- امنیت 98 - https://www.amniat98.com -

راهکار های نصب سیستم پیجینگ و اینترکام در صنایع

کاربرد سیستم پیجینگ و اینترکام

امروزه امداد رسانی و اطلاع رسانی دو رکن اساسی در کلیه مراکز صنعتی و غیر صنعتی می باشند. روح و ذات سیستم پیجینگ و اینترکام (Paging and Intercom [18] System) سرویس دهی هرچه بیشتر و با کیفیت تر در زمینه امدادرسانی و اطلاع رسانی می باشد. با کمک این سیستم می توانیم در مواقع ضروری مخاطب مد نظر را فراخوانی نموده و به وسیله آن می توان سرویس هایی همچون conference call ، با تعیین سطح دسترسی هر فرد به این خدمات را داشته باشیم.

در کلیه سایتها نقش امداد رسانی یکی از ارکان حیاتی بوده که توسط سیستم پیجینگ و اینترکام می توانیم علاوه بر تشخیص حوادث غیرمترقبه  مانند آتش سوزی، اعلان مربوطه را نیز انجام دهیم.

طبعاً وجود یک سیستم پیجینگ و اینترکام با کیفیت می تواند در هر مرکز صنعتی و غیر صنعتی ضمن حفظ جان پرسنل و اشخاص در حفظ سرمایه های آن مرکز نیز بسیار موثر باشد.

انواع سیستم پیجینگ و اینترکام

بر حسب پیشرفت تکنولوژی و همچنین نوع و سطح به کارگیری سیستم پیجینگ و اینترکام می توانیم انواع این سیستم را به شرح ذیل توضیح دهیم:

این سیستم در دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی قرن بیستم مطلوبیت و کاربرد بسیار زیادی داشت. به طور کلی این سیستم شامل یک خط مرکزی و تعدادی node فرعی بوده که این nodeها (شامل اینترکام و اسپیکر) بر روی یک خط اصلی متصل میگردند و عموماً این خط اصلی شامل یک کابل مسی برق با تعداد زوج و ظرفیت بالا جهت انتقال داده و ولتاژ بر روی آن میباشد.

این سیستم به علت سهولت در استفاده و نگهداری راحت، کماکان در خطوط ریلی، هوایی و معادن بسیار پر کاربرد است و روش کار در این سیستم بر حسب کانالیزه کردن ارتباطات صوتی مورد نیاز مشتری می باشد.

به طور مثال می توانیم ۲۰ اینترکام را در ۵ کانال صوتی به گونه ای ارتباط دهیم که هر ۴ اینترکام در یک کانال صوتی و یا zone کنفرانسی با همدیگر در ارتباط باشند.

سیستم پیجینگ و اینترکام

این سیستم در دهه های ۶۰، ۷۰، ۸۰ میلادی قرن بیستم مطلوبیت و کاربرد بسیار زیادی داشت. در این نوع سیستم امکان تعیین سطح دسترسی افراد به اطلاعات و یا ارتباطات بین گروهی میسر گردید. کارکرد کلی این سیستم بدین گونه بود که یک مرکز متمرکز شامل کارتها، اینترفیس ها و آمپلیفایرها وظیفه ارتباط بین اسپیکرها و اینترکام های آنالوگ را به صورت انتقال بر روی کابل مسی را دارا بود.

طبعاً به علت ماهیت آنالوگ سیستم، ولتاژ راه اندازی دستگاه از ولتاژ انتقال داده به صورت جداگانه بر روی کابل مسی انتقال پیدا می نمود.

سیستم پیجینگ و اینترکام

این سیستم در اواخر قرن بیستم میلادی و اوایل قرن بیست و یکم میلادی مطلوبیت و کاربرد بسیار زیادی داشت. ماهیت و کارکرد این نوع سیستم، همانند سیستم متمرکز آنالوگ می باشد با این تفاوت که علاوه بر کدینگ دیجیتال اطلاعات انتقال داده و ولتاژ بر روی کابل مسی به طور همزمان میسر گردیده است.

اگر به دنبال مطالب آموزشی در حوزه دوربین مداربسته میگردی پیشنهاد میکنیم از مقاله آشنایی با انواع دوربین مداربسته + راهنمای خرید [19] شروع کنی تا برای ورود به بازار کار این صنعت آماده بشی.

از ایرادات این سیستم می توان این امر را بیان نمود که به علت به کارگیری سیستم کدینگ دیجیتال خاص توسط هر تولید کننده به صورت اختصاصی، امکان ارتباط دهی مابین برندهای مختلف امکان پذیر نمی باشد. لذا نگهداری و توسعه سیستم های متمرکز دیجیتال بسیار پر هزینه بوده به گونه ای که استفاده از این نوع سیستم را مقرون به صرفه نمی نماید.

