساگرها قابلیت اندازه‌گیری محدوده، زاویه، شتاب، جهت و اندازه را هدف دارند. یک CSR می‌تواند با یک GPS برای شناسایی محل دقیق نفوذگر کار کنند.

اطلاعات موردنظر معمولاً بر روی یک نقشه نمایش داده می‌شود. رابط کاربری یا نرم‌افزار، هشدارهای وضعیتی در محدوده هشدارهای جغرافیایی را با انواع عملکردهای مشخص‌شده بر اساس زمان، روز و سایر برگ خریدها تعریف می‌کند. CSR معمولاً برای حفاظت خارجی از محیط‌های حساس مانند سدها، نیروگاه‌های برق، پل‌ها و ایستگاه‌های الکتریکی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شناساگرهای فوتوالکتریک خطی

سیستم‌های فوتوالکتریک شناسایی دقیق نفوذگر را با استفاده از انتقال نور مرئی یا نور مادون‌قرمز در یک محیط انجام می‌دهند. زمانی که این پرتو با مانعی برخورد کند این پرتوها مسدود می‌شوند. برای بهبود شناسایی محیط این پرتوها معمولاً در دسته‌های دوتایی یا بیشتر می‌باشند. درهرحال اگر نفوذ گر از دقت تکنولوژِی آگاهی داشته باشد این سیستم می‌تواند قابل‌اجتناب باشد. این سیستم‌ها در مصارف داخلی و خارجی قابل‌استفاده هستند. برای جلوگیری از حملات مخفی از یک منبع نور ثانویه برای نگه‌داری شناساگر در یک محیط مهر لایه و موم شده استفاده می‌کنند.

شناساگر Glass-break

شناساگر Glass-break  در سیستم دزدگیر

شناساگر Glass-break

شناساگر glass-break برای حفاظت از محیط داخلی ساختمان استفاده می‌شود. شناساگر Glass-break آکوستیک در مجاورت شیشه‌ها نصب می‌شوند و فرکانس‌های مربوط به شکستن شیشه را دریافت می‌کنند. شناساگرهای Glass-break ارتعاشی که معمولاً به‌عنوان سنسورهای shock نیز شناخته می‌شوند، در نصب بر روی شیشه متفاوت هستند. زمانی که شیشه شکسته شود، شوک فرکانسی خاصی را ایجاد می‌کند که از طریق شیشه و اغلب چهارچوب پنجره و دیوارها و سقف عبور می‌کند. معمولاً بیشترین فرکانس‌های ایجادشده بین  ۵KHz و ۳KHz بسته به نوع شیشه و پلاستیک بین لایه‌ها می‌باشد. شناساگرهای ارتعاشی این شوک‌های فرکانسی را دریافت و آلارم را ایجاد می‌کنند.

شناساگرهای دود، گرما و کربن مونواکسید در دزدگیر

سیستم اعلام سرقت یا دزدگیر در اکثر مواقع با شناساگرهای دود، گرما و کربن مونواکسید تجهیز شده است. این شناساگرها همچنین به‌عنوان مدارهای ۲۴ ساعته شناخته می‌شوند. شناساگرهای دود و گرما از خطر آتش‌سوزی با استفاده از روش‌های مختلف جلوگیری به عمل می‌آورند. شناساگرهای کربن مونواکسید به محافظت در برابر خطر مسمومیت توسط کربن مونواکسید کمک می‌کنند. اگرچه یک پنل هشدار نفوذ ممکن است که به این شناساگرها متصل باشد اما باید توجه داشت که امکان دارد که تمام نیازمندی‌های مربوط به یک سیستم هشدار حریق را در برنداشته باشد.

شناساگرهای دود مرسوم، شناساگرهای دود یونیزاسیون تکنیکی هستند که یک جریان الکتریکی را بین دو ورقه فلزی ایجاد می‌کنند که در زمان ورود دود به اتاق یک آلارم را راه‌اندازی می‌کند. آلارم های دود یونیزاسیون می‌توانند به سرعت مقدار کمی از دودی را که به‌وسیله شعله‌های سریع آتش مانند سوختن کاغذ، غذا و یا مایعات قابل اشتعال تولید می‌شوند تشخیص دهند. نوع ارزان‌تر، امن‌تر و ارزان‌تر این شناساگرها، شناساگر دود فوتوالکتریک است که شامل یک منبع نور در یک سنسور الکتریکی حساس به نور می‌باشد که در زاویه ۹۰ درجه نسبت به سنسور قرار می‌گیرد. معمولاً نور از منبع مستقیم عبور می‌کند و به سنسور برخورد نمی‌کند. زمانی که دود وارد اتاق شد، نور را پراکنده می‌کند که موجب برخورد به سنسور می‌شود و یک هشدار راه‌اندازی می‌شود. شناساگرهای دود فوتوالکتریک نسبت به آتش سریع‌تر واکنش نشان می‌دهند.

