- امنیت 98 - https://www.amniat98.com -

نحوه نصب و کنترل دوربین های اسپید دام

درود و سپاس فراوان از همراهیتون با امنیت ۹۸

خب امروز قراره که در مورد دوربین های گردان [1] اطلاعات کاربردی رو کسب کنیم .

یکی از نمونه های پر کاربرد سیستم های نظارت تصویری [2] دوربین های گردان هستند که حتما با نام های مختلفی باهاشون آشنایی دارید مثلا : دام گردان ، اسپید دام [1] speed dome ,fast dome و PTZ dome  و . . .

ابتدا با هم یه بررسی کنیم ببینیم علت نام گذاری این دوربین ها با کلمات بالا چه بوده است.

دام گردان : لغت دام که یعنی گنبدی شکل پس یعنی دوربین گنبدی شکلی که قابلیت چرخش داره.

اسپید دام یا فست دام : دوربین گنبدی شکلی که میتونه به سرعت بچرخه

PTZ Dome : این نام خیلی رایج تر از بقیست که در اون p  مخفف Pan  حرکت افقی ، t مخفف tilt حرکت عمودی و z مخفف  zoom بزرگنمایی است.

[10]

خب این نام به صورت کامل کاربرد این دوربین رو مشخص کرد دوربین دام گردانی که قابلیت چرخش در راستای افقی به صورت ۳۶۰ و حرکت در راستای عمودی به صورت ۹۰ یا در برخی از مدل های برند هایی مانند axis [11] ، Avtech [12] و Bosch [13] بیشتر و قابلیت بزرگنمایی تصویر

پس حالا متوجه شدیم این دوربین  چه کارهایی انجام میده بریم ببینیم که چجوری باید نصبشون کنیم.

دوربین های PTZ [14] با هر سه تکنولوژی آنالوگ [15] ،HD و آی پی طراحی و تولید می شوند و به لحاظ نصب سخت افزاری شاید با همدیگر تفاوت آنچنانی نداشته باشند ولی در تنظیمات نرم افزاری متفاوت هستند.

نصب سخت افزاری

نصب یه دوربین PTZ [14] معمولا بر روی ارتفاع صورت میگیره به این دلیل که PTZ ها بیشتر کاربرد نظارتی و ازشون برای دیدبانی و کنترل محیط استفاده میکنند ، اول اینکه اگر محل و سازه نصبتون دکل ، منبع آب یا پایه های بلند هست از بالابر مطمئن و کمربند ایمنی حتما استفاده کنید اگر تا بحال تجربه قرار گرفتن در ارتفاع رو نداشتید از دوستانی که کارشون دکل و کار در ارتفاع هست کمک بگیرید اصلا هم ضعف نیست فکر نکنید اگه خودتون نرید بالای ۲۰ متر دکل ضایست ، نه هر کسی تخصصی داره.

خواهش میکنم حتما حتما ایمن کار کنید.

بعد از اینکه موارد ایمنی رو رعایت کردید حالا به نصب خود دوربین میرسیم چون دوربین های PTZ معمولا وزنی بین ۶ تا ۹ کیلوگرم دارند باید محل نصب و پایه ای که روش نصب میشن محکم و بدون لرزش باشه.

دوستان عزیز به این تیکش خیلی توجه کنید لرزش ، عاملی است که باعث میشه دوربین PTZ هیچ فایده ای نداشته باشه ، درسته که خیلی از برند های مطرح قابلیتی به نام لرزه گیر تصویر EIS یا DIS [16] دارند.

[17]

اما بالاخره وجود لرزش در سازه باعث میشه  دوربین تصویر مطلوبی نداشته باشه ، پس حتمی از پیچ و مهره همراه با واشر فنری و یا بوش پلاستیکی برای حذف لرزش ها استفاده کنید.

دوربین PTZ معمولا یک کابل بکسل محکم ولی نازک برای اطمینان نصب دوربین به پایه داره حتمی اول اون رو متصل کنید.

واما یه نکته مهم دیگه صاف نصب کردن دوربین و تراز بودنشه چون اگه کج باشه وقتی دوربین رو بچرخونین تصویر زاویه میگیره.

