- امنیت 98 - https://www.amniat98.com -

آنالیز های تصویری یا Video Analytics چیست؟

سیستم های نظارت ویدیویی مقدار زیادی ویدیو تولید می کنند که نتیجه ی آن مصرف زمان و منابع می باشد، اما بیشتر این ویدیو ها هرگز مشاهده یا بازبینی نمی شوند ، در نتیجه رخداد های امنیتی از دست می رود و رفتار های مشکوک به منظور جلوگیری از بروز رویداد امنیتی شناسایی نمی شوند. این چالش ها به صورت گسترده توسط توسعه آنالیز های تصویری انجام گرفته است.

Video Analytics [1] نرم افزارهای کاربردی ایی هستند که به صورت اتوماتیک جزییات اتفاقاتی که در صحنه رخ می دهد بررسی میکنند (این اطلاعات MetaData  نامیده می شود) که برای لیست کردن اشخاص، ماشین ها و دیگر اشیا در ویدیو و همچنین ظاهر و حرکت آن ها در صحنه می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. سپس این اطلاعات برای تصمیم گیری در مورد اینکه عملیات انجام گرفته توسط هرکدام از این اشیا باید مورد توجه کارمندان بخش امنیت قرار بگیرد یا خیر و هم چنین تصمیم گیری در مورد شروع ضبط ، استفاده می شود.

وقتی که شخصی از روی خط مجازی( که در اپلیکیشن Analytics در شبکه دوربین تعریف شده است) عبور می کند ، متا دیتای رویداد تولید شده و یک نوتیفیکیشن به کامپیوتر فرستاده می شود.

[2]

چرا از Video Analytics ها استفاده می کنیم ؟

Video Analytics ها مزایای زیادی دارند که شامل موارد زیر می شود:

دیتا های بدست آمده از سایر سیستم ها یکپارچه سازی می شود و در نتیجه راه حل های بهتر و کار آمد تری برای کسب و کار حاصل می شود.

برای مثال شمارش مشتریان در شعبه های مختلف یک فروشگاه را در نظر بگیرید، که می تواند توسط سیستم های نظارتی بررسی، و مشاهده ها با یکدیگر برای پیدا شدن یک دید بهتر ترکیب شوند.

 

تجزیه و تحلیل های توزیع شده و مرکزی:

د ر ابتدا Video Analytics در سیستم های آنالوگ استفاده می شد که به صورت مرکزی بود ، به این معنی که داده ها به (DVR (digital video recorder فرستاده می شد و تحلیل ها بر روی آن ها در آنجا صورت می گرفت. یعنی تمام ویدیو ها باید به DVR فرستاده می شدند و اغلب ساعت های زیادی از ویدیو، محتوای قابل توجه و مهمی نداشتند و در نتیجه تمام این ها بار بیش اندازه بر شبکه ایجاد می کرد و علاوه بر آن حافظه زیادی نیز لازم داشت.

نسل اخیر Video Analytics ها، edge Analytics یا Analytics های توزیع شده می باشد که در این فرآیند، قسمتی از ویدیو را در محلی که بیشتر حساس بوده ، در دوربین یا Video encoder  توزیع می کند. تجزیه و تحلیل Edge به این معنی است که تخصیص یک سرور اضافی برای تحلیل نیاز نیست و آنالیزها بر روی خروجی ویدیوهای غیر فشرده انجام می گیرد و هزینه کم تر و معماری انعطاف پذیرتری را ایجاد می کند .

یک سیستم توزیع شده ( در یک شبکه دوربین ها و ویدیو انکدرها ) یک سیستم توسعه پذیر و با هزینه بهینه را نتیجه می دهد.

مجموعه طرح های Video Analytics دوربین های Axis [15] :

اکسیس محصولات خود را برای پردازش های قوی ، که برای پشتیبانی ازعملکرد های Edge Analytics مورد نیاز می باشد طراحی کرده است.

همجنین اکسیس انواعی از مجموعه های Edge Analytics را براساس اهداف مشتریان مختلف و سناریو های مورد استفاده پیشنهاد می دهد.

نظارت برحرکت پایه ای:

تشخیص حرکت در اکسیس یک اپلیکیشن رایگان می باشد که دوربین را قادر می سازد که به صورت محلی یا در یک سیستم مدیریت ویدیو، یک حرکت را در ویدیو شناسایی و شروع یه ضبط نماید.این کار ذخیره منابع سیستم را در مقایسه با ضبط پیوسته ویدیو افزایش می دهد.

نظارت حرفه ای Analytics:

برای مشتریانی که که می خواهند کارایی سیستم نظابه  این  معنی  است  که    ویدیو  را  در  محلی  که  بیشتر  حساس  بوده  توزیع می  کند ها  با  بیش  اندازه  بر  شبکه  ورتی خود را ارتقا دهند، تشخیص عبور از خط در دوربین های اکسیس یک اپلیکیشن trip – wire  است که اشیایی را که از یک خط مجازی عبور می کنند را تشخیص می دهد و در نتیجه به صورت خودکار یک نفوذ تشحیص داده می شود و یک هشدار طبق آن فرستاده خواهد شد.