سنسورهای حرکتی

سنسورهای حرکتی سنسورهایی هستند که از تکنولوژی‌های مختلفی برای تشخیص حرکت استفاده می‌کنند. تکنولوژی‌ای که معمولاً در سنسورهای حرکتی یافت می‌شود شامل مادون‌قرمز، فراصوت و سنسور لرزش می‌باشد. تکنولوژی سنسورهای دوتایی ترکیبی از دو نوع مکانیزم شناسایی جهت کاهش خطاهای تشخیص می‌باشد و به‌این‌علت استفاده می‌شود که هر روش مزایا و معایب خاص خود را دارد. سنسورهای حرکتی مرسوم یک بخش کامل و جامع در سیستم‌های امنیتی خانگی می‌باشند. این دستگاه‌ها معمولاً برای پوشش ناحیه وسیع تا ۴۰ فوت به همراه دید ۱۳۵ درجه از محیط نصب می‌شوند.

آلارم های driveway

سیستم‌های driveway می‌توانند در بیشتر سیستم‌های امنیتی و اتوماسیون استفاده شوند. ابن سیستم‌های برای هشدار به اپراتور در برابر بازدیدکنندگان ناخواسته، نفوذگران و… طراحی‌شده‌اند. این سیستم‌ها دارای حسگرهای حرکتی مادون‌قرمز و مغناطیسی می‌باشند. سیستم‌های Driveway به دو صورت سیمی و بدون سیم در دسترس می‌باشند. Driveway در سیستم‌های امنیتی غیرشهری و مصارف تجاری رایج می‌باشد.

سنسورهای لرزشی

سنسور لرزشی در سیستم دزدگیر

سنسور لرزشی

این سنسورها بر روی موانع نصب می‌شوند و اصولاً برای تشخیص حمله بر روی ساختار خودش می‌باشد. این تکنولوژی بر روی پیکربندی مکانیکی ناپایدار که بخشی از مدار الکتریکی را شکل می‌دهد تکیه می‌کند. زمانی که حرکتی یا لرزشی رخ داد، بخش ناپایدار مدار حرکت می‌کند و جریان جاری را می‌شکند که درنتیجه موجب ایجاد هشدار می‌شود. این تکنولوژی در دستگاه‌های مختلف متفاوت است و می‌تواند به سطوح مختلفی از لرزش حساسیت داشته باشند. انتقال متوسط لرزش‌ها باید برای سنسور مشخص به‌درستی انتخاب شده باشد به این صورت که برای انواع مختلف ساختارها و پیکربندی‌ها مناسب باشند. انواع سنسورهای نسبتاً جدیدی هستند که از کامپوننت های Piezo-electric به‌جای مدارهای مکانیکی استفاده می‌کند که حساسیت زیادی نسبت به لرزش دارند.

مزایا: سنسورهای قابل‌اطمینان و با نرخ هشدارهای اشتباه پایین و هزینه متوسط برای سیستم اعلام سرقت می‌باشند.

معایب: این سنسورها به علت Piezo-electric که تکنولوژِی جدیدی است هزینه بالایی دارند.

شناساگر میدان مغناطیسی Passive

این سیستم امنیتی مخفی بر اساس اجرا اصل تشخیص میدان مغناطیسی خلاف قاعده می‌باشد. سیستم از یک مولد میدان مغناطیسی که به‌وسیله دو سیم موازی طراحی‌شده‌اند استفاده می‌کند. هر دو سیم در طول محیط حرکت می‌کنند و معمولاً در حدود ۵”/۱۲ سانتی متر جدا از هم در بالا دیوار و در حدود ۱۲”/۳۰ سانتی متر زیرزمین نصب می‌شوند. سیم‌ها به یک پردازنده سیگنال متصل شده‌اند و هرگونه تغییر در میدان مغناطیسی را تحلیل می‌کنند.

این نوع از کابل سنسور سیستم امنیتی مخفی می‌تواند در بالا بیشتر دیوارها برای فراهم آوردن قابلیت تشخیص جاسازی شود و یا اینکه در زمین جاسازی بشود. این سیستم‌ها نرخ هشدار اشتباه کم و درعین‌حال شانس تشخیص تهدیدهای واقعی را دارند. این سیستم‌ها نمی‌توانند در کنار خطوط با ولتاژ بالا یا فرستنده‌های رادارها نصب شوند.

شناساگرهای E-field

این سیستم‌ها می‌توانند بر روی محیط اطراف ساختمان‌ها، فنس ها و دیوارها نصب شوند. همچنین این شناساگرها قابلیت نصب بر روی تیرهای برق را نیز دارند. سیستم از یک مولد میدان الکترومغناطیسی تک سیم به همراه یک سیم حسگر که با آن موازی است تشکیل شده است که هر دو سیم‌ها در محیط قرار می‌گیرند و معمولاً بافاصله در حدود ۸۰۰ میلی‌متر از یکدیگر نصب می‌شوند. سیم حسگر به یک پردازشگر سیگنال که موارد زیر را تحلیل می‌کند متصل شده است:

  • دامنه تغییر (جرم نفوذ گر)
  • نرخ تغییر (حرکت نفوذ گر)
  • از پیش تنظیم کردن زمان اختلال و مزاحمت نفوذ گر (بر اساس زمان نفوذ در الگوها)

این آیتم‌ها ویژگی‌های یک نفوذ گر را تعریف می‌کند و زمانی که همه این سه مورد به‌صورت هم‌زمان تشخیص داده شدند، یک سیگنال آلارم راه‌اندازی می‌شود. این شناساگر معمولاً در مناطقی که در حدود ۲۰۰ متر طول دارند بسته به تعداد سنسورهای نصب‌شده پیکربندی می‌شود.

مزایا: به‌صورت مخفی می‌باشد.

معایب: گران‌قیمت هستند و در مسافت‌های طولانی و آب‌وهوای نامناسب آلارم های اشتباه تولید می‌کنند. علاوه برآن در مسافت‌های طولانی امکان تشخیص صحیح انسان و حیوان وجود ندارد.

موانع مایکروویو

 مزایا: هزینه کم، نصب آسان، مانع نامرئی، ایجاد محدودیت‌های ناشناخته برای نفوذ گر.

معایب: حساسیت زیاد به آب‌وهوا مثل باران‌ برف و مه. برای مثال موجب توقف فعالیت سنسور می‌شود و نیاز به محیطی دارد که در معرض درخت، ساختمان و یا سایر موارد که جلوی پرتو قرار می‌گیرند نباشد. به‌این‌علت که ممکن است موجب ایجاد آلارم های اشتباه و یا از دست دادن قابلیت شناسایی شود.

سیستم‌های مایکروفونیک

سیستم‌های مایکروفونیک در طراحی متفاوت هستند اما همه آن‌ها معمولاً بر اساس شناسایی نفوذگری که می‌خواهد از فنس بالا برود و یا آن را قطع کند می‌باشند. سیستم‌های تشخیص مایکروفونیک به‌عنوان سنسور کابلی که به فنس ها متصل هستند شناخته می‌شوند. به‌هرحال برخی از ورژن های تخصصی آن‌ها می‌توانند به‌عنوان سیستم‌های مخفی زیرزمین نصب شوند. بر اساس ورژن انتخابی، این سیستم‌های می‌توانند به سطوح مختلفی از نویز یا لرزش حساس باشند.

سسیتم بر مبنای کابل کواکسیال یا کابل سنسور الکترومغناطیسی می‌باشد و دارای کنترلی می‌باشد که قابلیت تمایز بین سیگنال‌های انتشاریافته از کابل یا فنس قطع‌شده، نفوذگری که می‌خواهد از فنس بالا برود یا شرایط بد آب‌ و هوایی را دارد. این سیستم برای تشخیص و تحلیل سیگنال‌های الکترونیکی ورودی دریافت شده از سنسور کابل و سپس سیگنال‌های آلارم بر اساس شرایط از پیش تعیین‌شده، طراحی‌شده‌اند. این سیستم‌ها بخش‌های الکترونیکی قابل تنظیم دارند که به نصاب‌ها این امکان را می‌دهند تا حساسیت شناساگرهای آلارم را بر اساس شرایط محیطی خاص تغییر دهند. میزان‌سازی سیستم معمولاً در طول فرآیند تشخیص توسط دستگاه انجام می‌شود.

