هفتمین و بالاترین لایه مدل OSI، لایه ی کاربرد (Application Layer) است. برخلاف آنچه که از نامش تصور می شود، منظور از نام این لایه، برنامه های نرم افزاری مانند مایکروسافت ورد یا فایر فاکس نمی باشد، بلکه خدمت هایی است که ارتباط بین برنامه های نرم افزاری و خدمت های لایه های پایین تر شبکه را فراهم می کنند. با استفاده از لایه ی کاربرد، برنامه های نرم افزاری قالب بندی، امنیت، همگامی و دیگر نیازمندیهای شبکه ای خود را با یکدیگر تبادل می کنند.

برای نمونه زمانی که توسط فایرفاکس، اقدام به بازکردن یک صفحه ی وب می کنید، یکی از پروتکل های لایه ی کاربرد به نام HTTP (پروتکل انتقال ابر متن: Hypertext Transfer Protocol) درخواست های شما را از طریق مرورگر، بسته بندی و به رایانه ی خدمتگزار ارسال و پاسخ های خدمتگزار وب را بسته بندی و به رایانه ی مشتری ارسال می کند.

فرض کنید کاربری برای نمایش صفحه ی اصلی پایگاه اینترنتی یک کتابخانه، آدرس WWW.loc.gov/index.html را در فایر فاکس وارد و کلید اینتر را فشار می دهد. با این کار، یکی از APIهای (رابط برنامه ی کاربردی: Application Program Interface) فایرفاکس، که به مجموعه ای از روال های نرم افزاری گفته می شود، اقدام به انتقال درخواست صادر شده به پروتکل HTTP می کند. با این کار، HTTP به پروتکل های لایه های پایین تر دستورات لازم برای ایجاد ارتباط بین رایانه ی کاربر و خدمتگزار وب را اعلام کرده و درخواست صادره برای درخواست وب را قالب بندی و به خدمتگزار وب ارسال می کند. یک قسمت از درخواست HTTP، شامل دستوری است که با GETشروع و به خدمتگزار وب، صفحه ی مورد نظر را اعلام می کند. بخش های دیگر درخواست، شامل نسخه ی HTTP مورد استفاده توسط کاربر، نوع گرافیک و زبان های قابل پذیرش توسط مرورگر، نسخه ی مرورگر و موارد دیگر می باشد.

بعد از دریافت درخواست HTTP، خدمتگزار وب توسط HTTP پاسخ اجرای WWW.loc.gov را به رایانه ی کاربر ارسال می کند. پاسخ ارسالی شامل متن، گرافیک و دیگر موارد تشکیل دهنده ی صفحه ی وب، نسخه و نوع HTTP استفاده شده و طول صفحه می باشد. در صورت غیر قابل دسترس بودن صفحه ی مورد نظر، HTTP پیغامی مانند “File Not Found-404Error” را به رایانه ی کاربر ارسال خواهد کرد.

بعد از دریافت پاسخ خدمتگزار وب، پایانه ی کاری از HTTP برای تفسیر پاسخ دریافتی استفاده کرده و صفحه ی وب WWW.loc.gov/index.html را در فایرفاکس به نمایش در خواهد آورد.

source