دوربین مداربسته، اسمی که بارها و بارها شنیده اید یا شاید در محل کار یا زندگی خود از آن استفاده می کنید.
شاید تصور کنید فلسفه ایجاد دوربین مداربسته، جلوگیری از جرم و جنایت می باشد، اما اینطور نیست.
این سیستم ها اولین بار به جهت رصد پرتاب موشک V۲ آلمان نازی متولد شدند. سپس به سبب گستردگی کاربرد در مراکز دولتی حساس و مهم کشور نصب شدند.
از آنجا که استفاده از دوربین مداربسته راهی ارزان تر از استخدام نیروی انسانی محسوب می شد به صورت گسترده در مراکز عمومی و پروژه های ساختمانی به کار گرفته شد.
دیری نپایید که استفاده از این سیستم ها در مدارس هم رایج شد و در بسیاری از کشور ها رواج پیدا کرد.
از گذشته تاکنون امنیت مهم ترین رکن اساسی زندگی افراد بوده است چرا که بدون آن، داشتن آب ، غذا، خانه، شغل، همسر و… بی معناست.
با ورود به عصر تکنولوژی و گسترش زندگی ماشینی همواره انسان ها به دنبال راه هایی برای رسیدن به عنصری به نام آرامش بوده اند.
آرامش در زندگی افراد به وجود نمی آید مگر با داشتن امنیت مالی ، روانی، شغلی، فکری، اجتماعی و امنیت ملی در واقع امنیت پایه و اساس یک زندگی مطمئن در جامعه محسوب می شود. همان عنصری که باعث ارتقاء و گسترش دوربین های مداربسته شد.
امروزه سیستم های نظارت تصویری به دو دلیل اساسی مورد استقبال فراوان جامعه قرار گرفته اند.
هزینه بسیار پایین و همچنین ظرفیت بسیار بالایی که به نسبت سایر روش های
حفاظتی دارند. سیستم های نظارت تصویری به هنگام وقوع حادثه به عنوان شاهد در پرونده های قضایی استفاده می شوند و نقش تعیین کننده در پرونده دارند.
این روز ها نصب دوربین مداربسته نه تنها از طرف مراجع قضایی منعی ندارد بلکه مورد استقبال هم قرار می گیرد و تنها در مواردی خاص نصابان مجاز به استفاده از این سیستم ها نیستند که در مقالات بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.
به گزارش گاردین، پلیس انگلستان در ۹۵٪ از پرونده های قضایی از دوربین مدار بسته به عنوان شاهد استفاده کرده است.
سال هاست که این سیستم در کشور به عنوان ابزار کلیدی در برقراری امنیت مورد استفاده قرار می گیرد و مدیران ارگانها ، کارخانه ها، شرکت ها ، فروشگاه ها ، ساختمان ها و بسیاری از کسب و کار های بزرگ و کوچک را بر آن داشت که سیستم مداربسته را اولویت اول خود قرار دهند.
معمولا در ساختمان ها و مجتمع های مسکونی هم برای حفظ امنیت ساکنین و نظارت کامل و دقیق بر عبور و مرور از سیستم ها نظارت تصویری استفاده می شود.
دوربین های مداربسته با توجه به ظرفیت بالای خود در پوشش تمامی نقاط ساختمان از جمله مقابل ساختمان ، پارکینگ ها، رمپ، حیاط، انباری ها ، استخر و پاگرد ها به کار گرفته می شود چرا که این توانایی را دارند تا باشمارش افراد ، شناسایی چهره ، هشدار به هنگام ، ورود به محدوده غیر مجاز ، تجمع اضافی ، جابجایی اشیاء ، پارک در محل ممنوعه و بسیاری از قابلیت های دیگر به عنوان سربازی سخت گیر در خدمت مدیر ساختمان و ساکنین قرار بگیرند.

 

برگرفته از نشریه پیام ساختمان (شماره ۳۴۲)

نویسنده: موسسه اوج ارتباط امن