مزایا: ارزان، نصب و پیکربندی آسان

معایب: برخی سیستم‌های اعلام سرقت یا دزدگیر ها، نرخ بالایی از هشدارهای اشتباه را به علت حساسیت بالای سنسورها دارند. اگرچه سیستم‌ها از DSP)Digital signal processing) استفاده می‌کنند اما در بر خی موارد موجب می‌شود که آلارم های اشتباه سیستم اعلام سرقت به میزان زیادی بالا برود.

سیستم‌های فنس سیمی محکم

این سیستم، سیستمی است که اساساً یک اسکرین مستقل از سیم‌هایی هست که بر روی یک فنس یا دیوار نصب‌شده‌اند. این سیستم‌ها برای تشخیص هر تلاش فیزیکی برای نفوذ به یک محیط طراحی‌شده‌اند. سیستم‌های سیمی محکم می‌توانند با تعداد مختلفی از سوییچ‌ها و شناساگرها که حرکت انتها هر سیم را دریافت کند کار کنند. این سوییچ‌ها می‌توانند یک ارتباط مکانیکی ساده، مبدل نیرو استاتیک یا یک فشارسنج الکترونیکی باشد. هشدارهای ناخواسته که توسط پرنده‌ها و سایر حیوانات ایجاد می‌شوند، می‌توانند با تنظیم سنسورها جهت نادیده گرفتن آن‌ها و اشیایی که مقدار فشار کمی را بر روی سیم‌ها ایجاد می‌کنند انجام شود. این نوع از سیستم‌ها در برابر عبور نفوذ گر در زیر فنس آسیب‌پذیر می‌باشد. یک‌پایه بتونی دقیقاً در زیر فنس برای جلوگیری از این نوع نفوذ نصب می‌شود.

مزایا: نرخ آلارم های اشتباه پایین، سنسورهای با قابلیت اطمینان بالا و نرخ بالا تشخیص

معایب: گران‌قیمت بودن این سنسورها و نصب پیچیده آن‌ها

کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری Optic fiber cable در سیستم اعلام سرقت

کابل فیبر نوری Fiber Optic

یک کابل فیبر نوری می‌تواند در سیستم اعلام سرقت یا دزدگیر برای تشخیص نفوذ گر به‌وسیله اندازه‌گیری‌های دقیق اختلاف‌ها در مقدار نوری که از طریق هسته فیبر ارسال می‌شود، استفاده کند. اگر کابل دچار برهم‌خوردگی و یا اعوجاج شود نور کم می‌شود و گیرنده اختلاف را در مقدار نور دریافتی تشخیص می‌دهد. کابل می‌تواند به‌صورت مستقیم به فنس یا به یک نوار فلزی خاردار که برای محافظت در بالای دیوارها و فنس ها نصب می‌شود متصل شود. این نوع از نوارهای خاردار یک بازدارنده فیزیکی مناسب می‌باشند که آلارم فوری را در صورت قطع شدن یا اعوجاج شدید ایجاد می‌کنند. سایر انواع بر روی تشخیص تغییر در قطبش ایجادشده توسط تغییر محل قرارگیری فیبر کار می‌کنند.

مزایا: بسیار شبیه به سیستم‌های مایکروفونیک می‌باشد. دارای پیکربندی ساده و نصب آسان می‌باشد.

معایب: برای سیستم‌هایی که نشتی دارند؛ نرخ آلارم های اشتباه زیاد است یا اصلاً آلارمی وجود ندارد. سیستم تغییر قطبش حساسیت بیشتری دارد اما هشدارهای اشتباه بسته به پردازش‌های آلارم دارد.

H-field

این سیستم از اصل اختلال میدان مغناطیسی که بر اساس دو کابل کواکسیال بدون محفظه یا پوشش است که در عمق حدود ۱۰-۱۵ cm دفن می‌شوند و در حدود ۱ متر جدا از هم قرار می‌گیرند. فرستنده به‌صورت پیوسته فرکانس‌های رادیویی را در طول بک کابل انتشار می‌دهد و انرژی توسط کابل دیگر دریافت می‌شود. زمانی که تغییری در قدرت و ضعیفی میدان بر اساس حضور یک شی‌ء و دسترسی به یک مقدار پایین‌تر از آستانه تعیین‌شده اتفاق افتاد آلارم ایجاد می‌شود.

مزایا: به‌عنوان یک سیستم مخفی در نظر گرفته می‌شود.

معایب: می‌تواند تحت تأثیر نویز RF قرار بگیرد، نرخ بالا آلارم های اشتباه، نصب و راه‌اندازی مشکل.

فنس های الکتریکی امنیتی

فنس های الکتریکی شامل سیم‌هایی هستند که پالس‌های الکتریکی جاری را برای ایجاد یک شوک الکتریکی غیر کشنده برای بازداشتن نفوذگران ایجاد می‌کند. در صورت تشخیص نفوذ گر یک آلارم توسط فنس های الکتریکی ایجاد می‌شود که می‌تواند موجب راه‌اندازی یک آژیر شود و یا یک نوتیفیکیشن به اتاق کنترل یا به‌صورت مستقیم به مالک از طریق ایمیل و یا تلفن ارسال می‌کند. در اصطلاح عملی فنس های الکتریکی امنیتی نوعی از سنسور آرایه‌ای می‌باشد که به‌عنوان یک مانع فیزیکی کار می‌کند.

مزایا: کم‌هزینه‌تر از سایر متدها، ارائه آلارم های اشتباه کم‌تر از روش‌های امنیتی محیطی دیگر و بالاترین نرخ بازدارندگی نسبت به سایر روش‌ها

معایب: داشتن پتانسیل برای ایجاد شوک‌های ناخواسته.

سیستم‌های دزدگیر سیمی، بی‌سیم و وایرلس

سیگنال‌های راه‌انداز از هر سنسور به یک یا چند واحد کنترل از طریق سیم یا به‌صورت بی‌سیم (رادیو، مادون‌قرمز) فرستاده می‌شوند. سیستم‌های سیمی برای زمانی که سنسورها (مانند سنسور تشخیص دود، PIR و …) نیاز به برق خارجی برای انجام فعالیت‌ها دارند مناسب می‌باشند؛ اما ممکن است هزینه نصب آن بیشتر باشد. سیستم‌های سیمی Entry-level از توپولوژی شبکه استار استفاده می‌کنند که به‌صورت منطقی پنل در مرکز است و انتها سیم همه دستگاه‌ها به پنل برمی‌گردد. پنل های پیچیده‌تر از توپولوژی شبکه Bus استفاده می‌کنند که در این توپولوژی سیستم به‌صورت اساسی یک Data loop است که در اطراف محیط است و یک قطره برای سنسور دستگاه‌ها دارد که باید شامل یک شناسه منحصربه‌فرد یکپارچه‌شده با سنسور دستگاه خودش می‌باشد. سیستم‌های سیمی همچنین اگر به‌درستی با حلقه دوتایی سیم‌کشی بشوند، این مزیت را دارند که به‌صورت آشکار هستند.

از طرفی سیستم‌ اعلام سرقت بی‌سیم اغلب از فرستنده‌های باتری دار که نصب آسان و هزینه راه‌اندازی کمتری دارند استفاده می‌کنند؛ اما اگر باتری‌ها به‌درستی نگهداری نشوند ممکن است که با مشکل روبه‌رو شوند. بر اساس مسافت و ساختار مواد ممکن است نیاز به یک یا چند تکرارکننده سیگنال بی‌سیم جهت فراهم آوردن سیگنال قابل‌اطمینان برای پنل آلارم وجود داشته باشد. یک سیستم وایرلس می‌تواند به‌راحتی از یک خانه به خانه دیگر جابه‌جا می‌شود که این ویژگی یک مزیت برای افرادی است که مستاجراند یا اینکه به‌صورت مکرر مکان خود را عوض می‌کنند. ارتباط بی‌سیم برای امنیت بین کنترل پنل و ایستگاه مانیتورینگ مهم‌تر است. مانیتورینگ بی‌سیم سیستم هشدار در برابر سارقی که می‌خواهد کابل را قطع کند یا قطعی ارائه‌دهنده اینترنت از سیستم محافظت می‌کند. سیستم‌های ترکیبی از هردو سنسور سیمی و بی‌سیم برای دستیابی به مزایای هردو آن‌ها استفاده می‌کنند.

