- امنیت 98 - https://www.amniat98.com -

آشنایی با انواع دوربین مداربسته + راهنمای خرید

در این مقاله می خواهیم در مورد انواع دوربین مداربسته و آشنایی با نحوه عملکرد هر کدام مطالبی را با شما خوانندگان محترم به اشتراک بگذاریم.

قبل از شروع لازم به ذکر است که در بازار دوربین مدار بسته با برند های بسیار متنوع روبرو می شوید و ممکن است برای خرید دوربین مدار بسته بدون داشتن یک مشاور و راهنمای با تجربه به مشکل بر بخورید.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته و راهنمای خرید آن

انتخاب درست برای خرید دوربین مداربسته

انتخاب درست برای خرید دوربین مداربسته

همانطور که در پاراگراف قبل نیز ذکر شد بهتر است قبل از خرید دوربین مداربسته کمی در مورد انواع دوربین های مداربسته و تفاوت های انها آشنا شویم تا بهترین انتخاب و خرید را داشته باشیم.

از همین رو می توانید با مطالعه مقاله آموزشی وبسایت آیس پلاس تحت عنوان “بررسی مهم ترین فاکتور ها جهت خرید دوربین مداربسته [17]” به همراه ویدیو های آموزشی یک مشاوره کامل جهت انتخاب و خرید دوربین مداربسته داشته باشید.

امروزه کاربرد دوربین های مدار بسته بسیار زیاد شده و برای مکان های مختلف کاربرد دارند، از ادارات و مدارس تا اماکن مسکونی برای ایجاد جنبه های مختلف امنیتی از دوربین مدار بسته استفاده می شود. ممکن است شما بخواهید دوربین مدار بسته برای فضای کاری یا منزل خود تهیه کنید ولی با انواع آن و کاربرد هر کدام آشنا نباشید و در واقع ندانید کدام نوع برای نیاز شما مفید است. با آشنایی نسبی با انواع دوربین مدار بسته هم انتخابی بهتر دارید و هم هزینه شما به هدر نمی رود.

انواع دوربین مدار بسته بر اساس ویژگی های مختلف خود تقسیم بندی می شوند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته و راهنمای خرید آن

انواع دوربین مدار بسته بر اساس تکنولوژی

انواع دوربین مدار بسته بر اساس تکنولوژی

اولین دسته بندی در دوربین های مدار بسته بر اساس نوع تکنولوژی آن ها است که انواع مختلفی دارند و ساختار و کاربرد آن ها با یکدیگر متفاوت است.

بر اساس تکنولوژی دوربین های مدار بسته به سه گروه آنالوگ، تحت شبکه و HD تقسیم بندی می شوند. در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه معرفی می کنیم.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته و راهنمای خرید آن

دوربین مدار بسته آنالوگ

دوربین مدار بسته آنالوگ

این نوع دوربین مداربسته جز اولین مدل هایی است که وارد بازار شدند. دوربین مدار بسته آنالوگ طرفداران زیادی داشت و بخاطر قیمت مناسب، نصب ساده و تنوع بالا، فروش زیادی داشتند.

تصاویر این نوع از دوربین های مدار بسته کیفیت پایینی داشتند و سیگنال ها به صورت آنالوگ و با سرعت کم ارسال می شدند. به دلیل این نوع سیگنال امکان ایجاد نویز وجود داشت.

لازم به ذکر است که تصاویر دوربین مداربسته [18] با استفاده از کابل کواکسیال به DVR می رسد.

برای مکان های حساس مثلا جاهایی که رفت و آمد زیاد است و یا مکان هایی که نور کم است و همچنین برای مسافت های طولانی استفاده از دوربین مدار بسته آنالوگ کاربرد ندارد. زیرا هم در ارسال تصویر مقداری تاخیر دارد و هم کیفیت تصاویرش پایین است.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته و راهنمای خرید آن

دوربین مدار بسته HD

دوربین مدار بسته HD

پس از دوربین های مداربسته انالوگ دوربین های دیجیتال وارد شدند. تفاوت دوربین های مداربسته دیجیتال با دوربین های نسل قبل تر از خود (آنالوگ) این بود که دوربین های مداربسته دیجیتال تصاویر با وضوح بالا و کیفیت مگاپیکسلی را بر روی بستر انالوگ که همان کابل های کواکسیال بود انتقال می دادند.

انواع مختلفی از دوربین های با تکنولوژی آنالوگ HD وجود دارند که شامل AHD ،HDTVI ،HDCVI می باشند.

