- امنیت 98 - https://www.amniat98.com -

دوربین مداربسته حرارتی، راهکاری ایده‌آل برای تشخیص کرونا

همه انسان‌ها و اشیاء امواج مادون‌قرمز [1] از خود ساطع می‌کنند که به‌صورت واضح و مشخص توسط دوربین مداربسته حرارتی امنیتی تشخیص داده می‌شوند. مادون‌قرمز بخشی از محدوده‌ی الکترومغناطیسی با طول موج بلندتر از نور مرئی می‌باشد. دوربین‌های حرارتی (Thermal camera) انرژی مادون‌قرمز را در محدوده طول‌موج میانی مادون‌قرمز (MWIR) در رنج ۳-۵ میکرون یا طول‌موج بلند مادون‌قرمز (LWIR) در محدوده ۸-۱۲ میکرون تشخیص می‌دهند.

چرا دوربین مداربسته حرارتی؟

دوربین‌های حرارتی امنیتی تصاویر را بر اساس حرارت و گرمایی که از شی‌ء، وسایل نقلیه و انسان ساطع می‌شود ایجاد می‌کنند. تصویربرداری حرارتی می‌تواند نفوذ‌گری که تصور می‌کند در پشت شاخ و برگ گیاهان یا بوته‌های پنهان شده است را تشخیص دهد. علاوه بر آن برای تشخیص فرد در تاریکی یا در شرایطی که وضعیت محیط بیرونی برای تصویربرداری از فعالیت‌ها مناسب نیست دوربین مداربسته حرارتی انتخاب بسیار مناسبی می‌باشد. دوربین‌های حرارتی تصاویری باکیفیت و با رزولوشن بالا را در همه محیط‌ها و در مه، دود، گردوغبار و تاریکی فراهم می‌آورند. این ویژگی‌ها موجب شده است که این دوربین‌ها برای روز و شب و نظارت‌های ۲۴ ساعته بسیار مفید و کاربردی باشند.

تشخیص کرونا توسط دوربین‌های مداربسته‌ی حرارتی

تشخیص دمای بدن توسط دوربین‌های حرارتی

تصویربرداری دوربین‌های حرارتی

یک دوربین مداربسته حرارتی امنیتی حساسیت بسیار کمتری نسبت به شرایط نوری مانند سایه، نور پشت زمینه، تاریکی و پوشاندن و استتار اشیاء دارد و تصاویری به اپراتورها تحویل می‌دهد که امکان تشخیص فعالیت‌های مشکوک در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته را می‌دهد.

کاربرد دوربین مداربسته حرارتی

کاربردهای دوربین‌های حرارتی محدوده‌ی وسیعی دارد. ازجمله این کاربردها شامل: حفاظت از محیط اطراف بخش‌های صنعتی، فرودگاه‌ها و… می‌باشد. قابلیت‌های تشخیص این دوربین‌ها آن‌ها را به ابزار ارزشمندی در مواردی همچون جستجو و تشخیص تبدیل کرده است. همه‌ی مدل‌ها برای اجرا در نور یا روشنایی محدود شده طراحی‌شده‌اند و تصاویر باکیفیت را در محیط‌های چالش‌برانگیز ارائه می‌دهند. همه‌ی این دوربین‌ها می‌توانند به‌عنوان یک دستگاه امنیتی مستقل یا به‌عنوان یک دستگاه جانبی جهت بالا بردن قابلیت هر دستگاه نظارت ویدیویی درنظر گرفته شوند.

دوربین‌های مداربسته حرارتی برای تعیین دمای بدن افراد نیز کاربرد دارند. از این قابلیت می‌توان برای تشخیص افراد مشکوک به بیماری (بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا) کمک گرفت.

در میامی و فلوریدا ماشین‌های گشت زنی با دوربین مداربسته حرارتی امنیتی برای تشخیص افرادی که در پشت اشیایی مانند فنس‌ها، ماشین‌ها پنهان شده‌اند، تجهیز شده‌اند. این دوربین‌ها از این جهت که اگر شی‌ء‌ای در معرض دید آن‌ها باشد امکان پنهان شدن برای آن وجود ندارد بسیار کارآمد می‌باشند.

دوربین مداربسته حرارتی thermal camera

کاربرد دوربین حرارتی حتی در تاریکی

انواع دوربین مداربسته حرارتی

دوربین مداربسته حرارتی دارای دو نوع cooled  و uncooled می‌باشد:

مزایای استفاده از دوربین مداربسته حرارتی

نمونه پالت رنگ دوربین مداربسته حرارتی

پالت دما در تصاویر دوربین مداربسته حرارتی

ارتباط رنگ با دما در دوربین‌های مداربسته حرارتی

هر رنگ پالت در یک دوربین حرارتی دماهای مختلفی را نمایش می‌دهد. اغلب رنگ سفید و قرمز برای دماهای بالاتر می‌باشند و رنگ‌های سبز، آبی و بنفش برای رنگ‌های سردتری می‌باشند و به این دلیل است که چشم انسان رنگ‌های متفاوت را بهتر تشخیص می‌دهد. درجایی که یک دوربین تحت شبکه و چشم غیرمسلح چیزی را نمی‌بیند، یک دوربین مداربسته حرارتی می‌تواند از طریق حرارت نفوذگر را تشخیص دهد و مزیتی که دارد این است که می‌توانید بدون اطلاع افراد درصحنه آن‌ها را شناسایی و ردیابی کرد.

دوربین‌های استاندارد امنیتی ممکن است هنگامی‌که در شب استفاده می‌شوند بر اساس شرایط آب و هوایی، چراغ جلو ماشین‌ها، حیوانات و سایر اشیایی که می‌توانند در تصویر دخالت کنند، هشدارها و تشخیص‌های اشتباه را ارسال می‌کنند. یک دوربین حرارتی به دلیل قابلیت‌هایی که دارد هشدارهای اشتباه کمتری ارسال می‌کند.

زمانی که در رابطه با مانیتور کردن محیط‌های خارجی با مشکل روبه‌رو می‌شوید و می‌خواهید که توانایی سیستم امنیتی تحت شبکه خود را بالا ببرید، دوربین‌های حرارتی بهترین گزینه می‌باشند. علاوه بر این برای شناسایی افراد در تاریکی، دوربین‌ها حرارتی برای گرفتن فعالیت‌های رخ داده زمانی که شرایط بیرونی مناسب نمی‌باشد انتخاب مناسبی می‌باشد. تکنولوژی دوربین مداربسته حرارتی به کاربران این قابلیت را می‌دهد تا بدون درنظر گرفتن شرایط نوری همه چیز در یک صحنه را ببینند. به این دلیل که این دوربین‌ها برای تشخیص حرکت یا تکان خوردن بر حرارت ساطع شده از اجسام تکیه می‌کنند، می‌توانید تمام فعالیت‌ها را در طول شبانه‌روز یا هر زمانی که حرکتی رخ داد را ضبط کنید.