سیستم پیجینگ و اینترکام

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در ۱۵ سال اخیر و نیاز هرچه بیشتر به افزایش ضریب امنیتی سیستمهای پیجینگ و اینترکام و همچنین تغییر دیدگاه طراحی کارشناسان این حوزه از دیدگاه محصول محور به دیدگاه راهکار محور ، نیاز به این نوع سیستمها هر چه بیشتر در مراکز صنعتی و غیر صنعتی احساس می گردد.

لزوم ارتباط بین کلیه سیستمهای مخابراتی مانند دوربین مدار بسته، سیستمهای جامع نظارت تصویر، سیستمهای کنترل تردد، سیستمهای رادیویی و حراستی، سیستمهای پیجینگ و اینترکام و از سوی دیگر وجود بستر مناسب شبکه های محلی در اغلب سایتهای صنعتی، استفاده از این نوع سیستمها را نه تنها مقرون به صرفه نموده است، بلکه باعث گردیده که امنیت اطلاعات و کارایی سیستمهای پیجینگ و اینترکام به مراتب بالاتر رود.

مثال:

به طور مثال در طراحی های بروز در صنعت مخابرات به جای محصول، “سناریو” های مختلف حراستی، امنیتی، امدادرسانی و اطلاع رسانی تعریف شده و بر اساس این سناریو محصولات مورد نیاز تامین می گردد.

به عنوان یک مثال کاربردی می توان شخصی را تصور نمود که قصد ورود غیر مجاز به یک سایت صنعتی را دارد و در  لحظه ورود، نرم افزار کنترل نظارت تصویر و یا سیستمهای کنترل تردد، ورود غیر مجاز این فرد را تشخیص، و دوربین مدار بسته تصویر شخص مربوطه را ضبط و سیستم پیجینگ،  آلارم های مربوطه را به واحد حراست اعلام نماید.

سیستم پیجینگ و اینترکام

سهاتل نماینده انحصاری سیستم پیجینگ و اینترکام شرکت Fitre ایتالیا

شرکت سهاتل ارائه دهنده خدمات جامع مخابراتی و امنیتی [20]

شرکت Fitre ایتالیا اولین تولید کننده سیستم پیجینگ و اینترکام در جهان می باشد.

با بیش از ۸۰ سال قدمت، دور از ذهن نیست که اختراع و ابداع این سیستم را مدیون زحمات کارشناسان و مدیران این شرکت دانست. Fitre تنها تولید کننده در جهان می باشد که کلیه سطوح مختلف سیستم پیجینگ و اینترکام را از سیستم party call station تا سیستمهای تحت شبکه را در رنج محصولات خود دارد.

این امر کمک می کند که مشتریان بر حسب نیاز و نوع دیدگاه در طراحی از محصولات این شرکت استفاده نمایند.

شرکت Fitre

لازم به ذکر است Fitre با در اختیار داشتن و تولید نمودن بیش از هزار محصول مختلف در این زمینه پیشتاز و بدون رقیب می باشد.

کلیه محصولات و روند تولید این شرکت با استانداردهای بروز و جدید جهانی و اتحادیه اروپا سازگار بوده و همچنین کلیه قطعات از مرحله ریخته گری تا ساخت برد و نرم افزار توسط کارشناسان این شرکت در محل کارخانه این تولید کننده در شهر میلان ایتالیا انجام می پذیرد.

کیفیت محصولات

لذا مشتریان با خیال آسوده یک کالای کاملاً ایتالیایی و مرغوب خریداری می نمایند که هیچگونه از قطعات آن در چین تهیه و یا تامین نگردیده است.

این امر موجب گردیده علاوه بر وارانتی محصولات به مدت دو سال توسط این شرکت، کلیه اقلام خریداری شده تا ۳۰ سال ضمانت تامین لوازم یدکی و خدمات پس از فروش را دارا باشند.

در مجموع می توان گفت که Fitre یعنی اصالت، کیفیت و تنوع محصولات و راهکارهای سیستم پیجینگ و اینترکام.

سیستم های فراخوان صوتی یکی از اصلی ترین نیازهای یک مجموعه صنعتی

در محیط های صنعتی ۲ عامل اصلی نیاز ما را به تجهیزات صنعتی استاندارد سوق می دهد.

ویژگی های این سیستم

ایجاد منطقه های (zone) قابل تفکیک و قابل تغیر جهت فراخوانی صوتی

در این روش میتوان بخشهای مختلف را به صورت دسته بندی های مختلف تفکیک نمود و برای هر بخش یک کد ناحیه فراخوانی ایجاد کرد.

در این صورت هنگامی که نیاز داریم بخش خاصی را فراخوانی کنیم نیازی به ایجاد آلودگی صوتی در کل مجموعه نبوده و تنها در ناحیه خاص صدا پخش می شود.

