کنترل دسترسی، اهمیت مهمی در حفاظت از مردم و دارایی هایشان دارد.

برخی از مناطق در یک ساختمان، مجتمع مسکونی یا یک شرکت باید به دلایل امنیتی محدود شوند و اجازه دسترسی به آن تنها به افراد مجاز داده شود.

با توجه به راهکارهای کنترل دسترسی، می توانیم مشخص کنیم که چه کسانی وارد و خارج از تاسیسات ما هستند. انواع مختلفی از سیستم های شناسایی وجود دارند. با این حال در کنترل دسترسی معایب و محدودیت هایی وجود دارد که می تواند مورد سو استفاده قرار گیرد.
زمانی که موضوع شناسایی کاربرانی که اجازه ورود دارند مطرح می شود ، مشخص می شود
که برخی از شناسگرها دقیق تر از بقیه هستند. به همین دلیل، این احتمال وجود دارد که در مورد امنیت کنترل دسترسی، مشکلات مختلفی داشته باشیم.

این مشکلات را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • افرادی که از اعتبار نامه های افراد مجاز برای ورود به امکانات استفاده می کنند
  • کپی های تقلبی از کارت های اعتباری
  • استفاده نادرست از منطقه با اجازه دسترسی به ورودی های غیر مجاز
  • خرابکاری
  • دسترسی هایی که به درستی بسته نشده اند

در ادامه به راهکار های بالابردن امنیت در دسترسی به کاربر اشاره خواهیم کرد

اولین آن انتخاب دستگاه های مناسب برای سیستم کنترل دسترسی است.که برای جلوگیری از مشکلات امنیتی یک راهکار اساسی به شمار می رود.

نصب یک سیستم کنترل دسترسی نامناسب می تواند امنیت تجهیزات را کاهش دهد. بسته به تسهیلات، سیستم کنترل دسترسی باید دارای ویژگی های خاص امنیتی باشد. لازم به ذکر است که درها یا پنجره ها می توانند مورد دستکاری و خرابکاری قرار گیرند و ضریب امنیتی را کاهش دهند ، بنابراین نصب دستگاه های مورد نیاز برای محدود کردن دسترسی و افزایش امنیت، ضروریست. افزودن بیومتریک ها می تواند در این زمینه کمک کند. خواننده کنترل دسترسی بیومتریک، بالاترین سطح شناسایی را ارائه می دهند، زیرا آنها شامل شناسه های امنیتی بالایی هستند و کپی برداری از آنها بسیار دشوار است. (دستگاه بیومتریک دستگاه شناسایی و تأیید هویت
امنیتی است. چنین دستگاه هایی از روش های خودکار تایید یا شناسایی هویت یک فرد زنده بر اساس ویژگی فیزیولوژیکی یا رفتاری استفاده می کنند. این ویژگی ها عبارتند از  اثر انگشت، تصاویر صورت، چاپ اریس و تشخیص صدا)
یکی دیگر از راه های به دست آوردن حداکثر امنیت در کنترل دسترسی، ترکیبی از کنترل دسترسی با دیگر سیستم های امنیتی است. وی گفت که ترکیب یک سیستم نظارت تصویری دوربین مدار بسته) با دوربین های امنیتی می تواند باعث جلوگیری از ورود مزاحمین گردد . بنا به گفته آنها ، با ثبت ورود شخص واقعی می توان ورود مهاجمین را متوقف کرد. علاوه بر این، با استفاده از یک سیستم  anti passback می توان مجوزهای ورودی که کپی
شده اند را شناسایی کرد و اگر یک کاربر در حال حاضر در اماکن مورد نظر باشد و فرد دیگری سعی در استفاده از همان مجوز را داشته باشد، سیستم تا زمانی که شناسه اولیه مجدد چک نگردد ، اجازه ورود نخواهد داد.

در نهایت، یادآور می شویم که هنگام استفاده از یک سیستم کنترل دسترسی IP، مهم است که مساله هک را نیز در نظر بگیریم. به منظور دریافت دستگاه ها و سیستم های ضد هک ، باید از پروتکل های رمز نگاری شده استفاده کنیم. با استفاده از این نکات، می توانید خطرات موجود در سیستم کنترل دسترسی را عملا از بین ببرید. بنابراین همواره وجود یک سیستم کنترل دسترسی موثر و قابل اعتماد برای تضمین امنیت در ساختمان های مسکونی و تجاری ضروری است.

برگرفته از مجله نوآوران