فرستنده‌ها ممکن است از طریق اتصال به مدارهای الکتریکی سیگنال‌های رمزگذاری شده را به واحد کنترل ارسال کنند. واحد کنترل اغلب یک کانال یا بخش جداگانه برای شناسایی سارق و سنسور تشخیص حریق دارند. سیستم‌های بهتر یک بخش جداگانه برای همه سنسورهای مختلف مانند شناساگرهای مشکلات داخلی (قطع برق اصلی، کم شدن باتری، قطعی سیم و…) دارد.

آلارم های ارتباطی و مانیتورینگ سیستم اعلام سرقت

بر اساس کاربردهای سیستم‌های اعلام سرقت یا دزدگیر، خروجی این سیستم‌ها ممکن است محلی، کنترل از راه دور یا ترکیبی باشد. هشدارهای محلی شامل مانیتورینگ نمی‌شوند اگرچه ممکن است دارای sounder های داخلی یا خارجی مانند آژیر و لامپ باشند که برای هشدار جهت تخلیه محل در زمان آتش‌سوزی و یا ترساندن سارقان تازه‌کار مفید می‌باشد. با گسترش استفاده از سیستم‌های هشداردهنده به‌خصوص در ماشین‌ها، آلارم های اشتباه بسیار رایج‌اند و درنتیجه بسیاری از افراد این آلارم ها را نادیده می‌گیرند و حتی ممکن است اصلاً عکس‌العملی نسبت به آلارم ها وجود نداشته باشد. در مناطق روستایی که به علت مسافت زیاد امکان دارد هیچ‌کس صدا هشدار آتش‌سوزی یا آژیر هشدار سارق را نشنود. در این‌گونه مواقع چراغ‌ها و صداها ممکن است تفاوتی با یکدیگر نداشته باشند و اورژانس‌های پاسخگو ممکن است برای جلوگیری از تلفات دیر برسند.

سیستم‌های هشدار از راه دور برای ارتباط واحد کنترل از یک مانیتور از پیش تعیین استفاده می‌کنند که این سیستم‌ها در پیکربندی‌های مختلفی وجود دارند. سیستم‌های High-end به یک ایستگاه مرکزی، یک مرکز پلیس، یک سیم تلفن مستقیم، شبکه سلولی، شبکه رادیویی یا یک مسیر IP متصل می‌شوند. در مورد یک سیستم سیگنالی دوتایی دو تا از این سه گزینه به‌صورت هم‌زمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. مانیتورینگ آلارم ها تنها شامل سنسورها نمی‌شود بلکه شامل مانیتورینگ ارتباط فرستنده نیز می‌باشد. درحالی‌که مدارهای تلفن مستقیم در برخی مناطق از طریق شرکت‌های تلفنی در دسترس می‌باشد، به دلیل هزینه بالا و در کنار ظهور سیگنال دوتایی در مقایسه با هزینه کم آن‌ها استفاده از آن‌ها رایج نیست.

بیشتر سیستم‌های معمولی با یک واحد ارتباطی سلولی دیجیتالی داخلی کارمی‌کنند که با یک ایستگاه مرکزی یا سایر مکان‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کند که به همراه یک شبکه تلفن سوییچ شده عمومی (PSTN) می‌باشد و هشدارها را یا با استفاده از سینتی سایزر یا از طریق یک‌رشته پیام رمزنگاری‌شده راه‌اندازی می‌کند. این پیام‌های رمزنگاری‌شده توسط مرکز کنترل رمزگشایی می‌شوند. این سیستم‌ها ممکن است به یک سیستم تلفن در سمت نقطه علامت‌گذاری شده اتصال سیستم متصل شوند اما معمولاً در سمت مشتری و جلوتر از همه خطوط تلفن در یک محدوده مانیتور شده متصل می‌شوند تا سیستم هشدار بتواند خط را با استفاده از قطع همه تلفن‌های فعال و در صورت لزوم تماس با شرکت مانیتورینگ به اشغال خود درآورد.

