- امنیت 98 - https://www.amniat98.com -

مزایا و معایب دوربین های بی سیم

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا با وجود تقاضای زیاد برای استفاده از دوربین های بی سیم استفاده از این نوع دوربین ها محدود است. در این مقاله تا حدی دلایل این موضوع را بررسی می کنیم.
دوربین های بی سیم از نظر نیاز به سیم کشی در دو نوع متفاوت ساخته میشوند. برخی از انواع این دوربین ها کاملا بدون نیاز به هر سیمی کار می کنند. برای تغذیه این دوربین ها باید از باتری استفاده کرد.
مزایا
• مزیت اصلی دوربین های بی سیم راحتی و سرعت بالا در نصب آنها است. نصاب می تواند دوربین را در هر محلی بدون توجه به امکان یا عدم امکان سیم کشی نصب کند (اگر دوربین با باتری کار کند. برای دوربین های بدون باتری هم می توان به راحتی از نزدیک ترین پریز برق تغذیه دوربین را تأمین کرد (گرچه این کار استاندارد نیست). این دوربین ها دارای امنیت بیشتری نیز هستند. از آنجا که دوربین فاقد سیم است تنها با دسترسی مستقیم به دوربین می توان  آن را قطع کرد و امکان قطع کابل دوربین از پایین وجود ندارد.

• هزینه های کابل کشی و داکت کشی نیز برای این دوربین ها تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. در ضمن گیرنده دوربین می تواند به راحتی جا به جا شود یا تصاویر دوربین ها به راحتی از چند محل بازدید شود.
معایب
• برای دوربین هایی که با باطری تغذیه می شوند ، بزرگترین کابوس تعویض دائمی باتری های دوربین است.گذشته از زمان مورد نیاز در صورت زیاد بودن دوربین ها هزینه باتری ها می تواند مبلغ قابل توجهی باشد.
• سیگنال خروجی دوربین های بی سیم خیلی قوی نیست. به همین جهت موانع مخصوصا موانع فلزی می توانند به شدت این سیگنال را کاهش دهند. در واقع روش استانداردی هم برای محاسبه میزان افت سیگنال دوربین در طول فاصله وجود ندارد و این کار باید به صورت تجربی انجام شود. از طرف دیگر در صورتی که دوربین فاقد باتری باشد باید به هر حال برای تأمین برق دوربین کابل کشی و داکت کشی انجام شود.
• در صورتی که دوربین ها در فضای بیرونی نصب شده باشند، در هوای بارانی سیگنال با کاهش رو به رو خواهد شد. از طرف دیگر به طور کلی کیفیت تصویر دوربین های بی سیم تا حد زیادی محدود است، چرا که مقدار اطلاعات قابل انتقال از طریق سیگنال های رادیویی نمی تواند خیلی زیاد باشد. در ضمن نویز سیگنال در طول مسیر هم بر روی تصویر تأثیر خواهد داشت.
• دوربین های بی سیم دارای بازه محصولات کمتری هستند. امکان تهیه این دوربین ها با انواع لنزها خیلی سخت است و معمولا با لنزهای ثابت ۶.۳ میلی متر ساخته میشوند.
• سیگنال بیشتر این دوربین ها در طول موج ۲.۴ GHz انتقال می یابد (در صورت آنالوگ بودن دوربین). این سیگنال همپوشانی زیادی با سیگنال های تجهیزات مختلف مخابراتی دارد که بر روی تصویر تأثیر خواهد گذاشت.
• تصاویر فرستاده شده آنالوگ از طریق دوربین های بی سیم تقریبا کدگذاری نشده هستند و هر کسی با استفاده از یک گیرنده ۲.۴ GHz می تواند تصاویر را از دوربین ها دریافت کند که بعد امنیتی دوربین را به شدت زیر سؤال می برد.
اگر از دوربین های شبکه بی سیم استفاده شود با دو مشکل آخر روبه رو نخواهیم شد.

[1]