دوربین های مداربسته دیجیتال در ابتدا با ارائه کیفیت تصویر ۱ و ۱.۳ مگاپیکسل که به تصاویر HD معروفند، چهره شدند و سپس شرکت های پیشرو این تکنولوژی را تقویت نمودند و تصاویر ۲ و ۳ و ۴ مگاپیکسل نیز در دوربین های مداربسته رواج یافت.

حال حاظر تصاویر دوربین های دیجیتال تا نهایت کیفیت ۴یا۸  مگاپیکسل نمایش و ذخیره سازی می شوند.

رزولوشن تصویر در این نوع دوربین مداربسته بسیار بالا می باشد. این نوع از دوربین مدار بسته در تکنولوژی های متفاوت  HDTVI،  HDCVI،AHD  در بازار وجود دارند.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته و راهنمای خرید آن

دوربین مدار بسته تحت شبکه یا  IP

دوربین مدار بسته تحت شبکه یا  IP

این نوع دوربین به دو مدل با سیم و بی سیم تقسیم می شوند و تصاویر دریافتی آن ها به کدهای ۰ و ۱ تبدیل می شوند و این ویژگی امکان ارسال تصاویر به اینترنت را فراهم می کند. دوربین مدار بسته تحت شبکه با استفاده از کابل شبکه به NVR متصل می شوند.

محدودیت استفاده از پهنای باند و قیمت بالاتر نسبت به دوربین های مدار بسته آنالوگ و قابلیت تشخیص چهره و کیفیت بالاتر تصاویر از ویژگی های این نوع دستگاه است. دوربین مدار بسته آی پی می تواند تصویر و صدا را به صورت همزمان ارسال کند.

دوربین های مدار بسته و مدار باز تحت شبکه با پروتکل های وایفای و وایرلس هم وارد بازار شده اند و توانسته اند خیال مشتری را از کابل کشی و خرابی دکور ساختمان راحت کند.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته و راهنمای خرید آن

دوربین مداربسته بیسیم یا وایرلس

لازم به ذکر است که دوربین های وایرلس [19] که انتقال تصویر را با امواج وای فای انجام می دهند بر خلاف دوربین های سنتی به کابل و رکورد یا DVR و همینطور هارد دیسک نیاز ندارند و از لحاظ اقتصادی در تعداد کم به سود مصرف کننده می باشد. برای دیدن انواع مدل های دوربین های وایفای به لینک داده شده در بالا مراجعه نمایید.

انواع دوربین مدار بسته بر اساس شکل ظاهری

یکی دیگر از ویژگی هایی که بر اساس آن می توان دوربین های مدار بسته را تقسیم بندی کرد، شکل ظاهری آن ها است. در این قسمت مقاله با انواع دوربین مدار بسته بر اساس شکل ظاهری آشنا می شویم.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته و راهنمای خرید آن

دوربین مدار بسته بولت

دوربین مدار بسته بولت

از مهم ترین انواع دوربین های مدار بسته بر اساس شکل ظاهر نوع بولت است، که شکل مخروطی مانند دارد و قابلیت گردش ندارد و فقط می تواند از یک زاویه ثابت تصویر برداری کند. همچنین این نوع دوربین مدار بسته را می توان در مکان های باز مورد استفاده قرار داد، زیرا برخی از آنان را با پوشش ضد آب مقاوم می کنند.

دوربین مدار بسته بولت، توانایی تصویر برداری در شب و مکان های تاریک مانند پارکینگ ها را دارند و از فواصل دور هم ثبت تصویر می کنند.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته و راهنمای خرید آن

دوربین مدار بسته دام

دوربین مدار بسته دام

دوربین مدار بسته دام ( DOM به معنی گنبد است ) را که شکلی شبیه گنبد برعکس دارد، بیشتر در محیط های بسته به کار می گیرند. دوربین دام پوشش ۳۶۰ درجه در محیط دارند و در نتیجه امنیت بالایی را ایجاد می کنند و سارقان نمی توانند زاویه دید اصلی دوربین را تشخیص دهند. همچنین می توانند بچرخند و توسط اپراتور کنترل شوند.

لنز در دوربین مدار بسته دام از نوع Wide است و فاصله کانونی آن ۳.۶ یا ۴ میلی متر است.

در فروشگا ها ، ادارات ، پارکینگ منازل و مکان های عمومی ، هتل ها و بیمارستان ها استفاده می شود.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته و راهنمای خرید آن

دوربین مدار بسته اسپید دام

دوربین مدار بسته اسپید دام

دوربین های گردان یا  PTZنوعی دیگر هستند که قابلیت پریست دارند و می توانند به صورت از پیش تعیین شده ، زمان بندی شوند و به صورت منظم از مکان های مختلفی که در زاویه دیدشان قرار دارند ، تصویربرداری کنند.