هر دکمه میتواند با اینترکام و یا اسپیکرهای مورد درخواست آن واحد ارتباط بگیرد

 

سیستم پیجینگ و اینترکام

امکان فراخوانی صوتی ناحیه خاص توسط مدیر بخش به صورت مستقیم

این حالت مناسب فراخوانی داخلی بوده و بخش مربوطه با دراختیار داشتن کنسول پیج این امکان رادارد که به صورت مستقیم نیروهای مجموعه خود را پیج کرده یا آلارم و پیام پیش فرض را درناحیه کاری خود پخش کند.

سیستم پیجینگ و اینترکامبه تعداد زون های صدایی مورد نیاز و همچنین فانکشنهای مورد درخواست مانند پخش آژیرهای متفاوت سیستم طراحی و کنسول مرکزی پروگرم میشود

سیستم پیجینگ و اینترکام

امکان پخش کد های از پیش تعیین شده در محل های از پیش تعیین شده

 

هر نوع کد استاندارد و اختصاصی قابلیت تعریف داشته و محل آلارم یا فراخوانی صوتی نیز مشخص می گردد .

در این حالت بخشهایی که نیاز به کد نداشته دچار آلودگی صوتی نخواهند شد. همچنین امکان استفاده از سیگنال نوری به صورت چراغ و نمایشگر نیز مقدور می باشد. هر دکمه میتواند وظیفه خاصی مانند پخش آژیر خطر را بر عهده بگیرد

سیستم پیجینگ و اینترکام

امکان استفاده از تلفن های تحت شبکه (VOIP) به عنوان سیستم فراخوانی

در این حالت با استفاده از کدهای از پیش تعین شده گوشی تلفن به صورت میکروفن فعال شده و بر اساس دسترسی تعریف شده شما قادر به فراخوانی صوتی در Zone  مورد نظر خواهید بود.

این قابلیت باعث عدم محدود بودن به اتاق فراخوانی یا نیاز به تعداد زیادی کنسول فراخوانی را ایجاد می کند.

به طور مثال : کوشی تلفن تحت شبکه را برداشته کد *۲۴# را شماره گیری کرده و Zone تعریف شده صدای شما را پخش خواهد کرد.

سیستم پیجینگ و اینترکام

تلفن های VOIP صنعتی و یا غیرصنعتی قابل به کارگیری به جای اینترکام

 

امکان استفاده از تجهیزات ضد انفجار

تجهیزات fitre متناسب با مناطق پر خطر نیز ارائه می گردد. که بر حسب ناحیه خطر (Zone) انتخاب و بکارگیری میگردد. کلیه تجهیزات این بخش دارای استاندارد ATEX میباشند

سیستم پیجینگ و اینترکام

امکان مکالمه مستقیم به صورت نقطه به نقطه (Hot Line) بدون اشغال خط تلفن یا سیستم فراخوانی. سیستم هات لاین مناسب مکالمات اظطراری و خارج از نوبت و بدون مشغولی خط می باشد که تجهیزات به صورت نقطه به نقطه به هم متصل شده و تنها با فشردن کلید ارتباط برقرار می گردد.

به عنوان مثال میتوان هر واحدی را به صورت مستقل به واحد ایمنی یا آتش نشانی متصل کرد.

سیستم پیجینگ و اینترکام

 

سیستم سفارشی سازی شده ارتباطات داخلی

در این حالت سیستم اعلام حریق آلارم های خود را به سیستم فراخوانی صوتی انتقال داده و خروجی های متناسب یا اعلام کد مربوط به حریق در کلیه ناحیه ها یا ناحیه خاص فعال می گردد.

سیستم پیجینگ و اینترکام

امکان ارتباط سیستم اعلام حریق (F&G) با سیستم فراخوانی صوتی.

امکان استفاده از تجهیزات ویژه در اتاق های ایزوله و استریل

سیستم تلفن و Hot Line بدون نیاز به گوشی و با قابلیت استریل شدن این امکان را می دهد تا در نقاط مورد نیاز که امکان ارتباط با تلفن های معمول مقدور نمی باشد ارتباط برقرار نمود.

امکان ارتباط داخلی با بخش های مختلف نظارتی

در این حالت کنسولهای پیجینگ به صورت ارتباط داخلی عمل کرده و ۲ قسمت مختلف میتوانند ارتباط  برقرار تمایند.

 

امکان استفاده به عنوان مکمل سیستم حفاظت پیرامونی (حراست)

در این روش بخشی  از سیستم که با دیوارهای پیرامونی ودرب های اصلی مجموعه در ارتباط است در اختیار حراست قرار گرفته تا پیامهای خود را به صورت مستقل پخش نمایند.

سیستم پیجینگ و اینترکام

پیاده سازی بلندگوی تحت شبکه در کنار سیستم نظارت تصویری

 

امکان استفاده از هود های محافظ آلودگی صوتی

این هود ها با کاهش نویز محیطی موجب بهبود کیفیت مکالمه میگردد که در۲مدل -۱۰db و -۲۵db ارایه میگردد.

سیستم پیجینگ و اینترکام

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر از منابع زیر دیدن فرمایید:

sohatel.com [20]

neumann-elektronik.ir [21]