تفاوت روتر (مسیریاب) با سوییچ لایه ۳


مسيرياب بر خلاف سوييچ لايه ۳ تعداد كانال ورودي/خروجي محدودي دارد ولي در عوض قادر است از انواع و اقسام پروتكل هاي مسيريابي ساده و پيچيده حمايت كرده و خود را با انواع متنوع خطوط WAN   مثل ISDN , Frame Relay,ATM, SONET, يا X.25 تطبيق داده و از پروتكل هاي متعدد نقطه به نقطه پشتيباني كند. لذا مسيرياب يك ابزار كاملا پيچيده و در عين حال بسيار منعطف و قابل پيكربندي در شرايط مختلف است. در ضمن يك مسيرياب ميتواند با پروتكل هاي مختلف لايه ۳مثل   IP,IPXو يا نظاير آن كاركند.
سوييچ لايه ۳ عموما يك سوييچ با تعداد زيادي پورت همنوع است كه ضمن آنكه مي تواند داده ها را در لايه ۲ و بر اساس آدرس   MACبين پورتها هدايت كند مي تواند همين كار را نيز براساس آدرس هاي جهاني درج شده در سرآيند بسته ها در لايه ۳انجام بدهد. ولي در عوض از خطوط متنوعWAN    حمايت چنداني نمي كنند و انعطاف زيادي در پيكربندي آن در محيطهاي مختلف با توپولوژي پيچيده و پروتكل هاي قدرتمند ندارد.
سوييچ لايه ۳ عموما فقط يك سوييچ اترنت است كه از فرآيند مسيريابي براي ايجاد ارتباط بين VLAN ها و تفكيك حوزه پخش فراگير( Broadcast Domain ) و افزايش سطح كنترل و نظارت بر دسترسي و فيلترينگ بسته , استفاده مي كند و فضا و توپولوژي شبكه اي كه در آن مسيريابي صورت مي گيرد چندان گسترده و غيرهمگن نيست.
يك سوييچ لايه ۳ در مقايسه با تعداد پورت و سرعتي كه دارد بسيار ارزانتر از يك مسيرياب تمام مي شود ولي درعوض مسیریاب مي تواند از خطوط WAN و پروتكل هاي بسيار متنوع و پيچيده حمايت كند.

عمليات مسيريابي در يك سوييچ در سطح بسيار ساده و عموما براي مسيريابي بينVLANها انجام ميگيرد لذا مي توان در يك سوييچ لايه ۳ با استفاده از مدارات مجتمع
(ASIC:Application Specific Integrated Circuits)كه صرفا براي عمل مسيريابي در سطح سخت افزار طراحي و ساخته مي شود سرعت هدايت بسته ها را تا حد بسيار بالايي افزايش داد. در حالي كه در يك مسيرياب با پروتكل هاي پيشرفته و بسيار وسيعي كه پشتيباني ميكند نمي توان به سادگي و با طراحي مدارات مجتمع ساده و ارزان به يك سوييچ لايه ۳ با سرعت هدايت بالا دست يافت. سطح عمليات قابل انجام توسط يك مسيرياب و انواع واسط هاي شبكه درآن به قدري وسيعند كه يك سخت افزار واحدASICو پيش برنامه ريزي شده(Preprogrammed)نمي تواند اين عمليات را به تنهايي انجام بدهد. پس يك مسيرياب بايد بخش بزرگي از عمليات را به كمك پردازنده هاي همه منظوره انجام دهد كه سرعت كمتري نسبت به پردازنده هاي خاص  ASIC  دارند. براي بالا بردن سرعت هدايت يك مسيرياب بايد از پردازش موازي در محيطي چند پردازنده بهره گرفته شود كه همين موضوع قيمت مسيرياب را بشدت افزايش خواهد داد.
يك مسيرياب را مي توان در طراحي ستون فقرات شبكه هايWAN  بكارگرفت ولي سوييچ لايه ۳ عموما در زيرساخت شبكه هاي محلي به كار می روند.