در این مقاله به ۱۰ علت برای جایگزینی دوربین های آنالوگ با دوربین های IP Base ، برای قابلیت اطمینان و امنیت بیشتر سیستم ها و کاهش هزینه ها که نتیجه آن افزایش اعتبار کسب وکار شما خواهد بود ، نگاهی می اندازیم.

دوربین های IP Base  محدودیت رزولوشن دوربین های آنالوگ را ندارند . یک دوربین ۵مگاپیکسلی IP Base ، ۱۰ برابر بیشتر جزییات را نسبت به یک دوربین۴CIF آنالوگ نشان می دهد.

حداکثر کیفیت تصاویر بیشتر دوربین های آنالوگ  ۷۰۴ *  ۴۸۰ پیکسل یا ۴CIF می باشد.

اما IP Camera ها کیفیت تصاویر بالاتری در حد  ۱۰۸۰p x 720 و حتی بالای ۵ مگاپیکسل (۲۵۶۰ * ۱۹۲۰) را فراهم می آورند

این به این معنا می باشد که شما می توانید محدوده ی وسیعی را پوشش دهید و جزییات بیشتر یک تصویر را برای شناسایی اشیایی که نیاز می باشد به دست آورید.

 

 مقایسه رزولوشن های مختلف

مقایسه رزولوشن های مختلف

 

۱: ۴CIF (704 x 576)

۲: SVGA ( 800 x 600)

۳: HDTV 720 p ( 1280 x 720 )

۴: HDTV 1080p ( 1920 x 1080)

۵: ۳ MP (2048 x 1536)

۶: ۵ MP ( 2592 x 1944)

۷: ۴K (3840 x 2160)

 

Camera IP ها همچنین با استفاده از قابلیت های دیگری که دارند امکان کپچر کردن محدوده ی بیشتر را به آسانی فراهم می کنند و در نتیجه امکان Focus و انتخاب ناحیه ای که بیشتر مورد نیاز تان است را دارید.

در شکل زیر این قابلیت نشان داده شده است:

۱: ۴:۳

۲: ۱۶:۹

  • قابلیت نصب آسان :

Camera IP ها به را حتی به شبکه متصل می شوند و شما نیازی به تهیه کابل برای زیر ساخت های خود ندارید . موقعی که از PoE یا Power over Ethernet استفاده می کنید ، یک کابل در هر دوربین می تواند پاور ، ویدیو و دیتا را تامین می کند. اگر سوییج های شبکه شما به Back-up power متصل شده باشد نیاز ی به پاور خروجی در نزدیکی دوربین نخواهید داشت .

در شکل زیر مشاهده می کنید که با استفاده از PoE ،یک کابل دیتا ، ویدیو و Power را برای Camera IPتامین می کند .

این عکس را با تصویر سمت راست که یک دوربین آنالوگ می باشد مقایسه کنید.

دوربین های IP Camera برند Axis ابزار های بسیاری را برای کمک برای نصب و تنظیمات در اختیار شما قرار می دهد . برای مثال Remote focus امکان تنظیم Focus از هر مکان را می دهد.Pixel Counter به شما کمک می کند که رزولوشن تصویر را بر حسب نیاز مندی های خود وارسی نمایید . با ابزار Remote Zoom می توانید لبه تصویر را منطبق بر ناحیه تحت پوشش کنید.

 

  • درستی تصاویر دیجیتال :

کیفیت یک تصویر از یک IP Camera در هنگام انتقال در مسافت طولانی یا زمانیکه به فرمت های مختلف تبدیل می شود ، کاهش نخواهد یافت.

اما سیگنال های آنالوگ در هنگام عبور در مسافت های طولانی و همجنین در زمان تغییر فرمت کیفیتشان را از دست می دهند. یک IP Camera در یک زمان می تواند یک عکس را به چند گیرنده ی مختلف بدون کاهش کیفیت آن ارسال کند و نیازمندی به حافظه و پهنای باند کاهش میابد.

 

نصب یک دوربین به جای نصب چند دوربین باعث کاهش هزینه ها ،کاهش نیاز به پهنای باند و حافظه می شود.

  • هوشمندی دوربین:

IP Camera ها می توانند بیشتر از یک دوربین کارایی داشته باشند.

طراحی و ساخت دوربین ها به صورت هوشمند آن ها را قادر می سازد که با انجام شمار زیادی از کار ها بار کاری اپراتور ها کاهش یابد . داده های حساس مربوط به یک یک رویداد را برای افزایش کارایی سیستم نظارت تحویل می دهند و کارایی نظارت را بهبود می بخشند.

با فعال سازی تشخیص حرکت دوربین می تواند یک رویداد را به محض ایتکه چیزی در صحنه اتفاق افتاد شروع و هشداری را به اپراتور ارسال کند.

 

یکی دیگر از کاربرد های مفید آن تشخیص عبور از روی خط می باشد .این قابلیت عبور یک شی از یک خط را تشخیص و به صورت اتوماتیک یک رویداد را شروع کند .

کارایی IP Camera ها با افزودن اپلیکیشن های جدید گسترش می یابد. پلتفرم دوربین های اکسیس یک پلتفرم باز می باشد و قابلیت توسعه را برای برنامه نویسان فراهم می آورد .

  • یکپارچه سازی کامل:

IP Camera ، کابل های Power و ویدیو ، صدا ، PTZ و I/O را در یک کابل یکی می کند،که این به معنی کاهش هزینه و افزایش عملکرد دستگاه می باشد.

مزیت IP Camera تنها کم بودن تعداد کابل ها نیست بلکه امکانات یکپارچه سازی دیگری را نیز فراهم می کند.با استفاده از پورت های ورودی و خروجی بر روی دوربین می توانید کنترل دسترسی فیزیکی را همراه یا بدون ناظر یا اپراتور فعال کنید.