یک سیستم سیگنالینگ دوتایی می‌تواند آلارم ها را به‌صورت بی‌سیم و با استفاده از مسیر رادیویی (GPRS/GSM) یا مسیر سلولی به همراه خط تلفن یا خط broadband به‌عنوان پشتیبان برای غلبه بر هرگونه مشکل در خط تلفن ایجاد کند. رمزگذارها می‌توانند برای شناسایی سنسور خاصی برنامه‌ریزی شوند و مانیتورها می‌توانند محل فیزیکی یا موقعیت سنسور را بر روی یک نقشه از محل محافظت‌شده نمایش دهند. برای مثال یک آلارم سنسور حرارتی به همراه یک شناساگر حریق در محیط، نسبت به استفاده از یک سنسور به‌تنهایی و یا سایر سنسورها، تشخیص قابل‌اطمینان‌تری دارد.

بسیاری از پنل های هشدار مجهز به یک مسیر ارتباط پشتیبان برای استفاده درزمانی که مدار PSTN اصلی کار نمی‌کند می‌باشند. شماره‌گیر اضافی می‌تواند به یک مسیر ارتباطی ثانویه یا تلفن سلولی رمزنگاری ویژه، رادیو یا دستگاه واسط اینترنت برای کنار گذاشتن کل PSTN و بی‌نتیجه گذاشتن اشغال عمدی خطوط تلفن متصل شود. این کار به این صورت است که شخصی که خط را اشغال می‌کند موجب می‌شود تا یک آلارم نظارتی با استفاده از شبکه رادیویی راه‌اندازی شود که درنتیجه آن هشدار مربوط به یک مشکل قریب‌الوقوع حتمی (مانند آتش‌سوزی قطعی) راه‌اندازی می‌شود. در برخی موارد ممکن است یک ساختمان از راه دور سرویس تلفنی PSTN را نداشته باشد و هزینه کشیدن خط مستقیم هزینه‌بر و گران باشد. در این صورت امکان استفاده از شبکه سلولی بی‌سیم یا دستگاه رادیویی به‌عنوان روش اصلی برای ارتباط امکان‌پذیر خواهد بود.

در بریتانیا محبوب‌ترین راهکار برای این‌گونه موارد شبیه به اصل بالا است اما با این تفاوت که مسیر اولیه و بکاپ رزرو شده هستند. استفاده از مسیر رادیویی (GPRS/GSM) به‌عنوان یک مسیر سیگنالی اصلی نه‌تنها سریع‌تر از PSTN است بلکه هزینه‌ها را نیز به میزان زیادی پایین می‌آورد و داده‌ها به‌صورت نامحدود بدون هیچ هزینه اضافی می‌توانند ارسال شوند.

کنترل دسترسی و کدهای Bypass سیستم اعلام سرقت

سیستم کنترل دسترسی دزدگیر

سیستم کنترل دسترسی دزدگیر

برای کارآمد بودن، یک سیستم هشدار نفوذ زمانی که پرسنل مجاز حضورداشته باشند، می‌تواند غیرفعال و یا مجدداً تنظیم شود. احراز هویت ممکن است از طریق شمار زیادی از روش‌ها صورت بگیرد که اغلب به همراه کلید یا کدهایی که در کنترل پنل یا یک ریموت پنل نزدیک یک در ورودی است انجام می‌شود.

هشدارهای با امنیت بالا ممکن است نیاز به چندین کد یا اثرانگشت، اسکن شبکیه، مولد واکنش‌های رمزنگاری‌شده و سایر مواردی که به‌اندازه کافی برای این منظور امن در نظر گرفته می‌شوند باشد. خطا در احراز هویت باید یک هشدار یا حداقل قفل تایمی را برای جلوگیری از امتحان کدهای ممکن دیگر توسط نفوذ گر نتیجه بدهد. برخی سیستم‌ها می‌توانند برای غیرفعال کردن یک سنسور یا گروهی از سنسورها پیکربندی شوند. سایر آن‌ها می‌توانند برای دور زدن یا نادیده گرفتن سنسورها (یک و یا چند بار) برنامه‌ریزی شوند. این ویژگی برای اجازه دادن یک در برای باز بودن یا بسته شدن قبل از هشدار یا اجازه دادن به شخص برای ترک محل بدون بازگشت مفید می‌باشد.

