- امنیت 98 - https://www.amniat98.com -

۹ گام قبل از خرید دوربین مداربسته !

 

این روزها اغلب افراد برای حفاظت از منزل یا محیط کار خود به CCTV ها متکی هستند و این دستگاه‌ها نقش کلیدی در حفظ امنیت شما ایفا می‌کنند.CCTV مخفف عبارت Closed Circuit Television یا تلویزیون مداربسته می‌باشد که بیانگر سیستمی از دوربین‌های مداربسته است که اطلاعات تصویری را در تلویزیون‌های معینی نمایش می‌دهند و قابلیت ضبط و ثبت تصاویر را از چند دوربین دارا هستند . این دوربین‌ها غالباً برای نظارت و محافظت از محیط‌هایی استفاده می‌شوند که نیاز به کنترل دارند نظیر : بانک‌ها ، ادارات ،سازمان‌ها ، خطوط تولید ، فروشگاه‌ها ، پارکینگ‌ها ، شرکت‌ها ، مغازه‌ها و حتی خانه‌ها .

خرید یک دوربین با توجه به بازار چندبعدی آن کاری ساده نیست. انتخاب یک دستگاه مناسب از میان انواع مختلف دوربین‌های امنیتی موجود در بازار می‌تواند خریداران را به چالش بکشد. در راهنمای خرید پیشرو تصمیم داریم تمام نکاتی که لازم است بهنگام خرید و نصب یک سیستم حفاظتی برای منزل یا محل کار خود در نظر داشته باشید را موردبررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید:

 

گام نخست- نیازمندی‌های خود را شناسایی کنید

 

در زمان انتخاب دوربین مداربسته باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید. آیا تنها به دنبال یک سیستم عمومی برای کنترل عبور و مرور هستید؟ کدام‌یک انتخاب مناسبی برای شماست: دوربین مداربسته سیمی یا بی‌سیم؟ به یک سیستم مداربسته‌ی داخلی احتیاج دارید یا خارجی؟ بودجه‌ی شما چقدر است؟ هدف شما از نصب یک دوربین مداربسته چیست:

الف ) نظارتی : سیستم‌های مداربسته نظارتی جهت کنترل تردد ، کنترل کارکرد و مدیریت کارکنان یک مجموعه در طی ساعات فعالیت مجموعه نصب می‌شود.

ب ) حفاظتی : این نوع سیستم فقط در محیط پیرامونی ، درب ورودی و خروجی و مناطق قابل‌نفوذ در مجموعه تعبیه می‌گردد و عمده نیاز به این سیستم در ساعات غیرفعال مجموعه خواهد بود ازاین‌رو اکثر تجهیزات باید مناسب کار در نور کم و به‌صورت دید در شب در نظر گرفته شوند.

ج ) تلفیقی : به‌سادگی مشخص است که در صورت نیاز به کنترل و مدیریت کارکنان و حفظ امنیت مجموعه سیستم‌ها به‌صورت نظارتی حفاظتی یا تلفیقی نصب می‌گردد که متداول‌ترین نوع سیستم‌های مداربسته می‌باشند.

 

گام دوم- سیستم دوربین مداربسته را انتخاب کنید

شما بسته به نیاز خود و محیطی که قصد نظارت بر آن رادارید، می‌توانید مناسب‌ترین سیستم دوربین را برگزینید:

دوربین آنالوگ Analog Camera

دوربین‌های آنالوگ برای انتقال تصویر از سیستم مشابه ارسال و دریافت تصاویر تلویزیونی بر روی کابل‌های هم‌محور یا کواکسیال  Coaxial استفاده می‌کنند که هر دوربین آنالوگ می‌تواند با اتصال مستقیم تصاویر را به تلویزیون منتقل نماید (مانند دوربین‌های فیلم‌برداری معمولی). دوربین‌های آنالوگ برای تأمین برق موردنیاز خود به یک منبع تغذیه احتیاج دارند که عموماً در کنار دوربین و یا دستگاه ضبط (DVR) نصب‌شده و از طریق کابل مخصوص، جریان برق را به سمت دوربین هدایت می‌نماید.

