- امنیت 98 - https://www.amniat98.com -

سوییچ چیست؟

سوییچ  سخت افزاری است که با استفاده از آن  میتوان دستگاهای مختلف مانند  رایانه , مسیریاب , چاپگرهای تحت شبکه  و دوربین های مدار بسته  را به هم متصل کرد.

در واقع سوییچ وسیله ایست که  مانند هاب (hub ) چندین درگاه اترنت دارد . شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا به جای سوییچ از هاب استفاده نمیکنیم ؟ جواب این سوال در تفاوت عملکرد این دو است.

هاب بسته های ارسالی از طرف یک دستگاه را به همه ی درگاه های اترنت خود ارسال می کند و کلیه دستگاه های درون شبکه این بسته را دریافت می کنند در حالی که سوییچ ارتباط مستقیمی بین مبدا و مقصد برقرار می کند و بسته ها فقط به مقصد ارسال می شوند.

در واقع سوییچ می تواند بسته ها را پردازش کند , در سوییچ های معمولی که به سوییچ لایه دو معروفند این پردازش تا لایه دوم مدل OSI پیش می رود و نتیجه این پردازش جدولی است که در سوییچ با خواندن آدرس سخت افزاری (MAC) فرستنده بسته و ثبت درگاه ورودی تشکیل می شود.

سوییچ با مراجعه به این جدول عملیات آدرس دهی بسته ها در لایه دوم را انجام میدهد , بدین معنا که این جدول مشخص میکند بسته ورودی باید به کدام درگاه ارسال شود.
در شبکه های بزرگ سوییچ ها جدول های خود را به اشتراک می گذارند تا هر کدام بدانند چه دستگاهی به کدام سوییچ متصل است و با این کار ترافیک کمتری در شبکه ایجاد کنند.

سوییچ بطور معمول در لایه دوم مدل OSI کار می کند ولی سوییچ هایی با قابلیت کارکرد در لایه های مختلف حتی لایه هفتم هم وجود دارد.پرکاربردترین سوییچ در بین لایه های مختلف بجز لایه دوم می توان به سوییچ لایه سه  اشاره کرد که در بسیاری موارد جایگزین مناسبی برای روتر می باشند.

از سوییچ می توان در یک شبکه خانگی کوچک تا در شبکه های بزرگ استفاده کرد.
برخی مزیت های و قابلیت های سوییچ: