- امنیت 98 - https://www.amniat98.com -

طراحی پهنای باند شبکه ویدئویی

در طراحی سیستم ویدوئویی شبکه پیکربندی مناسب آن و انتخاب درست پهنای باند مصرفی اهمیت زیادی دارد. تا همین چند سال قبل پیکربندی شبکه های سیستم ویدئویی یک کار پر دردسر بود اما امروزه با ظهور شبکه های گیگابایتی این مشکل تا حدود زیادی حل شده است .در صورتی که طراحی درست انجام شود، شبکه های گیگا بایتی میتوانند از شبکه های  ویدئویی بزرگ پشتیبانی کنند.

با توجه به نوع پیکربندی  تجهیزات ویدئوی شبکه بخشی از پهنای باند شبکه برای انتقال اطلاعات مربوط به آن ها اشغال میشود . اشغال پهنای باند مانند ظرفیت لازم برای ذخیره سازی ویدوئوی دوربین ها به وضوح تصویر ، درصد و نوع فشرده سازی و نرخ فریم در ثانیه و به همان اندازه به پیچیدگی صحنه وابسته است.

امروزه شبکه های گیگابایتی می توانند به راحتی تمام نیاز های سیستم ویدئوی شبکه را برطرف کنند . علاوه بر این از فناوری های مختلفی برای مدیریت پهنای باند مصرفی شبکه استفاده می شود که برخی از ان ها عبارتند از :

نرخ فریم بر ثانیه متغییر و حادثه محور : در اکثر مواقع توصیه می شود دوربین فقط ویدئو های مهم را روی شبکه قرار دهد  و در باقی زمان ها از ارسال ویدئو خود داری کند. با این ایده در اکثر کاربری ها استفاده از نرخ ۲۵ تا ۳۰ فریم در ثانیه برای دوربین ها بی مورد است  و فقط پهنای باند را اشغال می کند . تحت شرایط کار عادی با پیکربندی ظرفیت ها و سیستم های تعبیه شده در دوربین شبکه و کد گذاری ویدئو می توان نرخ فریم بر ثانیه ارسالی را را روی یک مقدار پایین تنظیم کرد و در پهنای باند مصرفی صرفه جویی عمده ای نمود . با اجرای تنظیمات فوق در صورت بروز حادثه یا ورود پیام هشدار نرخ فریم بر ثانیه ضبط ویدئو به طور خودکار افزایش می یابد.

تأخیر زمانی در شبکه

در شبکه های ویدئویی یک بازه تأخیر زمانی بین لحظه وقوع حادثه و مشاهده آن روی نمایشگر در نظر گرفته می شود . تأخیر زمانی هنگامی بیشتر خود را نشان می دهد که کاربر در حال مشاهده ویدئوی زنده باشد  و یا در حال کار با یک دوربین PTZ  است.

تأخیر زمانی در شبکه های ویدئویی دارای صحنه های پر جنب و جوش در درجه دوم اهمیت  بالاتر قرار می گیرد و ممکن است تبدیل به یک مشکل حاد گردد .تاخیر زمانی در شبکه های ویدئویی که به خوبی طراحی شده اند باید در حدود چند صدم میلی ثانیه باشد.

نرم افزار های طراحی سیستم

در طراحی سیستم ویدئویی تعداد زیادی انتخاب وتنظیمات مختلف جزئی وجود دارد.برای سهولت در طراحی سیستم نرم افزار های مختلفی در اینترنت به صورت رایگان یا پولی وجود دارند.این نرم افزار ها معمولا دارای بخش های مختلفی برای طراحی های پروژه های ویدئویی حفاظتی هستند .پهنای باند مصرفی و ظرفیت ذخیره سازی مورد نیاز با انتخاب نرخ فریم برثانیه ،وضوح تصویر ، درصد و نوع فشرده سازی و تور های حفاظتی محاسبه می شود.علاوه بر این ویژگی های پیشرفته ای  برخی از این برنامه ها  به طراح در درک تأثیر تنظیمات خود روی ویدئوی در حال ضبط کمک شایانی میکند .

source [1]