 

دوربین شبکه IP Camera

دوربین‌های IP ، با ساختاری مشابه با دوربین‌های آنالوگ، تصاویر را به داده‌های دیجیتال تبدیل نموده و از طریق کابل شبکه داده‌ها را منتقل نموده و همچنین برق موردنیاز خود را از منبع تغذیه‌ای (PoE – Power Over Ethernet) که در انتهای کابل قرار دارد تأمین می‌نماید. کابل شبکه مورداستفاده برای دوربین‌های IP ، همان کابل‌های رایج ۴ زوج (CAT5, CAT6,..) است که در شبکه‌های کابلی به‌وفور مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

دوربین‌های IP مانند کامپیوترها از طریق سوییچ داخل شبکه محلی شده و داده‌های تصاویر را به یک سرور مرکزی منتقل می‌نمایند. نرم‌افزاری که روی سرور نصب‌شده  NVRوظیفه ضبط تصاویر را بر عهده دارد. شایان‌ذکر است که تصاویر هر دوربین هم از طریق صفحه وبی که هر دوربین در اختیار کاربر قرار می‌دهد قابل‌مشاهده است.

 

دوربین‌های IP معمولاً در محیط‌هایی که شبکه کامپیوتری وجود دارد و یا محیط‌هایی که فاصله بین دوربین و اتاق کنترل بسیار زیاد است مورداستفاده قرار می‌گیرد. در فواصل طولانی به‌جای کابل‌کشی مستقیم از لینک وایرلس (Wireless Link) برای انتقال داده‌های دوربین استفاده می‌شود.

 

انواع دوربین‌های مورداستفاده در سیستم‌های مداربسته:

دوربین‌های دام: معنی لغوی کلمه دام  DOME گنبد است. درواقع دوربین دام به معنی دوربین گنبدی شکل بوده و عنوان دوربین‌های سقفی نیز درباره آن‌ها بکار می‌رود. این دوربین‌ها بیشتر برای نصب بر روی سقف طراحی‌شده و در اشکال فانتزی و متفاوتی در بازار موجود است. صرف‌نظر از قابلیت دید در شب و یا نوع لنز یا نوع امواج به کلیه دوربین‌های سقفی گنبدی شکل دوربین دام گفته می‌شود.

دوربین‌های مینی: دوربین‌های مینیاتوری یا MINI Camera همان‌گونه که از نامشان پیداست دوربین‌های مداربسته کوچک متداول در بازار هستند. از این دوربین‌ها بیشتر به‌عنوان دوربین‌های مخفی استفاده می‌شود. معمولاً آن‌ها را درجایی که می‌خواهند دوربین نامحسوس باشد بکار می‌گیرند.

دوربین‌های دید در شب: دوربین‌های دید در شب به دوربین‌های دارای مادون‌قرمز اطلاق می‌شود که ازنظر ظاهری متفاوت بوده ولی عمدتاً به‌صورت استوانه‌ای شکل بوده و به‌صورت کامل همراه با لنز و پایه فروخته می‌شوند. تفاوت دوربین‌های دید در شب دربرد ( متراژ ) و زاویه مادون‌قرمز بوده و با لنز ثابت و متغیر در دسترس می‌باشند.

دوربین‌های صنعتی: استفاده از این دوربین‌ها برخلاف نامشان در بازار ایران، منحصر به مصارف صنعتی نیست. این دوربین‌ها که نام اصلی‌شان دوربین‌های بادی Body Camera می‌باشد دوربین‌های مکعب مستطیل شکلی هستند که معمولاً قابلیت نصب لنز به‌صورت جداگانه روی آن‌ها تعبیه‌شده است. ازآنجاکه سایر دوربین‌ها قابلیت سوارشدن لنز یا تعویض آن را ندارند از این دوربین‌ها بیشتر درجاهایی استفاده می‌شود که زوم یا فوکوس مطلوب باشد. دوربین‌های صنعتی با قاب و یا بدون قاب در داخل و یا خارج ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

دوربین‌های چرخشی: دوربین‌های چرخشی یا Speed Dome و یا PTZ به کلیه دوربین‌های مداربسته گفته می‌شود که قابلیت چرخش دوربین در جای خود به‌وسیله کنترل‌کننده یا خودکار فراهم‌شده باشد. از این دوربین‌ها بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که نیاز است که فرد تصاویر دوربین مداربسته را همزمان نظارت کند. ازاین‌رو فرد می‌تواند با استفاده از قابلیت PTZ سیستم‌های مداربسته ، دوربین را به هر جهت که می‌خواهد بچرخاند و در هر جا که می‌خواهد زوم کند. دوربین‌های اسپید دام به دلیل تعبیه شدن موتور روی آن‌ها از قیمت بالاتری نسبت به سایر دوربین‌های مداربسته برخوردارند.

