استفاده از دوربین مداربسته چند سنسوره مزایای بسیاری دارد، این دوربین ها معمولا به جای چند دوربین ثابت به کار می روند و با نصب آنها میتوان تعداد دوربین های مورد نیاز را کاهش داد.

این دوربین ها به کاربر امکان آگاهی بهتر از موقعیت را داده و یک تصویر پاناروما بدون از دست دادن زاویه ای خاص را ارائه می دهد. در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از مزایای اصلی استفاده از این دوربینها آشنا نماییم.

تعداد دوربین مورد نیاز کمتر:

دوربین مداربسته چند سنسوره پاناروما محدوده وسیعی را پوشش می دهد ، بنابراین می توان آن را جایگزین نیاز به نصب چند دوربین تک سنسور نمود. با ترکیب دو سنسور تصویر و لنز در یک محفظه می توان تا ۱۸۰ درجه را به آسانی پوشش داد.

دوربین مداربسته ثابت معمولا می تواند زاویه دید محدودی تا ۹۰ درجه را برای کاربران فراهم کنند اما دوربین های مداربسته چند سنسوره که دارای ۲ سنسور و لنز یا بیشتر می باشند می توانند تا ۱۸۰ درجه را در کنار دیوار یا در صورت نصب شدن بر روی دکل یا محدوده باز تا ۳۶۰ درجه را پوشش دهند.

مزایای بیشتر با تعداد دوربین مداربسته کمتر

کاهش تعداد دوربین های مورد نیاز مزایای زیادی برای پروژه نظارتی دارد که از جمله مهترین آنها صرفه جویی در وقت و هزینه برای کاربر نهایی می باشد.

از مزایای دیگر کاهش تعداد دوربینها از این طریق ، نیاز به کار کمتر برای نصب و کابل کشی های مورد نیاز است. مدل های جدید دوربین مداربسته چند حسگر به کاربر اجازه استفاده از همان کابل برای انتقال انرژی برق مورد نیاز را به کاربر می دهند.

علاوه بر این به دلیل اینکه دوربین دارای یک IP و مک آدرس می باشد نیاز به یک مجوز استفادع از VMS می باشد که این کاهش قابل توجهی در هزینه ها نسبت به استفاده از چند دوربین مداربسته مجزا برای پوشش همان منطقه دارد.

البته این مورد ممکن است در VMS های مختلف فرق کرده و نیاز به تهیه مجوز برای هر جریان ویدئویی مجزا باشد.

 

 

AXIS P3707-PE Network Camera

 

 

از دیگر مزایای عملیاتی این مورد می توان به عدم نیاز اپراتور به سوئیچ بین دوربین های مختلف اشاره نمود. اپراتور از این طریق می تواند همه چیز را در یک صفحه نمایش بدون نیاز به سوئیچ به دوربینهای دیگر مدیریت نموده و در نتیجه زمان بررسی را کاهش می دهد.

از دیگر مزایای استفاده از دوربین مداربسته چند سنسوره جنبه زیبایی شناسی و تمیز بودن کار می باشد. زیبایی شناسی در اماکن مختلف تجاری ، بیمارستان ها و دانشگاه ها و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

شما می توانید با نصب دوربین مداربسته پاناروما چند سنسوره به جای چند دوربین ثابت در جهات مختلف این مشکل را حل نمایید. به عنوان مثال یک دوربین چهار سنسوره به طور موثر می تواند پوشش ۲۷۰ درجه با یک سنسور رو به جلو ، یکی رو به پایین و دو سنسور دیگر رو به طرفین این امکان را برای شما فراهم نماید.

AXIS P3707-PE Network Camera

 

 

این دوربین مداربسته می تواند به عنوان جایگزین PTZ عمل نموده و با نصب آن در گوشه ای از یک ساختمان نیاز خود را به ۴ دوربین مجزا از بین برده و همان پوشش تصویر را در اختیار داشته باشید.

آگاهی و نظارت بهتر بر موقعیت

با دید گسترده ای که دوربین پاناروما در اختیار اپراتور قرار می دهد می تواند آگاهی و نظارت بهتری بر مکان مورد نظر داشته باشد ، به خصوص وقتی که آنها نیاز به سوئیچ بین دوربین های دیگر یا مشاهده تصاویر به صورت کاشی مانند ندارند.

دوربین چند سنسوره می تواند تصاویر سنسور های مختلف دوربین را با هم ترکیب نموده و به آنها توانایی بیشتری برای نظارت بر صحنه ها و زوم بر روی جزئیات خاص را می دهد.

به هر حال استفاده از دوربین های مداربسته پاناروما می تواند یک حرکت نزولی باشد. اگر چه این دوربینها قادر به پوشش محدوده بیشتری می باشند اما برای ضبط جزئیات از نقاط خاص مناسب نمی باشند.

برای حل این مشکل دوربینهای مداربسته پاناروما که با رزولوشن تصویر بالاتر طراحی شده اند به طور موثر می توانند برد دوربین را برای مقاصد تشخیص و نظارت افزایش دهند. با این حال شناسایی دقیق تنها در محدوده نزدیک امکان پذیر می باشد.

نظارت و ضبط زنده تصاویر

یکی از مهمترین مزایای استفاده از دوربین مداربسته پاناروما توانایی آنها در ترکیب نظارت زنده و فعال مانند دوربین مداربسته PTZ با ضبط برای مقاصدی مانند پزشکی قانونی یا مشاهدات بعد از رویداد و وقوع جرم می باشد.

با استفاده از VMS اپراتور می تواند در یک بخشی از صحنه برای بررسی دقیقتر آن زوم کرده در حالی که بقیه سنسور ها در حال نظارت بر قسمت های دیگر صحنه می باشند.

این توانایی برای بررسی پس از رویداد که ممکن است در حالی که در نقطه ای زوم کردیم ، به طور همزمان در حال تماشای بخش های دیگر تصاویر ضبط شده هم هستیم کاربرد دارد.

 

 

ترکیب دوربین مداربسته PTZ با دوربین مداربسته چند سنسوره

اخیرا شرکت Axis اقدام به ارائه مدلی از دوربین مداربسته چند سنسوره خود نموده که می توان به صورت اختیاری یک دوربین مداربسته PTZ را نیز در زیر آن نصب نمود. با ترکیب این دو مدل دوربین مداربسته می توان یک سیستم نظارتی کامل و دقیق را برای اماکن مختلف فراهم آورد.

شما می توانید علاوه بر اینکه در حال تماشای تصویر ۳۶۰ درجه پاناروما دوربین چند حسگره می باشد در مواقع لزوم یا وقوع رویداد هایی مانند تصادف با استفاده از انتخاب آن بخش از تصویر به وسیله دوربین PTZ خود سریعا بر روی سوژه مورد نظر زوم کنید.

ترکیب این دو دوربین اگرچه هزینه بالایی دارد اما برای نظارت بر اماکنی مانند پارکینگ های روباز یا محیط های بزرگ بسیار مناسب و کاربردی می باشد.

طرقه نصب دوربین اکسیس مدل  AXIS P3707-PE

 

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه

 منبع: nezarati.ir

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر از دوره های حضوری اوج امنیت در کانال زیر عضو شوید:

https://goo.gl/mC9xoC

جهت دسترسی به هزاران مقاله آموزشی رایگان دوربین مداربسته در کانال زیر عضو شوید :

https://goo.gl/tHVmeS

جهت پرسش و پاسخ و تبادل نظر با مهندسان دوربین مداربسته در سوپر گروه زیر عضو شوید:

https://goo.gl/2Yd5ky