شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ از SAN برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می‌کنند و این نوع ساختار ذخیره سازی اطلاعات را به استفاده از DAS ترجیح می‌دهند، پاسخ این سوال بسیار ساده است دستگاه‌های SAN دارای انعطاف پذیری، دسترس پذیری و کارایی بسیار بالاتری نسبت به دستگاه‌های ذخیره سازی DAS هستند.

با توجه به اینکه دستگاه‌های SAN وابستگی دستگاه‌های ذخیره سازی اطلاعات به سرورها را حذف می‌کنند و بصورت مجزا می‌توانند در شبکه ایفای نقش کنند. طبیعی است که هر نرم‌افزاری بر روی هر سروری در شبکه می‌تواند به این منابع ذخیره سازی دسترسی پیدا کند و همین موضوع باعث بالا بردن کارایی هر چه بیشتر تجهیزات SAN در شبکه می‌شود.

ذخیره سازی SAN یا Storage Area Network به شبکه‌ای از استوریج‌ها گفته می‌شود و استوریجی با دسترسی Block level برای سرور در دیتاسنتر است یعنی می‌تواند بدون واسطه و مستقیم به بلاک‌های هارد دیسک دسترسی پیدا کرد که این روش سرعت بالایی دارد. هنگامی که صحبت از انعطاف پذیری و تطبیق پذیری به میان می‌آید، هیچ فناوری‌ای بر استوریج‌های سطح بلاک (Block level Storage) برتری ندارد.

این استوریج‌ها برای تقریباً هر نوع کاربرد از جمله ذخیره سازی فایل، ذخیره سازی پایگاه داده، فضای مربوط به فایل سیستمِ ماشین مجازی (VMFS) و … با سرعت بسیار بالا قابل استفاده هستند. با این تجهیزات، شما می‌توانید انواع فایل سیستم‌ها را در فضای ذخیره سازی قرار دهید بنابراین اگر شما از ویندوز استفاده می‌کنید، فضای شما با NTFS و اگر از VMware Server استفاده می‌نمایید با VMFS فرمت می‌شود.

هدف در این روش، ارسال اطلاعات بین سرورها و دستگاه‌های ذخیره ساز است یعنی فقط خواندن و نوشتن اطلاعات انجام می‌شود سرویس‌هایی مانند وب و یا ایمیل در آن ارایه نمی‌شود. در سازمان‌های بزرگ با تعداد زیادی سرور، کارایی و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به DAS را ارایه می‌دهد و در عین حال که هزینه سخت افزار آن بیشتر است اما باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.