تی وی لاین (TVL) چیست ؟

کیفیت تصویر در دوربین های مداربسته آنالوگ با پارامتری به نام تی وی لاین ( TVL ) مشخص می شود که در واقع قدرت تفکیک پذیری افقی تصویر می باشد و به عنوان خطوط رزولوشن افقی نیز شناخته می شود .

تی وی لاین به حداکثر خطوط عمودی متناوب قابل تفکیک تاریک و روشن نسبت به ارتفاع گفته می شود. وقتی گفته می شود ۴۰۰TVL یعنی ۲۰۰ خط عمودی قابل تفکیک روشن و ۲۰۰ خط تاریک در ارتفاع تصویر قابل شمارش است.

حداکثر تی وی لاین قابل انتقال در سیستم PAL و NTSC برای نمایش ۷۲۰TVL می باشد پس اگر دوربین هم چیپی با کیفیت بالاتر داشته باشد در هنگام نمایش تاثیری ندارد. یکی از راه حل های برخورداری از کیفیت بالاتر استفاده از دوربین های AHD می باشد که این محدودیت دوربین های دیجیتال را حل کرده است .

دوربین های مداربسته آنالوگ موجود در بازار معمولا کیفیتی بین ۴۲۰ تا ۷۲۰ تی وی لاین دارند. البته به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر TVL , نویز, کیفیت رنگ, نوع سنسور دوربین و فاکتورهای دیگر نیز در کیفیت تصویر به دست آمده تاثیر دارند.

فروشندگان در بازار ممکن است با درج TVL های بالا یا غیر واقعی بر روی محصولات خود فروشنده را به خرید ترغیب کنند برای همین پیشنهاد می شود در هنگام خرید دقت بیشتری کنید.

برای آشنایی بیشتر و دید بهتر نسبت به این پارامتر, در زیر چند نمونه از این واحد را برای نمونه به رزولوشن دیجیتال تبدیل نموده ایم :

 

روزولشن به مگاپیکسل روزولشن دیجیتال کیفیت انالوگ
۰٫۲۵ مگاپیکسل ۵۱۰×۴۹۲ ۴۸۰TVL
۰٫۳۸ مگاپیکسل ۷۶۸×۴۹۴ ۶۰۰TVL
۰٫۴۱ مگاپیکسل ۸۱۱×۵۰۸ ۶۵۰TVL
۰٫۵۶ مگاپیکسل ۹۷۶×۵۸۲ ۷۰۰TVL

 

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه