- امنیت 98 - https://www.amniat98.com -

قانون نصب دوربین مداربسته در منزل

برای بسیاری از افراد این سؤال پیش می‌آید که آیا طبق قانون نصب دوربین مداربسته می‌توانیم در خانه خود دوربین مداربسته نصب کنیم یا خیر. این یک نگرانی مشترک به خصوص در بین افرادی است که تنها زندگی نمی‌کنند و می‌خواهند مطمئن شوند که کار غیرقانونی انجام نمی‌دهند. پاسخ این سؤال این است که بله از آنجایی که خانه جزو املاک خصوصی می‌باشد می‌توانید دوربین مداربسته داشته باشید اما در صورتی که تنها زندگی نمی‌کنید باید مطمئن شوید که حریم خصوصی افراد رعایت می‌شود در غیر این صورت مشکل قانونی دارد.

قانون نصب دوربین مداربسته در منزل

نصب دوربین مداربسته در منزل

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با داشتن دوربین مداربسته در خانه یا آپارتمان توضیحات بیشتری بدهیم؛ بنابراین اگر می‌خواهید در خانه دوربین مداربسته نصب کنید پیشنهاد می‌شود که این مقاله را مطالعه کنید.

مزایای یک دوربین مداربسته چیست؟

نصب دوربین مداربسته در خانه نه تنها از املاک شما محافظت می‌کند بلکه موجب می‌شود تا در زمانی که از خانه دورهستید بتوانید بر سالمندان، فرزندان و حیوانات خانگی در خانه نظارت داشته باشید؛ به عبارت دیگر نصب دوربین مداربسته در خانه تنها موجب دور کردن سارقان نمی‌شود بلکه چنین کاربردهایی نیز دارد.

با نصب دوربین مداربسته خیالتان در رابطه با ایمنی و امنیت سالمندان، فرزندان و اشیاء در نبودتان در خانه آسوده خواهد بود. اما قبل از نصب دوربین مداربسته باید در رابطه با قانون نصب دوربین مداربسته و فیلم‌برداری از افراد بدانیم. در ادامه در رابطه با قانونی بودن داشتن دوربین مداربسته برای دستیابی به امنیت مورد نظر بدون زیر پا گذاشتن قانون صحبت می‌کنیم.

قانون نصب دوربین مداربسته در خانه یا آپارتمان

پیش از انجام کاری که ممکن است بر افراد دیگر تأثیر گذارد باید ابتدا در خصوص وجود قوانین در رابطه با آن آگاهی پیدا کنید. برای مثال نصب دوربین مداربسته ممکن است شامل قوانینی باشد. برای مثال احتمالاً افراد بسیاری از مجاز بودن یا نبودن نصب دوربین مداربسته در حمام اطلاع ندارند. ممکن است بگویید که عقل سلیم می‌گوید تمام این موارد به موقعیت و نصب در شرایط خاص بستگی دارد اما باید توجه کنید که همیشه باید تحت پوشش قوانین مکانی که در آن زندگی می‌کنید باشید.

قوانین نصب دوربین مداربسته

نکته: پیش از نصب دوربین مداربسته بهتر است از مرجع قانونی در محل زندگی خود در رابطه با قوانین نصب دوربین مداربسته [16] اطلاع کسب کنید. آگاهی از قوانین و اقدامات احتیاطی جهت جلوگیری از قانون‌شکنی و ایجاد مشکل ضروری می‌باشد.

قانون نصب دوربین مداربسته در یک اتاق

در زیر برخی از قوانین برای نصب و استفاده از دوربین مداربسته در یک اتاق آورده شده است. توجه کنید که این قوانین تنها برای دوربین‌های امنیتی‌ای می‌باشد که در خوابگاه‌ها، سربازخانه‌ها، اتاق‌های پذیرش، اتاق‌های انتظار و سرور نصب می‌شوند.

حفظ حریم خصوصی افراد براساس قانون نصب دوربین مداربسته

استفاده از دوربین‌های مداربسته باید به ‌گونه‌ای باشد که حریم خصوصی افراد رعایت شود. تجاوز به حریم خصوصی افراد دیگر به نوعی نقض قانون محسوب می‌شود. همه افراد می‌خواهند که از حریم خصوصی خود لذت ببرند بنابراین باید به حریم خصوصی افراد احترام گذاشته شود. به عبارت دیگر برای اجتناب از روبه‌رو شدن با چنین مشکلاتی باید از نصب دوربین مداربسته در مکان‌هایی مانند حمام‌ها، اتاق پرو و سایر مکان‌های خصوصی جلوگیری کرد. در غیر این صورت مجبورید که با مشکلات حقوقی مواجه شوید.