با قابلیت صدای دوطرفه ، اپراتور می تواند با شخصی که در جلوی دوربین ایستاده است ارتباط برقرا ر کند .هم چنین دوربین می تواند از صدا برای تشخیص استفاده کند و یک هشدار بفرستد یا شروع به ضبط کند.

برای یک دوربین PTZ آنالوگ به یک کابل برای کنترل و زوم نیاز دارید ، برای افزودن صدا و تصویر نیز به کابل مجزا نیاز می باشد .

  • امنیت:

IP Camera رمز نگاری خروجی دوربین ها و کنترل دسترسی چند سطحی کاربران را پشتیبانی می کند. این به این معنی است که دقیقا می توانید تعیین کنید چه کسی می تواندچه چیزی را در سیستم شما ببیند و در نتیجه ویدیو های شما از دستکاری توسط شخص سوم محفوظ می ماند.

دوربین های انالوگ به دلیل فقدان رمزنگاری و هر نوع فرآیند احراز هویت امن نیستند . ویدیو خروجی در یک دوربین آنالوگ می تواند تغییر یا جایگزین شود . اما IP Camera با پشتیبانی از VPN ، رمزنگاری HTTPS، IP Filtering و هم چنین استفاده از IEEE802.1x ، امنیت بیشتری را بوجود آورده اند.

  • شفافیت تصاویر متحرک :

با استفاده از IP Camera مشکلات مربوط به در هم ریختگی تصاویر وجود نخواهد داشت . با استفاده از اسکن تصاعدی کل تصویر در هر فریم کپچر می شود. بیشتر دوربین های آنالوگ از منطبق کردن تصاویر بر روی یکدیگر استفاده می کنند . به این صورت که در اولین تصویر خطوط فرد اسکن می شود و در عبور بعدی خطوط زوج اسکن می شوند و در نهایت این دو تصویر با یک دیگر ادغام می شوند و یک تصویر را به وجود می اورند . مشکلی که در این روش وجود دارد این است که، اگر مابین این دو اسکن حرکتی رخ دهد، تصویر نهایی تار خواهد شد. در تصویر زیر تفاوت این دو اسکن را می توان مشاهده کرد .

در عکس زیر سمت چپ مربوط به اسکن دوربین آنالوگ ، و  سمت راست مربوط به IP Camera می باشد.

 

  • توسعه آسان:

IP Camera ها در مواقع ضروری به راحتی توسعه می یابند . نیازمندی های کابلی پیچیدگی های بسیار کمتری نسبت به سیستم آنالوگ دارد . با استفاده از استاندارد باز در این سیستم ها نیاز ی به الزام استفاده از یک تکنولولوژی ندارید.

افزودن دوربین ها یا عملکردهای بیشتر به یک سیستم آنالوگ به معنی افزایش کابل های جدید و علاوه بر آن محدودیت در انتخاب تنها از یک برند خاص می باشد.

IP Camera با پشتیبانی از قابلیت ONVIF سبب می شود که این محدودیت برداشته شود و در نتیجه اجزای مختلف در شبکه به راحتی با یکدیگر کار کنند و یکپارچه سازی به راحتی انجام یگیرد. و با اضافه کردن افزونه های هوشمند قابلیت و عملکرد دوربین ها ارتقا می یابد.

  •  پایین بودن کلی هزینه :

هزینه تهیه ی یک دوربین IP Base کمتر از یک سیستم آنالوگ است. اگرچه دوربین های آنالوگ قیمت کمتری دارند، اما هزینه های جانبی و DVR باعث برتری IP Camera شده است.

 

در یک بررسی مستقل در سال ۲۰۱۰ میان تعدادی دوربین IP Base و آنالوگ مشخص شد که دوربین IP Base در مجموع ارزان ترند.در میان ۴۰ دوربین سیستم های IP Base 16 درصد از نوع آنالوگ خود ارزان تر بودند.

کابل های کمتر به معنی نگهداری کمتر می باشد و Open Standard بودن ، استفاده از سخت افزار و نرم افزار ارزان را برای فرآیند یکپارچه سازی فراهم می آورد.

  •  قابلیت های جدید:

با استفاده از دوربین IP Base قابلیت های جدیدی که در آینده ایجاد می شوند را می توانید به سیستم خود اضافه گنید و سیستم به راحتی با آخرین تکنولوژی های روز هماهنگ خواهد شد .

علاوه بر آن دوربین IP Base مزایای بیشتری نسبت به دوربین های آنالوگ دارند ، ازجمله آن واسط وب می باشد که دسترسی به دوربین را به راحتی فراهم می کند ومدیریت سیستم و حافظه از راه دور انجام می گیرد.

دوربین های Axis و Encoder ها از سیستم میزبان یا AVHS پشتیبانی می کنند ،که باعث می شود که دسترسی به شبکه ی محصول توسط یک سرویس دهنده ی محلی امکان پذیر باشد.

دوربین های Axis به راحتی ارتقا داده می شوند وcamera IP ها با کارت های NAS یا SD/SDHC باعث بهبود سربار های اضافی سیستم و فضای ذخیره سازی می شود.

سیستم های نظارتی IP Base قابل گسترش با تکنولوژی های آینده هستند .

نتیجه گیری :

دوربین IP Base مزایای عمده ای دادرند. کیفیت بالای تصویر، امنیت ، قابلیت افزودن تحلیلگر های ویدیو و قابلیت نصب آسان ، قابلیت گسترش امنیت سیستم با افزودن دیوایس ها به شبکه ، نمونه ای از این مزایا و برتری ها هستند.