دوربین مدار بسته اسپید دام قابلیت چرخش و زوم کردن در یک نقطه خاص را دارد و جز قوی ترین دوربین های مدار بسته است. این دوربین ها دارای توان چرخشی ۳۶۰ درجه افقی و ۱۸۰ درجه عمودی اند.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته و راهنمای خرید آن

دوربین مدار بسته چشم ماهی یا (fish eye)

دوربین مدار بسته چشم ماهی یا (fish eye)

دوربین مدار بسته فیش آی را در سقف با حداقل ۳ متر ارتفاع نصب می کنند و دید بسیار گسترده ای دارد و این امکان را فراهم می کند که به جای استفاده از چند دوربین از یک فیش آی استفاده شود. از لحاظ ساختار ظاهری این نوع دوربین شبیه چشم ماهی است.

 بررسی دوربین های مداربسته بر اساس برند

یکی از راه های اطمینان به دوربین های مداربسته چنانچه با سیستم های حفاظتی آشنایی زیادی ندارید، برند ها هستند. در بازار دوربین های مدار بسته برند های مطرح و غیر مطرح بسیاری وجود دارد که با توجه به کیفیت و قدرت برندینگ آنها قیمت متفاوتی دارند. بد نیست تعدادی از برند های پر فروش بازار ایران را بررسی کنیم.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته و راهنمای خرید آن

دوربین مداربسته برند داهوا

دوربین مداربسته برند داهوا

دوربین مداربسته داهوا اگر چه از لحاظ اقتصادی نسبت به سایر برند های دوربین مداربسته اندکی قیمت بالاتری دارد ولی باید این نکته را در نظر داشت که یکی از برند های مطرح جهانی است که تقریبا در همه جای دنیا به واسطه کیفیت بالای خود دارای نمایندگی های فعال می باشد.

برای خرید دوربین های مداربسته برند داهوا می توانید از فروشگاه آیس پلاس [20]، نمایندگی دوربین های داهوا در ایران کمک بگیرید.

آشنایی با انواع دوربین مداربسته و راهنمای خرید آن

دوربین مداربسته برند هایک ویژن

دوربین مداربسته برند هایک ویژن

برند هایک ویژن سال ها است که بخاطر کیفیت بالای و تنوع زیاد خود به عنوان بهترین برند دوربین مداربسته در مجله های معروف سیستم های حفاظتی نام برده می شود و از این رو برای پوشش محیط های حساس به سیستم های نظارت تصویری این برند پیشنهاد داده می شود.

دوربین های مداربسته ahd مونتاژ ایران

همانطور که قبلا نیز گفته شد دوربین های مدار بسته ahd رزولوشن های تصویر یک تا هشت مگاپیکسلی ارائه می دهند که به رزولوشن تصویر یک مگاپیکسلی ، رزولوشن تصویر ۷۲۰P و همینطور رزولوشن تصویر HD نیز گفته می شود و به رزولوشن تصویر دو مگاپیکسل ، رزولوشن تصویر ۱۰۸۰P و نیز رزولوشن تصویر FULL HD گفته می شود. معمولا برای نیاز های عمومی مثل نظارت بر محیط خانه ، کوچه ، فروشگاه ، دفترکار و …از دوربین های مداربسته با رزولوشن تصویر ۲ مگاپیکسل یا ۱۰۸۰P استفاده می شود و برای مکان های حساس تر مثل بانک ها ، طلافروشی ها و … از دوربین های مداربسته با حداقل رزولوشن تصویر ۴ و ۵ مگاپیکسل استفاده می شود.

جمع بندی

همانطور که در پاراگراف اول نیز ذکر شد در بازار دوربین های مداربسته با انواع مدل ها و برند های دوربین مداربسته روبرو می شوید. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع دوربین های مداربسته موجود در بازار آشنا کنیم ولی همچنان ممکن است با دوربین هایی روبرو شوید که در این مقاله در مورد آن ها مطلبی عنوان نشده ولی این اطمینان را به شما می دهیم که با معروف ترین انواع دوربین های مداربسته در این مقاله آشنا شده اید.

چنانچه به آموزش های مربوط به دوربین مداربسته و همچنین سیستم های حفاظتی دیگر علاقه مندید به وبسایت آیس پلاس (https://iceplus.ir/) مراجعه نمایید.

رپورتاژ آگهی/