 

 

گام سوم- نوع و کیفیت حس‌گر تصویر در داخل دوربین را مشخص کنید

دوربین‌های مداربسته با استفاده از حس‌گرهای CMOS یا CCD تصاویر را شکار می‌کنند. دوربین‌های ارزان‌قیمت یا کوچک، دارای حس‌گر CMOS هستند و کیفیت تصویر پایینی هم دارد که در شرایط کم‌نور، بدتر می‌شود. اما دوربین‌های بهتر، حس‌گر CCD با اندازه بزرگ‌تر دارند. هر چه حس‌گر بزرگ‌تر، تصویر بهتر و باکیفیت‌تر. درنتیجه حس‌گرهای ۱/۴ با تراکم بیشتر، بهترین تصاویر را تولید می‌کنند.

 

 

گام چهارم- سیاه، سفید یا رنگی بودن تصویر را مشخص کنید

اگر می‌خواهید دوربین را در محیطی نصب کنید که نور آن خیلی ضعیف است، پیشنهاد می‌شود که به سراغ دوربین‌های سیاه‌وسفید بروید که در این شرایط عملکرد بهتری دارند. اما چنانچه قصد نصب در محیط داخلی با نور مناسب رادارید، تنها به دوربین‌های رنگی نظر داشته باشید. دوربین‌های رده‌بالای رنگی، امروزه هم برای کاربردهای داخلی و هم خارجی مناسب هستند و با فیلتر مادون‌قرمز، امکان دید در شب را هم فراهم می‌آورند.

 

 

گام پنجم- لنز مناسب دوربین خود را انتخاب کنید

یکی از دغدغه‌ها هنگام نصب دوربین‌های مداربسته خصوصاً دوربین‌های صنعتی ،انتخاب نوع لنز مناسب برای محل و هدف موردنظر است. اینکه چه لنزی را برای زوم و فوکوس روی بخش خاصی از محیط انتخاب کنیم از اهمیت زیادی برخوردار است.

همان‌طور که میدانید لنزها در اندازه‌های متفاوتی ،از ۲.۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر، در بازار موجودند. یکی از متداول‌ترین انواع لنزها، لنزهای ۳.۵ میلی‌متری هستند که می‌توانند زاویه‌ی دید ۹۰ درجه را تحت پوشش قرار دهند.

 

گام ششم- سطح نور را بررسی کنید

یکی از مهم‌ترین موارد میزان نور است. سطوح روشنایی با واحد لوکس اندازه‌گیری می‌شوند، هر چه این عدد برای دوربین پایین‌تر باشد نور کمتری برای بازسازی تصویر احتیاج دارد.

 

گام هفتم- رزولوشن تصویر را انتخاب کنید

هر چه رزولوشن بالاتر باشد، تصویری که ضبط می‌شود دارای کیفیت بهتری خواهد بود. کمترین رزولوشن برای دوربین‌های مداربسته ۳۳۰ است و دوربین‌های بهتر، رزولوشنی بیش از ۴۰۰ هم دارند.

 

 

گام هشتم- مانیتوری انتخاب کنید که با رزولوشن دوربین شما همخوانی داشته باشد

این موردنیازی به توضیح زیاد ندارد. کیفیت تصویری که ضبط می‌شود یک‌چیز است، و کیفیت نمایشگری که برای سیستم مانیتورینگ خود انتخاب کرده‌اید چیز دیگر. بنابراین برای مشاهده تصاویر باکیفیت،به یک نمایشگر خوب هم نیاز خواهید داشت.ش

گام نهم- یک دستگاه ضبط برای سیستم بخرید

بهترین کار این است که یک ضبط کننده ویدئویی دیجیتال یا Digital Video Recording به‌اختصار DVR نامیده می‌شود، بخرید که یک سیستم نظارت و کنترل بر دوربین‌های مداربسته آنالوگ است. این سیستم قابلیت‌های فراوانی را برای دوربین‌ها فراهم می‌کند. از ضبط تصاویر با فرمت‌های تصویری و کیفیت‌های مختلف تا قابلیت‌های هشداری متنوع. ارتباط با شبکه و به‌کارگیری نرم‌افزارهای کاربردی.معمولاً چنین دستگاه‌هایی با پر شدن فضای هارد، شروع به پاک کردن قدیمی‌ترین ویدیوها می‌کنند، بنابراین دغدغه خاصی هم دراین‌باره نخواهید داشت.

 

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه

لینک کانال امنیت ۹۸ در تلگرام :

https://t.me/joinchat/AAAAAEXGjMR_ULA6WH1X6A [1]