دوربین های گردان برای نظارت در سطح مدیریتی و در محدوده ۳۶۰ درجه برای فضاهای سرپوشیده بدون پوشش محافظ و برای فضاهای سرباز با پوشش ویژه با درجه IP67 استفاده می شوند. این دوربین ها علاوه بر امکان گردش افقی به صورت نامحدود، امکان حرکت عمودی ۹۰ درجه و در بعضی انواع آن ۱۸۰ درجه را با قدرت بزرگنمایی ۲۷X یا بیشتر ترکیب کرده اند. کنترل دوربین برای حرکت به چپ و راست، بالا و پایین و زوم به داخل و خارج از طریق یک زوج سیم به هم تابیده انجام میشود. به عبارت دیگر، برخلاف دوربین های PTZ معمولی که برای هر فرمان نیاز به یک سیم دارند، این دوربین دارای یک گیرنده تله متری داخلی است که سرعت نصب آن را بسیار بالا می برد. مراحل نصب این دوربین به صورت زیر است:

ملاحظات مربوط به محل نصب

الف- دوربین باید در محلی نصب شود که توانایی تحمل حداقل چهار برابر وزن دوربین را داشته باشد. در صورت نصب دوربین روی دیوار آجری، از نصب آن روی جداره بین آجرها ممانعت شود و سوراخ کاری روی آجر انجام شود.

ب- در محل نصب دوربین ارتعاشات مکانیکی نباید وجود داشته باشد.

ج- در صورت نصب دوربین در فضای سرباز و بر روی دکل باید از برق گیر بالای دوربین استفاده شود. رعد و برق دارای انرژی بسیار زیادی است و حداقل باید دو متر بین نوک برق گیر و دوربین فاصله باشد

د- در صورت استفاده از برق گیر باید از چاه ارت در کنار دکل استفاده کرد.

نصب مکانیکی دستگاه

نحوه نصب دوربین داخل کاور براساس موقعیت و نوع دوربین متفاوت است که جهت کسب اطلاعات دقیق تر باید به راهنمای همراه دستگاه مراجعه کرد که البته تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در اینجا نحوه نصب یک نمونه از این دوربین ها تشریح می شود.

جهت نصب دوربین، در ابتدا باید پایه آن نصب شود که معمولا چهار عدد پیچ و رولپلاک جهت نصب پایه در نظر گرفته میشود و قطعاتی نیز جهت نصب دوربین و کاور بر روی پایه توسط سازنده ارائه میشود و معمولا کابل شبکه، منبع تغذیه و اتصالات مربوطه توسط سازنده دوربین تامین نمیشود.

پس از جانمایی و مشخص کردن محل هر چهار رولپلاک روی سقف یا دیوار، سوراخکاری، نصب رولپلاک  و نهایتأ نصب پایه انجام میشود.

 

کاور دوربین معمولا با سه عدد پیچ روی دوربین نصب می شود.

هم سطح بودن پایه دوربین با افق باید بررسی شود .

پس از اطمینان از این موضوع رابط های صدا تصویر و داده را به دوربین وسل میکنیم و دوربین را روی پایه با پیچ  مربوطه متصل میکنیم.

از چسب سیلیکون برای عایق کردن و پر کردن فضای خالی بین پایه و دیوار یا سقف استفاده می شود به خصوص اگر دوربین در فضای آزاد نصب شود و سطح ناهموار باشد .در صورتی که قسمت هایی از دوربین باید به هم پیچ شوند استفاده از نوار تفلون باعث می شود تا اتصال ایزوله شود .

Source