- امنیت 98 - https://www.amniat98.com -

استاندارد های بین المللی اتاق مانیتورینگ

استاندارد های اتاق مانیتورینگ

استاندارد های اتاق مانیتورینگ

در مقاله استاندارد های طراحی اتاق مانیتورینگ و کنترل [1] به بررسی کامل اتاق مانیتورینگ از طراحی گرفته تا اجرا و مسائل حائز اهمیت برای طراحی یک اتاق مانیتورینگ با کیفیت پرداختیم و اینبار قصد داریم شما را با استاندارد های بین المللی اتاق مانیتورینگ آشنا کنیم.

استاندارد های اتاق مانیتورینگ

انتخاب شکل و ابعاد اتاق کنترل میتواند برای مدت طولانی کارایی آن را تضمین کند .استاندارد بین المللی ISO 11064 برای طراحی اتاق های مانیتورینگ استفاده میشود. این استاندارد هشت بخش طراحی اتاق کنترل شامل پیکربندی مرکز مانیتورینگ , نقشه اتاق مانیتورینگ, طراحی محیط داخلی اتاق مانیتورینگ و طراحی بخش نمایشی و کنترلی را پوشش می دهد . در ادامه نکاتی که در این هشت بخش توضیح داده شده است به صورت خلاصه بیان می شود.

ضوابط طراحی مراکز مانیتورینگ: فرآیندی مرحله به مرحله برای بیان مشخصات فنی و طراحی مرکز مانیتورینگ به منظور سهولت استفاده نگهبان.

نقشه مرکز مانیتورینگ: ملاحظات معماری شامل تخصیص فضا و رابطه متقابل بین بخش های داخلی اتاق مانیتورینگ.

نقشه اتاق مانیتورینگ:در بر گیرنده مباحث مربوط به چیدمان میز کنترل , مکان دومین ایستگاه کاری , دسترسی برای تعمیر و  نگهداری تجهیزات , مسیر های تردد افراد , پنجره ها و انتخاب دیوار مناسب برای نصب نمایشگر های دیواری.

ابعاد ایستگاه های کاری:  مقررات لازم الاجرا برای نقشه ایستگاه های کاری تک کاربر و چند کاربر , ارتفاع صندلی برای نشستن و ایستادن در موقعیت استقرار نگهبان , نقشه ایستگاه کاری دوم , مقررات مربوط به نقشه تجهیزات  و صفحه کنترل .

بخش نمایشی و کنترلی: شامل مباحثی کلی در مورد نمایش ویدئو ها  و نمایشگر ها و نحوه چیدمان تجهیزات در اطراف صندلی نگهبان  و مفاهیمی نظیر طراحی رابط های انسان ماشین ساختار نمایش اطلاعات ,تجهیزات ورودی/خروجی , …

مقررات محیط کار: عصاره ای از نتایج علمی در طراحی روشنایی مصنوعی , گرمایش , پخش صدا در داخل اتاق , طراحی داخلی ,تکمیل و کنترل نور طبیعی.

مقررات ارزیابی: روش های ارزیابی و چگونگی به کار بردن آنها در طراحی بخش های مختلف اتاق کنترل.

کاربرد های خاص: معرفی انواه ویژه ای از اتاق های کنترل برای کاربرد خاص.