برای عکس و یا تصویری که توسط دوربین گرفته میشود باید یک روندی طی شود که اصل این کار توسط شاتر که در لنز دوربین قرار دارد، انجام می شود. شاتر یک پرده متحرک است که در مقابل گیرنده تصویر قرار می گیرد که مانع رسیدن نور به آن می شود. شاتر در هنگام تصویربرداری از جلو لنز کنار می رود. برای تصویربرداری توسط لنز باید برای شاتر یک فاصله زمانی را تعریف نمود

که این زمان با نوع کیفیت دوربین متفاوت است. بدین معنی که در دوربین های تحت شبکه با کیفیت تصویر ۱D  یک فاصله زمانی مناسب تعریف شده و برای دوربین های با وضوح تصویر پنج مگاپیکسلی یک فاصله زمانی دیگری که سرعت تصویربرداری را توسط لنز به زبان ساده بیان می کند.

در دوربین های ویدئویی، شاتر در اکثر مواقع وجود خارجی ندارد، اما پردازشگر به صورت الکترونیکی کنترل می کند که حسگر برای چه مدت نور را ثبت کند، مثلا در سیستم NTSC این زمان ۱/۶۰ ثانیه و در سیستم  PALدر ۱/۵۰ ثانیه نور را در هر فریم ثبت می کند. بعضی از دوربین ها امکان تغییر این مقدار را در اختیار کاربر می گذارند و جالب تر این که می توانند هر فریم را به طور مثال ۱/۳ ثانیه نور بدهند (که در یک سیستم ۳۰ فریمی، هر یک فریم به اندازه ی ۱۰ فریم نور می خورد. بعضی دوربین پا را فراتر گذاشته و مقادیر را به کاربر به صورت همان زاویه ی شاتر اعلام می کنند.

به طور خلاصه، مدت زمانی که طول می کشد تا یک تصویر ثبت شود، به عنوان مثال هر ثانیه، را سرعت شاتر مینامند. هر چه سرعت شاتر بیشتر باشد، تصویر ارسالی توسط دوربین بهتر و دقیق تر میشود و حتی در تاریک ترین زمان ممکن تصویری قابل تشخیص ارائه میدهد. از دیگر مزیتهای بالا بودن این سرعت بالا در تصویر برداری، تشخیص حرکت اجسام و دریافت تصویر استاندارد است.

سرعت شاتر بر حسب کسری از ثانیه اندازه گیری می شود و این امکان را فراهم می سازد که نحوه ثبت حرکات نیز کنترل شود. اگر سرعت شاتر سریع تر از زمینه یا سوژه عکس باشد، عکس شارپ و اجسام متحرک بی حرکت خواهد شد و اگر کندتر باشد اشیا مات و تار خواهند شد. برای مثال با سرعت شاتر  بالا می توان صحنه مبارزه حیوانات را ثابت و تصویری شارپ ایجاد کرد.

و بالعکس، با سرعت شاتر پایین، تصاویری تار و مات ایجاد می شود. با این سرعت پایین، به عنوان نمونه، قطرات آب دیگر در یک رودخانه مشاهده نخواهد شد و آنچه که دیده میشود تنها سفیدی یکپارچه ای از مسیر عبور آب است و تصویری مات ایجاد می شود .