- امنیت 98 - https://www.amniat98.com -

هوش مصنوعی (AI) چطور به صنعت دوربین مداربسته کمک می کند؟

هوش مصنوعی یا ai چطور به صنعت دوربین مداربسته کمک می کند؟

امروزه هیجان زیادی درباره هوش مصنوعی AI در دوربین مداربسته وجود دارد و این هیجان، کاملا هم بجاست.

هوش مصنوعی یا artificial intelligence [11] در حال ایجاد تغییراتی شگرف در دنیای سیستم های امنیتی و نظارتی و نحوه تعامل کاربران با این سیستم هاست. با همه اینها ممکن است از خودتان بپرسید: در دنیای امروز، هوش مصنوعی چه مشکلاتی را می تواند حل کند؟

نیاز به هوش مصنوعی Ai

حقیقت این است که امروزه تعداد دوربین مداربسته و ویدیوهای ضبط شده آنقدر زیاد است که اپراتورهای امنیتی نمی توانند پا‌به‌پای آنها پیش بروند. مهمتر از آن، بازه نظارت انسان ها محدود است. هوش مصنوعی AI در دوربین مداربسته، یک فناوری خستگی ناپذیر است و در مقایسه با انسان، می تواند داده های بسیار بیشتری را تحلیل کند.

هوش مصنوعی به انسان ها کمک می کند تا بتوانند کارهای بزرگ انجام داده و از آنچه به تنهایی می توانند انجام دهند فراتر روند.

از جمله قابلیت های هوشمند سازی دوربین های مداربسته می توان به فناوری AcuSense اشاره نمود که قبل در مقاله ای مفصل به نام قابلیت تفکیک تردد ماشین از انسان [12] این قابلیت را معرفی نموده ایم.

نیاز به هوش مصنوعی دوربین مداربسته

نگاهی به آینده: استفاده از هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

جستجوی سریع تر

تصور کنید هیچ موتور جستجویی در اینترنت وجود نداشت. آنوقت مجبور بودید وارد یک صفحه اینترنتی شده و تمام محتویات آن را خط به خط بخوانید تا شاید بتوانید مطلب مورد نظر خود را پیدا کنید. کاری که سیستم های جستجوی امنیتی انجام می دهند شبیه همان کاری است که موتورهای جستجو می کنند. اپراتورهای امنیتی باید ساعت ها ویدیوهای ضبط شده را بررسی کنند تا بتوانند حادثه خاصی را که به دنبال بررسی بیشتر آن هستند پیدا کنند. این همان جایی است که هوش مصنوعی وارد عمل می شود.

از طریق هوش مصنوعی، شرکت هایی مثل Avigilon در حال توسعه فناوری هایی هستند که جستجوی ویدئو را به سادگی جستجو در اینترنت تبدیل می کند. ابزارهایی مانند فناوری Avigilon Appearance Search یک موتر جستجوی ویدئوی پیچیده مبتنی بر هوش مصنوعی، به اپراتورها کمک می کند تا بتوانند خیلی سریع، شخص یا وسیله نقلیه مورد نظر را در تمام دوربین های مداربسته یک سایت مکان یابی کنند.

چگونه هوش مصنوعی به ما کمک می کند؟

هنگامی که خصوصیات ظاهری شخصی که در یک حادثه دست داشته است در اختیار اپراتور امنیتی قرار گیرد، این فناوری می تواند جستجو را بر اساس همان خصوصیات، مانند جنسیت و یا رنگ لباس آن شخص آغاز کند. در بررسی های مهمی مانند گم شدن یک شخص و یا مواجهه با شخص مشکوک، این فناوری بسیار مفید خواهد بود زیرا می تواند ظرف چند ثانیه، بر اساس خصوصیات ظاهری، جستجو را انجام داده و شخص مورد نظر را در تمام نقاط سایت پیدا کند.

توجه دقیق و متمرکز

توانایی هوش مصنوعی AI در دوربین مداربسته در کاهش ساعات کاری به صرفا چند دقیقه هنگامی خود را به خوبی نشان می دهد که کاهش تدریجی بازه توجه انسانی را در نظر بگیریم. تمام اطلاعاتی که یک شخص در یک روز با آنها مواجه می شود را در نظر بگیرید. انسان معمولا به تمام اطلاعات توجه نمی کند زیرا بیشتر آن اطلاعات، بی ربط هستند؛ در عوض، اطلاعات را بر اساس اهمیت آنها اولویت بندی می کند و معمولا این کار را تنها با تمرکز بر اطلاعات و حوادثی که عجیب یا غیرمعمول هستند انجام می دهد.