حواستون به بحث ارتینگ و صاعقه گیر پایه هم باشه.

آموزش نصب دوربین گردان یا ptz بوش [18]

خب وقتی دوربین و بصورت صحیح نصب کردیم بریم به این بپردازیم که ادامه ی نصب و راه اندازی دوربین PTZ به چه صورته

دوربین PTZ آنالوگ برای ارائه تصویر از کابل کواکسیال [19] ( بطور معمول RG-59) استفاده میکنند. و معمولا اکثر دوربین های گردان دارای ولتاژ [20] ورودی ۱۲ تا ۲۴ ولت و برخی موارد ۲۲۰ ولت هستند .

پس تا اینجاش که مشکلی نیست کابل کواکسیال و فیش BNC برای انتقال تصویر ، آداپتور برای راه اندازی و میرسیم به کنترل دوربین .

دوربین های گردان آنالوگ معمولا به وسیله درگاه RS-485 کنترل میشن اما RS-485 چیه؟

RS-485 یک درگاه سریال برای ارسال و دریافت اطلاعات و در خیلی از تجهیزات مورد استفاده قرار میگیره این درگاه در سیستم های نظارت تصویری بر روی تجهیزات ذخیره سازی [21]  ، کیبورد کنترل کننده دوربین گردان [22] قرار داره که با درگاه + و – یا A و B نمایش داده میشه.

یعنی شما نیاز به یک زوج سیم دارید با این درگاه میتونید ۱۲۰۰ متر برای کنترل دوربین کابل بکشید.

بعد از این که ارتباط کابل با دوربین و دستگاه برقرار شد باید یکسری تنظیمات نرم افزاری انجام بدیم.

وارد قسمت PTZ Config  در منوی دستگاه میشیم به صورت زیر جلو میریم :

Channel : شماره کانالی که دوربین بهش وصله

ADDR : میتونید به دوربین های PTZ آنالوگ با دیپ سوییچی که دارند از ۰ تا ۲۵۵ آدرس بدید  بر اساس باینری

Baud Rate : سرعت انتقال اطلاعات بستگی به دوربین داره که در دفترچه باید مطالعه کنید معمولا ۸۶۰۰

Data Rate8 : یعنی ارسال ۸ بیت

Stop Bit1 : یعنی پس از ارسال هر ۸ بیت ۱ بیت وقفه

Protocol : بر اساس برند یا Pelco D  زبان مشترکی با دستگاه ها ارتباط بر قرار میکند

Parity : صحت ارسال اطلاعات

در لحظه اول که دوربین گردان رو روشن میکنیم بعد از حرکت پیش فرض آدرس و پروتکل خودش را در گوشه ای از تصویر اعلام میکند.

برای پیدا کردن پروتکل های مورد قبول دوربینتون میتونید دفترچه راهنماشو بخونید ، بعد که تنظیمات نرم افزرای رو انجام دادید میتونید با استفاده از قسمت کنترل PTZ [22] در دستگاه دوربین رو بچرخونید .

تمام مراحل بالا برای اتصال و راه اندازی دوربین های HD صدق میکند ولی برخی از دوربین های HD دیگر نیاز به کابل دو زوج استفاده از درگاه RS-485 [23] ندارند با همون کواکسیال [19] تصویرشون کنترل هم میشوند مثل سری TVI در دوربین های AVTECH [12] یا HDCVI در داهوا [24] که به نام COC یعنی  Control over Coaxial نام گذاری شده اند.

دوربین های PTZ تحت شبکه

در دوربین های تحت شبکه داستان کاملا متفاوته چرا که نه کواکسیال ، نه کابل برق .و نه RS-485 وجود داره و تنها خود کابل شبکه با استفاده از تکنولوژی POE [25] هم میتونه دوربین رو روشن کنه هم با استفاده از پروتکل TCP/IP [26] ارتباط کامل بین دوربین و تجهیزات کنترل کننده برقرار بشه نحوه ی پیدا کردن آدرس آی پی دوربین های تحت شبکه [27] و نحوه ی آدرس دهی به کامپیوتر [28] در امنیت ۹۸ موجوده میتونی مطالعه کنید و سیستم تحت شبکه [27] رو راه اندازی کنید.