جرم و جنایت یکی از آسیب های بزرگ در دنیای امروز است که در سال های اخیر کشور های صنعتی و توسعه یافته را درگیر کرده است.

با پیشرفت تکنولوژی در کشورها و و چالش های امنیتی پیش رو، جوامع همواره به دنبال یافتن راهکارهایی هستند که با پرداخت هزینه ایی معقول از وقوع جرم، جنایت و سرقت جلوگیری کنند. از این بین دوربین مدار بسته انتخابی است مناسب که از میان تجهیزات حفاظتی به عنوان پرکاربردترین ابزار ایجاد امنیت استفاده می شود.

دوربین مدار بسته نخستین بار در سال ۱۹۴۲ جهت مشاهده روند پرتاب موشک v2 آلمان نازی توسط مهندس والتر بروخ اختراع شد و به تدریج با توجه به این که استفاده از دوربین مداربسته راهی ارزان تر در مقایسه با به بکارگیری نیروی انسانی بود، برخی از نهادهای دولتی، مراکز نظامی، بانک ها، پلیس راه و همچنین کسب و کارهای کوچک و بزرگ به آن روی آوردند.

رفته رفته استفاده از سیستم های نظارت تصویری در ایران نیز همانند سایر کشورها شیوع پیدا کرد و به سرعت فراگیر شد.

امروزه سیستم های نظارت تصویری نقش پررنگی در برقراری امنیت مناطق مختلف ایفا می کنند.

برای مثال :

۱ـ  ارگان ها برای کنترل عبور و مرور کارمندان خود از سیستم مداربسته استفاده می کنند.

۲ـ فروشگاه ها جهت اطلاع از قفس های پربازدید و تعداد مراجعین روزانه خود به سیستم  های دوربین مدار بسته روی آورده اند.

۳ـ جواهر فروشی ها جهت  آگاه سازی متصدی فروشگاه از جا به جا شدن اشیاء قیمتی از نصابان دوربین مدار بسته کمک می خواهند.

۴ـ ساختمان های مسکونی برای افزایش رفاه ساکنین و حفظ آرامش ساختمان نیاز به تهیه دوربین هایی دارند که از ویژگی هایی شامل: عکس برداری از تمامی مراجعه کنندگان، ذخیره پلاک خودرو، هشدار به هنگام تجمع اضافی پارک خودرو در محل ممنوعه برخوردار باشند .

به طور خلاصه کارخانه ها، ارگان ها، نیروگاه ها، پالایشگاه ها، مراکز نظامی، فروشگاه ها و تمامی مراکز مهم جامعه نیاز به چشمانی باز دارند که در شبانه روز همواره با انجام آنالیزهای تصویریدر کنار حفظ امنیت محیط به ضبط تصاویر و همچنین استفاده از آن در زمان وقوع جرم بپردازد.

با توجه به مطالب بالا دریافتید امروزه دوربین های متنوعی با توجه به شرایط محیطی و محل نصب آن طراحی شده است که هر کدام به نسبت نیاز و کاربرد در صنایع استفاده می شوند.

برای مثال کوره های پالایشگاهی به دلیل دمای بالای محیط باید از دوربین هایی استفاده کنند که توانایی تحمل دما تا۷۰- تا ۲۰۰+ درجه سانتی گراد را داشته باشد یا در میادین گازی به دلیل وجود گازهای اشتعال زا از نوعی دوربثین استفاده می شود که منجر به جرقه و انفجار نشود.

در ادامه به کاربرد دوربین های مختلف در صنایع آشنا خواهید شد.

دوربین های مداربسته در پارکینگ ها:

با نصب دوربین مدار بسته در پارکینگ ها می توان نظارت دقیق و کاملی بر ورود و خروج  خودروها داشت گفتنی است این نوع دوربین ها با نظارت ۲۴ ساعته توانایی ذخیره شماره پلاک تمامی خودروها را به هنگام ورود و خروج دارا می باشند.

دوربین های مدار بسته در ادارات:

استفاده از دوربین های مدار بسته در ادارات این امکان را برای مدیران فراهم می کند که نظارت مناسبی بر عملکرد و بازدهی کارمندان خود داشته باشند و یا در زمان بروز حادثه، از تصاویر ضبط شده به عنوان   مستندات آن رخداد استفاده نمایند.

البته نصب دوربین در مراکز اداری نیازمند این است که کارمندان از وجود آن ها باخبر باشند و احترام به حقوق فردی و شخصی افراد حفظ شود.

در شماره بعد به معرفی کامل سیستم نظارت تصویری و کاربرد آن در انواع ساختمان خواهیم پرداخت.

 

برگرفته از مجله ساختمان (شماره ۱۵۱)

نویسنده: موسسه اوج ارتباط امن