هوش مصنوعی یا ai دوربین مداربسته

هوشمد سازی دوربین مداربسته

کاهش هزینه نیروی انسانی

حالا فکر کنید یک اپراتور امنیتی که ده ها، بلکه صدها یا هزاران دوربین مداربسته را زیرنظر دارد، با چه حجم وسیعی از اطلاعات روبرو خواهد بود. تنها پس از بیست دقیقه، بازه توجه او کاهش می یابد و این بدین معناست که بیشتر ویدئوها اصلا دیده نشده و اطلاعات مهم در پس زمینه قرار می گیرند. هوش مصنوعی AI در دوربین مداربسته، می تواند به اپراتور کمک کند تا حوادثی که نیاز به توجه بیشتر دارند، در مرکز توجه قرار گیرند.

البته ناگفته نماند برخی از نرم افزار های دوربین مداربسته بیسیم [13] می تواند با استفاده از تکنولوژی ai بکارفته در خود به راحتی و حتی بهتر از دوربین های معمولی در جستجوی تصاویر به شما کمک کند. از جمله دوربین های بیسیم مطرح بازار ایران می توان به دوربین بلورمز Blurams [14] و دوربین آیمو Imou [15] اشاره کرد.

علامت زدن صحنه های مشکوک

به عنوان مثال، فناوری مانند Avigilon Unusual Motion (UMD) با بهره گیری از هوش مصنوعی برای هوشمندسازی به صورت پیوسته یاد می گیرد که فعالیت های معمول در یک مکان کدامند، و از این طریق، هر نوع فعالیت غیرمعمول را شناسایی و برچسب گذاری می کند.

این امر باعث صرفه جویی در زمان شده و اپراتورها را قادر می سازد تا بتوانند به سرعت در حجم انبوهی از ویدئوها جستجو کرده و توجه خود را بر حوادث خاصی که نیاز به بررسی بیشتر دارند متمرکز کنند و از این طریق بتوانند سوالاتی مهمی مانند چه کسی، چه چیزی، کجا، و چه وقت را پاسخ دهند.

پیشرفت هوش مصنوعی در صنعت دوربین مداربسته

پیشرفت هوش مصنوعی دوربین مداربسته

با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی و هوشمند سازی، فراداده های باارزش ذخیره شده در ویدیو دوربین مداربسته مانند رنگ لباس، سن و یا جنسیت آنچه اپراتورها می ببینند را معنادار تر می کند.

این بدین معناست که این فناوری علاوه بر شناسایی فعالیت های غیرمعمول بر اساس حرکت، می تواند توجه اپراتور را به داده های غیرمعمول جلب کرده و آنها را قادر سازد تا به شکل دقیق تری حوادث امنیتی را بررسی کرده و به آنها پاسخ دهند.

کلید دستیابی به امنیت هوشمند

امروزه نقش مهم هوش مصنوعی AI در دوربین مداربسته غیرقابل انکار است. نرم افزارهای مدیریت تصاویر از جمله مایلستون و جنتک که از هوش مصنوعی کمک می گیرند، باعث صرفه جویی در زمان شده و کار اپراتورهای امنیتی را ساده تر و موثرتر کرده است. هوش مصنوعی با حذف کردن نیاز به نظارت مداوم صفحه نمایش های متعدد، و خودکار کردن فرایند «شناسایی» اپراتورها را قادر ساخته است که کارشان را شناسایی و اقدام در مواقع ضروری، به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

این امر نه تنها باعث تسریع پیگردهای قانونی می شود بلکه از طریق آن می توان در لحظه در مورد حادثه اقدام کرد. هنگامی که هوشمند سازی هوش مصنوعی AI در دوربین مداربسته فعال باشد می تواند به طور چشمگیری عملیات امنیتی را بهبود بخشد. از وقتی که تصویر برداری اچ دی، بخش جدایی ناپذیر دوربین مداربسته امروزی شده است، فناوری هوش مصنوعی Ai، آن را تبدیل به  عنصر اصلی در سیستم های امنیتی امروزی و آینده کرده است.