برای سایر اتاق‌ها می‌توانید در زمانی که افراد در اتاق هستند دوربین را خاموش کنید با این روش می‌توانید از دارایی‌های خود در هر زمان محافظت کرده و علاوه بر آن حریم خصوصی دیگران را نیز رعایت کرده باشید.

مطالعه قانون نصب دوربین مداربسته

از توصیه‌های حقوقی پیش از نصب دوربین مداربسته استفاده کنید. برای نصب دوربین مداربسته در محیط‌های داخلی به قوانین مربوط به ضبط صدا و ویدیو باید توجه ویژه‌ای شود. قوانین در کشورهای مختلف متفاوت می‌باشد. برای مثال در برخی از ایالت‌ها در امریکا هر دو طرف باید به این موضوع رضایت بدهند و در برخی دیگر از ایالت‌ها تنها توافق یک طرف بر سر این موضوع کافی است. بنابراین توصیه می‌شود که از افرادی که درزمینهٔ حقوقی آگاهی دارند سؤال بپرسید بنابراین باید با یک حقوقدان مشورت کنید و اطلاعات واضح در این مسئله را به دست آورید.

گرفتن توافق‌نامه از همه طرف‌های درگیر

طبق  قانون نصب دوربین مداربسته پیش از نصب و استفاده از دوربین مداربسته در یک اتاق باید توافق همه‌ی طرفین درگیر را به دست آورید. نصب و استفاده از دوربین‌های مداربسته به‌طور کلی در اتاق‌های نشیمن، کودک، اتاق‌هایی هتل و خوابگاه‌ها طبق قانون نصب دوربین مداربسته مجاز می‌باشد؛ اما در صورتی که دوربین‌های مداربسته برای ایجاد ایمنی و امنیت افراد در محل مورد نظر استفاده نشود مسائل و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین باید استفاده درست و مناسب از دوربین‌های مداربسته را مد در نظر قرار داد.

مجوز نصب دوربین مداربسته

گرفتن توافق‌نامه از طرفین درگیر

مسئله استفاده نادرست از دوربین‌های مداربسته در اتاق‌ها رایج‌ترین مشکلی است که باید در هنگام برنامه‌ریزی برای نصب آن‌ها مد نظر قرار دهید. به این دلیل که برخی افراد ممکن است این کار را به عنوان نقض حریم خصوصی به ویژه با فکر سوءاستفاده پس از آن در نظر داشته باشند؛ بنابراین پیش از نصب دوربین مداربسته در یک اتاق در ابتدا بررسی کنید که همه افراد با برنامه‌ریزی و تصمیم شما موافق هستند یا خیر و سپس دوربین مداربسته را نصب و از آن استفاده کنید.

حتی در خانه خود ممکن است سایر اعضای خانواده به دلیل نقض حریم خصوصی‌شان احساس راحتی نداشته باشند. اهمیت این موضوع زمانی که هم‌خانه یا پرستار در خانه دارید بیشتر می‌شود.

احترام به عقاید و دیدگاه‌های دیگران

پیش از نصب دوربین مداربسته در اتاق با دیگران مشورت کنید و برای نظرات آن‌ها احترام قائل شوید. اگر آپارتمان یا اتاقی را اجاره کرده‌اید و می‌خواهید که یک دوربین مداربسته باتری خور را نصب کنید طبق قانون نصب دوربین مداربسته به دلیل اینکه لازم نیست درجایی از اتاق برای نصب دریل کاری کرد و آسیبی به دیوارها وارد نمی‌شود نیازی به گرفتن اجازه و یا اطلاع‌رسانی به صاحب‌خانه نمی‌باشد.

اطمینان حاصل کنید که دوربین مداربسته قابل مشاهده باشد

اگر قرار است فعالیت‌های افراد توسط دوربین مداربسته مانیتور و ضبط شود، برای اینکه افراد بتوانند احساس راحتی داشته باشند باید بدانند که دوربین مداربسته در مکان مورد نظر نصب شده است. لازم نیست که نشانه‌های زیادی بگذارید تا به همه نشان دهید که دوربین مداربسته در این مکان وجود دارد بلکه تنها کافیست که افراد متوجه شوند در این مکان دوربین مداربسته مخفی شده وجود ندارد. برخی دوربین‌های دام یا بولت وجود دارند که برای استفاده در خانه و اتاق‌های مورد نظر گزینه مناسبی هستند. این دوربین‌ها در دید افراد هستند و در عین حال جلب توجه نیز نمی‌کنند.