 Analytics های یکپارچه:

سیستم های مدیریت ویدیو اکسیس مانند Axis Compantion و Axis Camera station  شامل چندین video Analytics مجتمع اند، که بر روی دوربین درحال اجرا می باشند و کار کرد آن به نحوی است که کاربر آن ها را به صورت عملکرد معمولی در می بیند. به عنوان مثال می توان به عملکرد ضبط حرکت ها و جستجوی هوشمند، برای جستجوی سریع اشاره کرد.

کارایی هوشمند دوربین:

در کنار تجزیه و تحیلی های قوی ای که در بالا نام برده شد، بیشتر عملکرد ها در دوربین های اکسیس، توسط همان هسته قدرتمند video Analytics انجام می شوند.

برای مثال  zip stream قابلیتی است که پهنای باند را به صورت هوشمند کاهش می دهد و علاوه بر آن قابلیت رد یابی خودکار و رزولوشن [16] بالا را دارد.

تشخیص عبور از خط یک از کاربرد های خاصی است که برای تشخیص عبور و مرور در محیط های با ترافیک کم استفاده می شود.

 توسعه دهندگان اپلیکیشن های جانبی Video Analytics:

شبکه محصولات اکسیس شامل واسط برنامه نویسی VPIX می باشد. که توسعه و بهینه سازی نرم افزار ها را تسهیل می کند.

این قابلیت به افراد اجازه می دهد که اپلیکیشن را توسعه بدهند که این توسعه شامل اپلیکیشن های ویدیو های هوشمند می باشد که کارایی آن در شبکه دوربین های اکسیس و ویدیو انکدر ها است.

توسعه و توزیع اپلیکیشن های Edge بوسیله پلتفرم (ACAP(Axis Camera Application Platform ، براحتی انجام می پذیرد. این پلتفرم متن باز قابلیت توسعه و اطمینان اپلیکیشن های جانبی که می توانند توسط دوربین ها و ویدیو انکدرها دانلود شوند را فراهم می آوردند.

 

 نمونه های از توسعه اپلیکیشن های جانبی Video Analytics:

بر اساس موقعیت های مورد نیاز

مانند حفاظت در فرودگاه ها و زیر ساخت های حیاتی، توسعه دهندگان جانبی اکسیس، اپلیکیشن های Analytics نظارتی سطح بالا همراه با سطح گسترده ای از سناریو های تشخیص و همچنین گزینه های مورد نیاز را توسعه داده اند.

تجزیه و تحلیل هوشمند ترافیک [17]:

موارد بسیاری که در ترافیک مورد استفاده قرار می گیرند شامل: تشخیص پلاک، شمارش وسایل نقلیه و تشخیص اتو  و   تشخیص  اتو   ماتیک   مورد   استفاده  قرار  می  گیرند   شامل  :  تشخیص  پلاک   ،  شمارش  وسایل   نقلیه   ماتیک رویدادها ، با استفاده از Video Analytics هایی که بر روی خود دوربین در حال اجرا می باشد فراهم می شود.

تجزیه و تحلیل کسب و کار برای خرده فروشی ها و بخش های دیگر:

خرده فروشی ها، وسایل حمل و نقل عمومی و بسیاری دیگر از سرویس دهندگان صنعتی به این نکته که Video Analytics بر ارزش سازمان آن ها می افزاید را درک کرده اند. شمارش افراد برای رد گیری مشتریان در فروشکاه ها، مانیتورینگ صف در فرودگاه ها شمارش در مکان های انتظار، تنها نمو نه ای از مزایای Video Analytics دریک محصول نظارتی عالی می باشد.

نتیجه گیری:

 Video Analytics سیستم های نظارت ویدیویی را هوشمند تر، دقیق تر، و قابل مدیریت توسط کاربر و سیستم ها ساخته است.

Video Analytics تنها باعث بهتر شدن عملکرد نظارت نمی شود بلکه باعث افزایش ارزش بر کسب و کار برای مشتریان سازمان ها خواهد شد.

برای مثال به بخش بازاریابی در کسب و کار های خرد می توان اشاره کرد.

اکسیس به مشتریان خود هم در تجزیه و تحلیل در خانه ها و هم به صورت گسترده در محصولات توسعه یافته جانبی خود پیشهاداتی را ارایه کرده است که این عمل باعث افرایش قدرت آنالیز های هوشمند تصویری ، قابلیت ها و پلتفرم اپلیکیشن های متن باز که در دوربین ها مورد استفاده قرار می گیرد، شده است.

در نتیحه به مشتریان این انعطاف پذیری را می دهد که خودشان انتخاب کنند که چه موقع و چگونه و ازکدام قابلیت Video Analytics ها استفاده کنند به جای اینکه مجبور باشند از تمام قابلیت های آن بهره مند شوند.