پروتکلهای شبکه

پروتکل مجموعه قوانین نرم افزاری است که رعایت آنها باعث بهره برداری از امکانات سخت افزاری و برقرارای سرویس در شبکه می شود . پروتکل یکی از عناصر حیاتی در ایجاد زیر ساخت منطقی در شبکه کامپیوتری می باشد . کامپیوترهای موجود در شبکه بر اساس پروتکل تعریف شده قادر به ایجاد ارتباط با یکدیگر خواهند بود . پروتکل شامل مجموعه ای از قوانین استاندارد بوده که عناصر موجود در شبکه از آنان برای ارسال اطلاعات استفاده میکنند .

یک پروتکل شبکه زبانی است که سیستمها از آن استفاده می کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند . برقراری ارتباط بین دو سیستم از طریق یک زبان مشترک یعنی همان پروتکل شکل می گیرد.

پروتکلها در انواع مختلفی وجود دارند . در پایینترین سطح پروتکلها تعریف می کنند که چه نوع سیگنالهای الکتریکی مولد ۱ و چه نوع سیگنالهایی مولد ۰ باشند . در بالاترین سطح پروتکل این امکان را به کاربر می دهد که مثلا پیغامی را از طریق ایمیل برای کس دیگری در آن سوی دنیا بفرستد .

شناخت استانداردها

یک استاندارد توافقی بر اساس یک پروتکل است . استانداردها پروتکلهای تعریف شده در مقیاس صنعتی هستند که به یک سازنده خاص محدود نمی شوند . با پروتکلهای استاندارد میتوانید قطعات ساخت سازندگان متفاوت را با همخوانی کامل استفاده کنید . تا زمانی که قطعه از این استانداردها پیروی کند میتواند درون شبکه قرار گرفته و کار کند .

سازمانهای بسیاری در رابطه با تهیه استانداردها فعالیت میکنند که مهمترین آنها عبارتند از :

ANSI: سازمان استانداردهای ملی آمریکا          www.ansi.org

IEEE: انستیتوی مهندسی الکتریک و الکترونیک   www.ieee.org

ISO: سازمان بین المللی استاندارد سازی            www.iso.org

IETF: نیروی کاری مهندسی اینترنت                 www.ietf.org

W3O: کنسرسیوم وب                                  www.w3o.org

 

پروتکلها و استانداردهای شبکه باعث به کار افتادن اجزای شبکه در کنار هم میشوند . پروتکلها این امکان را به وجود می آوردند تا اجزای مختلف شبکه با هم ارتباط برقرار کنند و استانداردها هم شرایط را فراهم میکنند تا اجزای مختلف شبکه که سازندگان متفائت دارند بتوانند به خوبی و در بهترین شرایط در کنار یکدیگر کار کنند .

PPPOE

Point-to-Point Protocol Over Ethernet

پروتکل pppoe به صورت خودکار در شبکه به دنبال access point هایی که می شود به آنها وصل شد می گردد و با ساخت یک کانکشن pppoe و با داشتن username و password به راحتی میتوان به آن وصل شد .  این پروتکل یک پروتکل استاندارد برای برقراری ارتباط بین دو نقطه می باشد .

PPPOE از دو قسمت PPP و OE تشکیل شده است .

PPP یا همان پروتکل Point to Point Protocol برای برقراری ارتباط بر روی مودمهای Dial-Up استفاده میشد که کار آن در مجموع امکان تبادل داده بین دو شبکه یا دو نقطه یا دو point می باشد . اما باید بدانید که پروتکل pppoe در فریم اترنت Encapsulate می شود .

OE یا همان Over Ethernet به معنای استفاده چندین کاربر از اترنت می باشد .

PPPOE به خوبی با IPv4 و IPv6 سازگاری دارد . این پروتکل به دلیل عدم نیاز کاربر به ساخت کانکشن و تنظیم آن بیشترین کاربرد را در ISP ها یا همان شرکتهایی که به شما خدمات اینترنت نظیر ADSL ارائه میدهند وجود دارد پس بیشترین تنظیمات PPPOE Server در سمت ISPها انجام شده و تنظیمات PPPOE Client در سمت کاربران و به صورت معمول بر روی روتر سازمان یا مودمها در کاربرد خانگی انجام میگیرد .

این پروتکل یک پروتکل امن بوده که فشرده سازی و رمزنگاری و احراز هویت را برای شما به ارمغان می آورد .

نحوه کار PPPOE بدین صورت است که IP بر روی یک کانکشن PPP قرار میگیرد و ارتباط را برقرار میکند و از کانکشن PPP به عنوان یک کانکشن مجازی Dial-Up بین نقاط شبکه استفاده میشود . PPP به منظور کپسوله سازی فریمهای PPP در قالب Ethernat میباشد و معمولا در شبکه های DSL مورد استفاده قرار می گیرد . به عنوان مثال یک client میتواند با برقراری PPP به صورت ریموت به PPPOE Server متصل شود و برای اتصال نیازی به استفاده از نرم افزارهای جانبی نمی باشد . بیشتر سیتم عاملها از جمله Windows XP و Windows Vista و Windows 7 و Windows 8 و Windows 10  از اتصالات PPPOE پشتیبانی می کنند که این موضوع باعث می شود که کاربر به راحتی و با استفاده از پروتکل PPPOE و بدون نیاز به استفاده از نرم افزار جانبی به شبکه متصل شود .