سیستم‌ اعلام سرقت یا دزدگیر سطح بالا امکان استفاده از کدهای دسترسی متعدد را می‌دهد و حتی ممکن است به آن‌ها اجازه دهد که یک‌بار یا در روزهای خاص و یا به‌صورت ترکیبی با سایر کدهای دیگر کاربراستفاده شوند. در هر مورد یک مرکز مانیتورینگ از راه دور باید کدهای شفاهی ارائه‌شده توسط شخص مجاز را در هنگام بروز آلارم های اشتباه ترتیب دهد؛ بنابراین مرکز مانیتورینگ می‌تواند مطمئن شود که واکنش بعدی آلارم ضروری نیست؛ بنابراین با کدهای دسترسی همچنین می‌تواند سلسله مراتبی از کدهای شفاهی وجود داشته باشد.

سنسورهای آتش می‌توانند ایزوله شوند به این صورت که در زمان راه‌اندازی، شبکه آلارم اصلی را راه‌اندازی نمی‌کنند. این مورد زمانی اهمیت دارد که دود و گرما به‌صورت عمدی ایجادشده باشد و در این‌گونه مواقع صاحبان ساختمان‌ها می‌توانند برای تولید آلارم های اشتباه و هدر دادن زمان پرسنل رسیدگی به رویدادهای اورژانسی جریمه شوند.

 آلارم های اشتباه و دروغین سیستم اعلام سرقت

قابلیت اطمینان سیستم و خطاهای کاربر علت اصلی آلارم های اشتباه می‌باشند که برخی مواقع آلارم های نویزی نیز نامیده می‌شوند. آلارم های اشتباه می‌توانند در بعضی مواقع موجب صرف هزینه زیاد بشود. آلارم های نویزی زمانی که یک رویداد ناخواسته فراخوانده می‌شود و درحالی‌که سیستم به‌درستی کار می‌کند راه‌اندازی شود یا اینکه ممکن است آلارم اشتباه درزمانی که سیستم عملکرد درستی ندارد رخ بدهد. در همه موارد گفته‌شده منبع این مشکلات باید پیدا و برطرف شود. آلارم های خطا معمولاً پرزحمت هستند به‌این‌علت که نیاز به تست‌های دوره‌ای برای حصول اطمینان از عملکرد سنسورها و سیگنال‌های صحیحی که از طریق مانیتور دریافت می‌شوند دارند. برخی سیستم‌ها برای تشخیص مشکلات داخلی طراحی‌شده‌اند مانند، تمام شدن و یا کم شدن باتری، قطع ارتباطات، مشکل در مدار تلفن و … .

درگذشته هشدارهای اشتباه می‌توانست به‌وسیله مزاحمت‌های کوچک مانند حیوانات و حشره‌ها نیز ایجاد شود. مدل‌های آلارم های جدیدتر تکنولوژی‌ای برای اندازه‌گیری اندازه و وزن شی‌ء ای که موجب اختلال و مزاحمت می‌شود دارند و بنابراین می‌توانند تشخیص دهند که تهدید به چه میزان جدی است که این ویژگی به‌خصوص در رابطه با آلارم های مربوط به سارق مفید می‌باشد.

سرویس‌های مانیتورینگ آلارم

لیست سرویس‌هایی که در یک ایستگاه مرکزی مانیتور می‌شود در طول چند سال گذشته گسترش پیداکرده است. این سرویس‌ها شامل سرویس کنترل دسترسی، مانیتورینگ با دوربین مداربسته، وارسی آلارم مانیتورینگ محیط، مانیتورینگ هشدار نفوذ، هشدار حریق، هشدار آب‌پاش، مانیتورینگ شرایط حساس، مانیتورینگ بر واکنش‌های پزشکی، گزارش استثناء و مدیریت PIN یا کد عبور، تست‌های شماره‌گیری خودکار و… می‌باشد. ایستگاه مرکزی این اطلاعات را به‌صورت مستقیم در دسترس end user ها با استفاده از اینترنت و یک log on امن برای نمایش و ایجاد گزارش‌های سفارشی بر روی این رویدادها قرار می‌دهد.

هشدارهای مانیتورینگ listen-in سیستم اعلام سرقت

هشدارهای مانیتور شده و تلفن‌های پاسخگو این امکان را به ایستگاه مرکزی می‌دهد که بتواند با مالکان و یا نفوذگر ارتباط برقرار کنند. این ویژگی در شرایط اضطراری پزشکی برای مالک بسیار مفید می‌باشند. مانیتورینگ آلارم listen-in در بریتانیا بانام‌های سیستم‌های Audio-responsemonitoring یا speaking Alarm شناخته می‌شود.