قانون نصب دوربین مداربسته به من مجوز می‌دهد در آپارتمان دوربین داشته باشم؟

امکان داشتن یک دوربین مداربسته در آپارتمان در صورتی که حریم خصوصی افراد حتی خودتان نقض نشود وجود دارد. مشکل دیگری که ممکن است با آن روبه‌رو شوید این است که صاحب‌خانه مکانی که اجاره کرده‌اید ممکن است اجازه سوراخ کردن دیوار برای نصب دوربین مداربسته را ندهد؛ بنابراین باید پیش از نصب دوربین از صاحب‌خانه اجازه کسب کنید.

نکاتی درباره نصب دوربین‌های مداربسته

امروزه چندین برند دوربین مداربسته، دوربین‌های باکیفیت و قابل اطمینان را توسعه داده‌اند. این دوربین‌های مداربسته به خصوص مدل‌هایی که برای مانیتورینگ از راه دور با موبایل طراحی‌شده‌اند تنظیمات بسیار ساده‌ای دارند.

با نصب این دوربین‌ها با درنظر گرفتن قانون نصب دوربین مداربسته می‌توانید در هزینه و وقت خود صرفه‌جویی کنید و علاوه بر آن می‌توانید درباره چگونگی عملکرد بهتر آن‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید. ممکن است در برخی از اتاق‌های هتل یا خوابگاه‌ها روترها قابل دسترس نباشد. با این وجود می‌توانید دوربین‌های مداربسته خود را بدون روتر‌ها تنظیم کنید.

مجوز نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته در منزل

با ضبط ویدیو بر روی کارت‌های SD یا اتصال دوربین به کامپیوتر این امکان برای شما فراهم می‌شود که با خیال آسوده چنین مکان‌هایی را به راحتی با استفاده از دوربین‌های قابل حمل مانیتور کنید. بنابراین بدون نیاز به روتر‌ها می‌توانید مانیتورینگ را به راحتی انجام دهید. توجه داشته باشید که تنها می‌توانید ویدیوها را بر روی کارت SD به صورت محلی ذخیره کنید اما نمی‌توانید به آن‌ها بدون ارتباط شبکه‌ای دسترسی داشته باشید.

خبرها مبنی بر هک و استفاده نادرست از دوربین‌های مداربسته در هتل‌ها از سناریوهای رایج امروز می‌باشند؛ بنابراین دانستن نحوه‌ی محافظت از دوربین مداربسته در برابر هکرها برای اجتناب از بروز مشکلات الزامی می‌باشد. فقدان تکنولوژی رمزنگاری داده‌ها موجب آسیب‌پذیری دوربین‌های مداربسته در برابر هک شدن می‌شود؛ بنابراین ممکن است داده‌های دوربین‌های مداربسته منتشر شوند.

سایر معیارهای امنیتی برای حفظ امنیت خانه

با رعایت کردن چند نکته به روشی مناسب و درست می‌توانید از امنیت خانه خود مطمئن شوید. روش‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها امنیت را در خانه خود حتی بدون دوربین‌های مداربسته برقرار کنید.

ایمن کردن در‌ها و پنجره‌ها

می‌توانید برای درها و پنجره‌ها از قفل با میله استفاده کنید یا اینکه از سیستم‌های هشدار برای امنیت بیشتر آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از سیستم‌های هشداردهنده

در کنار استفاده از دوربین‌های مداربسته می‌توانید سیستم‌های هشداردهنده نیز نصب کنید. در این صورت زمانی که شخص مهاجمی با شکستن در یا پنجره به خانه شما وارد شود سیستم می‌تواند هشدار دهد. می‌توانید از سیستم هشدار DIY یا ADT و… استفاده کنید.

داشتن بیمه‌نامه برای حفظ ایمنی بسیار مهم است. در کنار اهمیت عملکرد مناسب دوربین مداربسته و سیستم هشدار، داشتن بیمه نیز مهم است می‌تواند موجب آرامش خاطر شود.

نتیجه‌گیری

پیدا کردن راه‌هایی برای امن کردن خانواده، خانه و دارایی‌های برای افراد قابل درک است. اما باید در نظر داشته باشید که پیش از نصب دوربین‌های مداربسته به خصوص در اتاق‌ها و خانه در رابطه یا قانون نصب دوربین‌ مداربسته اطلاعات کافی به دست آورید. با این کار مطمئن می‌شوید که حریم خصوصی دیگران و قوانین را رعایت کرده‌اید.