- امنیت 98 - https://www.amniat98.com -

دی وی آر چیست؟

دی وی آر ( DVR ) یا دستگاه ضبط دیجیتال تصاویر ویدئویی دستگاهی است که تصاویر آنالوگ را از دوربین مداربسته دریافت می کند و بعد از تبدیل آنها به تصاویر دیجیتال آنها را ضبط و نمایش می دهد.

DVR  ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند :

۱دی وی آر Standalone :

چیزی که در بازار به عنوان DVR شناخته می شود این نوع از دی وی آر می باشد که دستگاهی است که مهمترین وظیفه آن ضبط و نمایش تصاویر دوربین مداربسته می باشد.

۲دی وی آر PC-based :

ای دی وی آر ها مانند سایر لوازم جانبی بر روی کامپیوتر نصب می شود و امکان نمایش و ضبط تصاویر را برای ما فراهم می کند.

 

قابلیت های دستگاه DVR :

دی وی آرها انواع مختلفی در بازار دارند و هرکدام از آنها مشخصات خاص خود را دارند. در زیر به برخی قابلیت های اصلی این دستگاه ها اشاره می کنیم :

ضبط تصاویر دوربین های مداربستهاز وظایف اصلی این دستگاه ها ضبط تصاویر دوربین های مداربسته می باشد. این دستگاه ها بعد از تبدیل تصاویر آنالوگ به دیجیتال بسته به پشتیبانی از دستگاه های ذخیره سازی آنها را بر روی هارد دیسک های سنتی و SSD, فلش USB, مموری کارت و ذخیره می کند.

نمایش تصاویر دوربین های مداربستهاین دستگا ها از طریق پورت AV, HDMI و به نمایشگر متصل می شوند و می توانند بسته به تعداد دوربین های پشتیبانی شده آنها را به صورت یکپارچه برای شما نمایش دهند.

اتصال دستگاه DVR به شبکهاز طریق پورت LAN دستگاه می توان آن را به شبکه یا اینترنت وصل نمود و تصاویر آن را در جاهای دیگر مشاهده نمود.

امکان بازبینی تصاویرشما می توانید در صورت نیاز به بازبینی تصاویر با استفاده از قابلیت بازبینی , تصاویر را در تاریخ و زمان مشخص مشاهده کنید.

و خیلی قابلیت های مهم دیگر که بسته به نوع DVR , نرم افزار و سیستم عامل آن دارد.

کنترل دوربین گردان و زوماگر از دوربین های گردان, زوم دار استفاده می کنید با استفاده از پورت RS485 می توانید آنها را کنترل کنید

انواع دستگاه DVR :

دو طبقه بندی کلی برای دستگاه های DVR وجود دارد که بطور خلاصه به آنها اشاره می کنیم :

 

 ۲طبقه بندی بر اساس رزولوشن ضبط تصاویر :

CIF: در این نوع تصاویر با رزولوشن ۲۴۰*۳۶۰ ضبط می شود .

D1 : تصاویر با رزولوشن ۴۸۰*۷۲۰ با تعداد ۳۰ فریم در ثانیه ضبط می شوند. البته در این نوع دی وی آر ها کیفیت ضبط برای تمامی کانال ها D1 نمی باشد.

Full D1 : در DVR هایی که به آن Full D1 گفته می شود, ضبط برای تمامی کانال ها با کیفیت D1 است .

۹۶۰H یا WD1 : نسل بعدی D1 می باشد. در این DVR ها با استفاده از دوربین های ۹۶۰H می توان به بالاترین کیفیت دوربین های مداربسته آنالوگ سنتی یعنی ۷۰۰TVL واقعی دست یافت. در این دی وی آر کیفیت ضبط برای تمامی کانالها WD1 نمی باشد.

Full WD1 :  کیفیت ضبط برای تمامی کانالها WD1 یا ۹۶۰H می باشد.

AHD : نسل جدید DVR ها و دوربین های مداربسته می باشد که کیفیت تصویر آنها HD و Full HD است.

در مقالات بعدی سعی خواهیم نمود در مورد انواع DVR و رزولوشن تصویر به طور مفصل تر توضیح دهیم.

 

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه